• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Online Travel Agents trekken ten strijde

22 februari 2011 door Martin van Kranenburg

Auteur: Stephan Bosman . Stephan, dank weer voor dit uitgebreide artikel.

In Europa zijn de kaarten in de reismarkt op dit moment anders verdeeld dan in de USA. De pakketreizenmarkt kennen de Amerikanen niet en mede daarom hebben touroperators als TUI en Thomas Cook (nog) grote marktaandelen. Echter de OTA’s ruiken hun kans en het moment van toeslaan is slechts een kwestie van tijd.

Nieuwe gigant/ Europa verandert
Afgelopen week werd bekend dat investeerders Permira en AXA samen online reisgigant Opodo (2,5 miljard omzet) hebben gekocht: een deal ter waarde van € 450 miljoen (11,7x de winst). De twee private equity-firma’s dienden een gezamenlijk bod in via de Spaanse reisagent eDreams, die Permira vorig jaar juli kocht, en via GoVoyages, een Franse online travel agent die Axa kocht vorig jaar in mei. Bij beide overnames waren de partijen elkaars concurrent echter sloegen zij de handen ineen. De investeerders willen de drie ondernemingen fuseren tot een van de leidende OTA’s in Europa. De belangrijkste afzetmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk.

De Amerikaanse markt wordt al sinds jaar en dag gedomineerd door een viertal grote spelers, te weten: Expedia, Orbitz, Sabre & Priceline. Samen hebben zij ruim 90% van de markt in handen. De vraag is dan ook hoe de Europese markt zich in de toekomst gaat bewegen. Er is sprake van een grote consolidatie en traditionele partijen als TUI & Thomas Cook begeven zich richting het speelveld der OTA’s .

Hotels vs Expedia &Priceline
Vooral Priceline doet het zeer goed op dit moment. Het moederbedrijf van Booking.com doet het met een beurswaarde van € 15 miljard op dit moment beduidend beter dan Expedia, huidige beurswaarde ruim € 5 miljard. Daarmee wordt Priceline op 22,5x de winst gewaardeerd en Expedia op 7,4x. Door een verwachte toenemende concurrentie zal de marge op hotelboekingen onder druk komen te staan. Grote hotelketens zijn hard bezig directe boekingen aan te trekken via eigen online diensten. Hier bovenop komt de concurrentie van nieuwe’” OTA-spelers als: het pact Opodo/E-dreams/GoVoyage en Thomas Cook OTA. Analisten verwachten dat de marge van OTA’s (van…) geleidelijk met 50% zal dalen.

De toekomst? Thomas Cook OTA?
Thomas Cook is bezig met het opbouwen van een indrukwekkend, bij de concurrentie weggekocht, team aan specialisten om handen en voeten te geven aan de opbouw van Thomas Cook OTA. Het team staat onder leiding van Simon Breakwell (voormalig Expedia directeur). Vanuit London wil Thomas Cook het grootste online reisbureau worden in Europa. Volgens CEO, Manny Fontenla-Novoa ligt, in tegenstelling tot de USA, de markt in Europa nog volledig open. Partijen als Expedia en Priceline richten zich vooral op vliegtuigstoelen en hotels in de steden. Thomas Cook zal bovenop deze producten hun eigen strandproduct aan het portfolio toevoegen en daarmee, volgens eigen zeggen, de meest complete OTA op het gebied van short-leisure products worden. Concurrent TUI lijkt zich vooralsnog alleen te richten op de directe verkoop van hun eigen producten. TC verwacht uit deze OTA activiteiten op termijn een omzet van tussen de € 3,2 en € 3,8 miljard te halen. Het nieuwe OTA zal volgens TC ook kansen bieden in voor hen nieuwe markten als Spanje en Italië. Daar zal een mooi strijd ontstaan met de nieuwe Opodo-Group.

En wat doet Google?
En ja hoor, daar is de vraag die de reisbranche altijd stelt: “Wat gaat Google betekenen in deze OTA-strijd?” Het lijkt erop dat verbeteringen aan Google Places en Maps een verdere nadruk zal leggen op het belang van directe boeking. Maar gaat het hier wel om een directe boeking? Gaat Google het “boeking spel” meespelen en moeten marketingmanagers van hotels hun distributiestrategie veranderen om meer geld te besteden aan het adverteren met Google? Nate Bucholz, industrie manager bij Google, benadrukte vorige week bij het HSMAI-congres dat Google geen OTA wil worden maar de consument op een gemakkelijke manier naar zijn hotelkamer wil leiden. De vraag blijft echter wat de volgende stap van Google gaat worden als de Amerikaanse AFM de overname van softwaregigant ITA goed gaat keuren. De tegenlobby heeft zich gegroepeerd onder de naam ‘Fairsearch’. Bedrijven als Expedia, Sabre, Kayak maar ook Microsoft (Bing Travel) maken bezwaar tegen de overname.

Share is the new Search?
En dan Facebook, wat gaan zij doen op het gebied van travel en op welke manier veranderen zij het huidige beeld? Tijdens het Phocuswright congres, afgelopen november in Phoenix, werd er veel gesproken over de kreet: “’Share is the new search’”. Wat is mooier dan op basis van aanbevelingen van vrienden je leukste vakantie samen te stellen? Blogger Patrick Landman schreef deze week op Tnooz een artikel over Travelsearch op Facebook. De voorbeelden die hij echter aanhaalde, blijken in de praktijk niet voor iedereen hetzelfde te zijn omdat de zoekresultaten die je als individu via Facebook krijgt voor iedereen anders zijn. Het moge duidelijk zijn dat een goede Facebookpagina voor iedere ondernemer in het toerisme een must is. De vraag blijft; heeft Facebook plannen zich te gaan mengen in de OTA business?

Van reviews tot travel vertical
En wat doen review & contentportals zoals ons eigen Zoover? De ontwikkelingen van de super OTA’s wordt op de voet gevolgd. Reviews beginnen gemeengoed te worden en Zoover heeft daar, in de Nederlandse markt, een dominante plaats in genomen. De ontwikkeling naar een volledige travel vertical is in volle gang. Naast het vergelijken van accommodaties en bestemmingen is men ook begonnen met metasearch opties voor vliegtickets, autohuur en hotelkamers. Echter zal Zoover intermediair blijven en niet als agent gaan optreden.

De Europese markt zal de komende jaren nog sterk veranderen, maar hoe blijft door de vele ontwikkelingen nog wel de vraag. En Nederland is een land waar sterke lokale merken het blijven winnen van de grootmachten uit het buitenland!

Bronnen: Wallstreet Journal, TheStreet.com, Financial Times, HotelsNewsNow, Travolution, Tnooz, Hotelmarketing.com, Comscore.

Gerelateerde Berichten

  • Google Travel: gaat Google zich mengen in de reisbranche?

    (verslag door Bob van Beers, student NHTV en gastblogger op Reismanagers.nl) Voorafgaand aan de WTM…

  • Zoover presenteert Online Travel Trends 2012

    Op de tweede dag van de vakantiebeurs 2012 heeft Stephan Bosman, CEO van Zoover &…

  • Inchecken op Facebook bij Delta Airlines

    Delta Airlines biedt passagiers voortaan de mogelijkheid in te checken voor hun vlucht op Facebook.…

Categorie: E-commerce Tags: Online Travel Agents trekken ten strijde

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik zegt

    23 februari 2011 om 13:42

    Mooi artikel Stephan! Zal inderdaad erg spannend worden welke kant het op gaat bewegen en ook wat Google gaat doen. Dat er nu al veranderingen plaatsvinden mag wel duidelijk zijn.

  2. Cindy Theunissen zegt

    24 februari 2011 om 17:26

    Inderdaad zeer interessant artikel Stephan, bedankt voor de uiteenzetting. Het belooft een spannende tijd te worden in OTA land.

  3. Willem zegt

    1 maart 2011 om 13:08

    Interessante analyse

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Expedia NHTV reviews destinatiemarketing TUI travel KLM Social Media technologie Booking.com hotels mobiel Facebook Airbnb Vakantiebeurs instagram reizen TripAdvisor onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext