In de meeste organisaties wordt op dit moment de laatste hand aan de  marketingplannen voor 2014 gelegd. Daarbij wordt natuurlijk ook stil gestaan bij de online travel trends en ontwikkelingen. Zeker als het gaat om de online/technologische ontwikkelingen wordt daarbij aan de e-commerce verantwoordelijke gevraagd een zegje te doen. De belangrijkste trend in travel is wat mij betreft SoLoMo dat het gedrag van de reiziger tijdens zijn hele ‘travel journey’ beïnvloedt. Verder zie ik nog een aantal trends en ontwikkelingen die ik hieronder benoem. Ik geloof dat mijn lijstje nog niet af is, dus vul gerust aan in de comments!

Mijn definitie van een trend/ontwikkeling:

Trend is altijd op data gebaseerd bijvoorbeeld dat 9/10 reizigers gebruik maakt van een mobiel device tijdens het reizen.  Een ontwikkeling toont het gedrag van reizigers en aanbieders hier op. Dus hoteliers die mobiele sites en applicaties ontwikkelen.”

Content met context

Door de hoeveelheid media en reclameboodschappen zien we door de bomen het bos niet meer. Daarnaast zappen we steeds meer: tv kijken met de iPad op schoot is normaal geworden. Hoe zorg je dat jouw marketingboodschap je potentiële reiziger bereikt? Wat mij betreft is dat de juiste content in de juiste context. Om dit aan te bieden is het gebruik van data onvermijdelijk. Wat zijn de wensen, voorkeuren en wat is het gedrag van die klant? Wil hij in de schoolvakanties in een appartement verblijven en boekt hij dit altijd ruim van te voren zodat hij gegarandeerd de beste prijs heeft? Je CRM systeem is hierin sleutel voor bestaande klanten; maar dat betekent wel dat je data goed moet zijn! Voor klanten die je nog niet in je systeem hebt betekent het dat je andere getargette online marketing kan inzetten. De uitdaging is dus om op de juiste plek die interesseerde gast te gaan onderscheppen.

SEO/SEA verandert voor Hoteliers

Hoewel we jaren aan onze SEO-proof websites hebben gesleuteld zal SEO voor hoteliers veranderen. De Google Local Carousel is in Google Nederland nog niet gelanceerd maar dat zal niet lang meer duren. Dat betekent dat reviews op je Google Plus pagina een hele prominente plek krijgen in de zoekresultaten in combinatie met je Maps vermelding. Daarnaast is er voor Google een andere win: meer plek om ads te verkopen. Maar de prijs van Adwords zal door onder andere OTA’s steeds hoger opgedreven worden.

Social moet sociaal worden

Inmiddels hebben we aardig wat volgers en fans op onze Facebook page verzameld. We posten ook trouw iedere dag. Maar om nou te noemen dat we zo gezellig met onze fans aan het kletsen zijn… nee. Ik denk dat veel organisaties zich rond stap 3 van de 5 stappen van social business (Model THINK! Social Media)  bevinden. De omslag van stap 3 naar 4 is dus de ontwikkeling die we met z’n allen gaan maken. Dat kan denk ik door meer in communities te gaan ‘praten’ en onze aandacht over verschillende social media platformen te verdelen.

Zakenreizigers & social media

Zakelijke reizigers blijven een interessante doelgroep voor zowel hotels als steden. Ze geven immers veel geld uit. Maar via social media is er nog weinig interactie vanuit destinaties met deze doelgroep. terwijl dit wel een doelgroep is die én social media gebruikt én vaak loyaal is aan een hotelketen. Loyaliteitsprogramma’s zullen met social media verweven gaan worden.

User generated foto’s vs. misleidende reclamefoto’s

User generated foto’s zullen de misleidende reclamefoto’s van de troon gaan stoten. De foto’s van bezoekers zijn leveren een enorme bijdrage aan het beeld van echtheid van je stad of hotel. Toch zie je nu nog niet dat veel DMO’s en accommodaties dit materiaal actief gebruiken en verzamelen.

Samenwerken met bloggers

Steeds meer destinaties en accommodaties zullen met bloggers gaan werken. Enerzijds omdat steeds meer organisaties hier de waardevolle resultaten van in zien. Anderzijds omdat de bloggers steeds professioneler worden. Ze schrijven search technisch goede content en maken prachtige foto’s. Vanuit de branche ontstaan al intiatieven zoals Travel Writers Manifest om de bloggers en publishers te verenigen.

Gastvrij voor de nieuwe reiziger

Het hebben van WIFI is wel het minste vereiste dat je als hotel moet hebben om de nieuwe generatiereizigers te trekken. Maar het hebben van WIFI is al vaak niet meer voldoende; is het signaal sterk genoeg, is het zonder password toegankelijk, heb je een datalimiet? Maar dan, ga je de stad in en heb je nog geen WIFI. Binnensteden hebben nog wel een slag te maken… Heb je ook aan genoeg stopcontacten gedacht om al die divices op te laden? En kun je je ipad of laptop in een kluis achterlaten? Of past in de kluis alleen wat geld en je paspoort? Kortom als ‘gastvrij’ product blijft mee-ontwikkelen ook belangrijk.

Meer lezen?

Op MarketingFacts werd eerder al het artikel: ‘10 social media- en online marketing trends voor 2014’ gepubliceerd en Lectric, de internet opleider van Nederland, presenteerde TrendDoc en het programma voor TrendsFactory.

Credits afbeelding: NASA Goddard