Opening SES020 door Ronald van der Aart van AmazingPR.

Een korte maar krachtige opening waarbij Ronald kort stil staat bij de dood van Steve Jobs.

Wake up! door Yoast

Er zijn partijen die voor 100k per kwartaal aan links kopen. Als oprechte SEO’s dat zien of horen melden ze dat direct bij het Search Quality team van Google in Ierland. Het werkt niet en is dus heel risicovol. Het gaat om content. Joost herhaalt dat ongeveer elke 30 seconden om de aanwezigen in de zaal wakker te schudden. Hij haalt het voorbeeld aan van de KLM waarin heel veel content werd gemaakt. Zijn klanten in de USA laten content maken van 20.000 artikelen. Joost noemt bedrijven die 50 man SEO personeel in dienst hebben.

Keynote door Martin McDonald

De keynote wordt gepresenteerd door Martin van OMD. Hij is het hoofd van de SEO afdeling van OMD, 1 van ’s werelds grootste media agencies.
De insteek van zijn verhaal gaat over verbindingen. Je kunt pas SEO uitvoeren en gevonden worden als je verbonden bent met internet. Er moet dus naar jou site gelinkt worden en content hebben op je site.

  • Het shit done: de number 1 vijand van SEO is vaak de board of directors. Je moet hun taal spreken om iets gedaan te krijgen: Talk Business, not search
  • Teach Search/ Educate stakeholders: evangeliseer zoveel als je kunt
  • Kies de juiste strategie, gebruik SEO voor branding
  • Target je bezoeker, niet het keyword
  • Wees innovative: engage de zoeker waar ze het niet verwachten

Martin gaf ons ook inzicht in de demografische informatie die Twitter heeft en het belang daarbij als je linkbuilding gaat doen. Helaas mochten we hier geen foto’s van maken. Het gaf echter aan dat twitter acties belangrijk zijn om een natuurlijk linkprofiel te krijgen.

Credits headerafbeelding: Lauren Hammond (CC)