• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Optimaal gebruik maken van wintersportgebied door gebruiken van mobiele applicaties?

28 februari 2014 door Marco van Leeuwen

Voor alle wintersporters misschien wel een uitvinding, maar voor mensen die niet op wintersport gaan waarschijnlijk nog onbekend. Er zijn veel mobiele applicaties die je kunt gebruiken tijdens de wintersport; maar zijn deze ook nuttig? Voor de gebruikers en de bestemming enkele voor- en nadelen..

Leestijd: 4,5 minuut.

Een aantal voorbeelden zijn Ski Tracks, Sneeuwhoogte +, Salomon Powfinder, Snowciety (sociaal netwerk voor wintersporters) en Skiline. Met deze applicaties kan er onder andere gemeten worden hoe hard er geskied of gesnowboard wordt, welke afstand men per dag aflegt, de plattegrond van het gebied en de pistes bekeken worden en gezien worden hoeveel sneeuw er momenteel in de bergen ligt. De applicaties zorgen ervoor dat wintersporters voorbereid de piste op kunnen en actuele ins & outs van het gebied kennen.

De perfecte momenten vastleggen

Een mooi voorbeeld van een mobiele applicatie die goed gebruikt kan worden op wintersport is Skiline. Deze applicatie werkt alleen met aanmelding van de skipas en meer dan honderd skigebieden werken ermee. Skiline beschikt binnen de applicatie over verschillende onderdelen, zoals het meten van het aantal meters wat men aflegt per dag en Skivideo, waarbij je kunt deelnemen aan een unieke wedstrijd die zelfs gefilmd wordt. Je wordt over het gehele circuit (van start tot finish) gevolgd door de camera die naast de piste staat opgesteld en ontvangt onmiddellijk jouw persoonlijke video in je eigen Skiline account. Vrienden en familie kunnen ook meedoen.

De video kan direct gedownload worden en is deelbaar op de sociale platformen waarop je actief bent, zoals Facebook en YouTube. Dit geldt tevens voor de foto-optie waarmee je een bergpanorama kunt maken met een camera die op de piste staat. Door het ingeven van je skipas-nummer wordt deze foto naar je Skiline account gestuurd op de mobiele applicatie. Je kunt via een snelheidsmeting je snelheid prestaties in een foto verkrijgen. Ook is er binnen de mobiele applicatie een extra mogelijkheid tot wedstrijden waarmee skiër en snowboarder zich kunnen vergelijken met andere wintersporters in o.a. snelheid en tijd.

De applicatie is te gebruiken in skigebieden in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Italië, Slowakije, Tsjechische Republiek, Noorwegen, Japan en Georgië. Met deze applicatie ontwikkelt het wintersportgebied een open en actief imago en zorgt er tevens voor dat dit met het enorm grote bereik van sociale media direct wordt verspreid onder vrienden en vrienden van vrienden. Een ultieme kans voor destinatiemarketing bij de juiste doelgroep; de directe sociale omgeving van wintersporters.

Applicaties voor fun maar ook voor veiligheid?

Applicaties die waarschuwen voor gevaar zijn een groot pluspunt voor een wintersportbestemming. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar met deze applicaties kunnen de grootste risico’s weggenomen worden. Hierdoor kan een wintersportbestemming zich ‘voorbereiden’ op gevaar en eventuele maatregelen treffen. Dit kan net als de fun apps een positieve impact hebben op het imago van een wintersportbestemming hebben: transparantie en opnieuw een eerlijke en open houding.

Er zijn al een aantal applicaties op de markt die waarschuwen voor gevaren op de piste. Een goed voorbeeld hiervan is SnowSafe: een applicatie voor alle wintersportliefhebbers, ski-alpinisten en freeriders. Deze applicatie helpt om op de berg de risico’s beter te kunnen beoordelen en men heeft direct toegang tot de schattingen van de ‘Lawinewarndienst’ in bijvoorbeeld Oostenrijk.

De voordelen vs. de risico’s voor de bestemming

Men kan met het vastleggen van alle leuke en bijzondere momenten voor altijd een mooie herinnering bewaren. Met de gevaren-app ga je goed voorbereid en veiliger de pistes op. Hierdoor zal men uiteindelijk meer plezier uit de vakantie kunnen halen en optimaal gebruik maken van een bestemming.

De apps kunnen kansrijk zijn voor onveilige bestemmingen zodat mensen veiliger de piste op gaan. De gevaren zijn er ook. Wat gebeurt er met het imago van een reisbestemming als er een gevaarlijke situatie ontstaat en dit niet is vermeld in de applicatie? Een nadeel kan zijn dat de app angst creëert bij de wintersporter of verkeerde informatie doorgeeft, waardoor men minder snel de piste op gaat.

Het grootste gevaar is dat een wintersporter nog steeds zelf moet skiën of snowboarden en altijd om zich heen moet blijven kijken.

laura de rooijLaura studeert MTT aan de NHTV, internationaal hoger onderwijs in Breda. Op dit moment is ze trainee content bij Quenner B.V: een bedrijf dat software, applicaties en webservice creëert die worden ingezet binnen alle sectoren van de reisbranche. 

LinkedIn: Laura de Rooij Twitter: @Laura_derooij

Credits afbeelding: Urish (CC)

Gerelateerde Berichten

  • TripBarometer: Reiziger én hotelier richten zich op mobiel [Infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor komt elk jaar weer als een welkome verrassing. De grootste reviewsite…

  • Social Media Week Glasgow

    Deze week was ik aanwezig bij een aantal events tijdens de Social Media week in…

  • FaceBelt maakt social seating mogelijk bij alle airlines door mobiele app

    Het is ons allen waarschijnlijk niet voorbij gegaan dat KLM vorig jaar haar intrede heeft…

Categorie: Destinatiemarketing, Mobiel, Social media Tags: Skiline, Skivideo, Snowsafe

Over Marco van Leeuwen

Marco van Leeuwen is docent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, is hij verantwoordelijk voor de richting Travel Trade. Hij is een creatieve dwarsdenker, durft buiten de box te denken, signaleert trends, bouwt bruggen tussen theorie en werkveld, is oprichter van het Travel Design Lab en houdt zich nu bezig met de vormgeving en realisatie van het E-design Lab binnen de Academie voor Toerisme. Marco is werkzaam geweest bij KRAS, NBBS, Thika Travel, de Boer en Wendel en in de incentivebranche. Zijn Masterstudie voor Media Innovation, gericht op het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve mediaproducten en –concepten, heeft zijn interesse in nieuwe media, toepassingen hiervan en cross-industrie business- en verdienmodellen versterkt. Voelt zichzelf een info-junkie, is in staat innovaties van idee tot resultaat te begeleiden, is muziek, reis & ski-verslaafd en zit vol met ‘zinloze weetjes’. Meaning of life is: Follow your passion!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook reviews Google travel destinatiemarketing instagram TUI Expedia TripAdvisor hotels Social Media Airbnb Booking.com onderzoek NHTV mobiel technologie KLM reizen Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring