• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

OTA’s: vriend of vijand?

11 januari 2013 door NBTC

Online Travel Agents en touroperators worden binnen de Nederlandse gastvrijheidssector overwegend negatief bejegend. Meestal vanwege hun – in de beleving van de kritiekasters – exorbitante commissiepercentages. 

Rate parity

Commissie wordt in de regel betaald over daadwerkelijk verkochte kamers. Kamers waarvan je zou veronderstellen dat ze alleen via dergelijke kanalen verkocht worden als ze met een hoge mate van waarschijnlijkheid niet via de accommodatie zelf of andere (voorkeurs)partners verkocht zullen worden. Ik heb het gevoel dat in veel gevallen adequaatyield management ontbreekt met een OTA als de gebeten hond. De website ‘rategain’  publiceert rate parity overzichten. Daaruit blijkt bijvoorbeeld, dat de komende maanden voor Amsterdam geldt, dat meer dan 90% (!) van de hotels lagere tarieven op OTA-sites publiceert dan op de eigen site.

Er lopen momenteel diverse onderzoeken naar de handel en wandel van enkele OTA’s, onder andere in het Verenigd Koninkrijk. Dit betreft voornamelijk kwesties met betrekking tot rate parity en hardheid van best rate guarantees. Als blijkt dat zaken niet in de haak zijn dienen deze vanzelfsprekend te worden aangepakt en bestreden.

In eigen land lanceert KHN binnenkort een tool, waarmee hoteliers hun distributiekosten kunnen berekenen en meer grip krijgen op distributie en –pricing.

Een hoop beweging rondom dit fenomeen. Maar er is meer.

Gezamenlijk marketingdoel

NBTC hanteert voor internationale begrippen een zeer ‘assertieve’ marktbenadering, waarbij via het publiek-private samenwerkings- en financieringsmodel partijen worden verbonden aan een gezamenlijk marketingdoel of belang. Dat betekent, dat partijen, zoals OTA’s, de marketing van ‘Holland’ cofinancieren, terwijl zij gewend zijn aan het feit dat National Tourist Organizations hen in de regel van middelen voorzien. Daar komen ze in Nederland niet mee weg. Wij laten hen financieel bijdragen aan collectieve marketingplatformen ter stimulering van bezoekers en bestedingen in ons land.

Daarnaast werken zij actief mee aan het programmeren van nieuw c.q. additioneel productaanbod, bijvoorbeeld van accommodaties in steden die in hetzelfde platform participeren.

Betrokken OTA’s beschikken bovendien over een enorm bereik onder internationale consumenten, waarvan het platform publicitair profiteert.

En, zoals gezegd, dragen zij substantieel bij aan de cofinanciering van de Holland-marketing. Sterker nog, mede door de afnemende investering vanuit de rijksoverheid, zien we een tendens dat buitenlandse partners meer bijdragen aan de marketing van ‘Holland’ dan Nederlandse partners zelf. Zo zijn buitenlandse partners, inclusief enkele OTA’s, in de marketing van city breaks in 2012 goed voor zo’n 2/3e van het marketingbudget, terwijl participerende steden gezamenlijk zo’n 1/3e deel inbrengen.

De OTA-discussie zal nog wel even voortduren. Het is goed te weten dat er meer speelt dan op het eerste oog lijkt.

Dit bericht is geschreven door Jos Vranken: Jos Vranken is sinds september 2007 algemeen directeur van het NBTC. Met het aantrekken van Vranken heeft het NBTC nadrukkelijk gekozen voor een focus op Holland-marketing. Vranken was hiervoor als Directeur Marketing & Sales lid van de directie van Avenance Nederland onderdeel van ‘Groupe Elior’, een internationaal cateringbedrijf. Voor zijn ‘uitstap’ naar deze private partij, was hij Director Destination Marketing en lid van het Management Team van het NBTC. Eerder vervulde hij eveneens bij het NBTC de functies van vestigingsmanager Groot-Brittannië en regiomanager Nordic Countries. Daarvoor was Vranken Sales & Marketing Manager en lid van het MT bij Stayokay.

Credits afbeelding: Images_of_Money (cc)

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Marketing: PaperFlies wil jouw vriend worden

    Social media speelt een belangrijke rol in de marketing strategie van PaperFlies. Wij willen het…

  • Vacature: Conversie manager bij NBTC Holland Marketing

    NBTC Holland Marketing is een van de founders van TravelNext en heeft een vacature beschikbaar.…

  • Holland International koppelt site aan prijsbijlage

    Holland International heeft de traditionele prijsbijlage voor het winterseizoen vervangen door een zogenoemde Prijswijzer en…

Categorie: E-commerce Tags: KHN, OTA, rate parity

Over NBTC

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet het NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties, zakelijke bijeenkomsten en congressen. Verschillende medewerkers van NBTC bloggen op TravelNext over wat hen opvalt of bezighoudt op het gebied van digitale media in de gastvrijheidsbranche.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. #MonthInReview: moeizame huwelijk tussen Hotels en OTA's - TravelNext schreef:
    31 juli 2013 om 14:03

    […] riekt dit naar prijsafspraken en dus is dit in strijd met de wet. Overigens gingen de Zwitserse, Britse en Amerikaanse mededingingsautoriteiten hen […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing Social Media travel hotels Vakantiebeurs Expedia reviews Facebook Google NHTV instagram TUI Airbnb Booking.com reizen mobiel KLM TripAdvisor technologie onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext