Tot nu had ik vanuit #itb15 geblogd over de topics YouTube voor de reisindustrie, de creatie van de wow-factor en de kracht van de moving picture. Hieronder nog een wrap-up met andere topics die ik op #itb15 heb gevolgd. Tips voor hotels, (travel)bloggers en destinaties.

#itb15 panel: hotel lifestyle creëren in het (digitale) tijdperk

Wat is lifestyle en hoe kan een hotel zich in deze tijd goed positioneren? Lifestyle is een leeg label, een begrip waar moeilijk grip op is te krijgen en de betekenis verandert continu. Het kan worden omschreven als een manier waarop we leven. Lifestyle verschilt per continent. De reisindustrie moet hierbij leren de diverse culturen goed te begrijpen. Maar hoe creëer je een lifestyle of een ziel voor je hotel?

Die visie moet vanuit het top-management worden gecommuniceerd. Het begint bij het selecteren van je personeel. De houding van de sollicitant speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast heeft het tijd nodig en interne opleidingen om de ziel van de hotelketen over te brengen. Hoe ga je om met de gasten? Spreek met je gasten: wat doen ze graag op de bestemming? Welke muziek luisteren ze graag? Onthoud deze informatie. Personalisatie is ook hierbij zeer belangrijk. Zo win je ambassadeurs voor je hotel die voor een goede (online) reputatie zorgen. Wees werelds als hotelmerk, positioneer je global maar ook lokaal en wees authentiek!

#itb15 panel: de toekomstige hotelkamer

Ken je de app van roompad al? Deze app werd op de ITB geïntroduceerd en speelt in op de behoeftes van de hotelgast. Zo is het mogelijk om via de app van tevoren al in te checken, kun je bagage automatisch bij het hotel laten droppen terwijl je zelf ergens anders uitstapt en kan de bagage vervolgens via de app gevolgd worden. Microsoft Azure maakt het mogelijk om up to date bezoekersdata te krijgen. De app optimaliseert ook de hotelkamerbelevenis van de gast: gasten kunnen automatisch het licht, de temperatuur en de gordijnen aansturen en ook het opstaan wordt makkelijker doordat de kamer automatisch de temperatuur en het licht verhoogd gedurende de wakker-worden-fase.

#itb15 panel: de wereld van digital nomads

Meestal start een blog als een kleine onderneming. Bloggers moeten veel tijd in personal branding steken en het wordt aanbevolen om je als travelblogger op een niche te richten om zo nog onderscheidend te kunnen zijn in een massamarkt. Niet alleen in de reisindustrie zijn digital nomads te vinden, ook in andere sectoren op de arbeidsmarkt zijn er volop kansen voor digital nomads.

Zo zijn Felicia en Conni beiden reisblogger en hebben zij als niche backpacken gekozen. Felicia heeft de blog Travelicia.de en Conni heeft de blog Planetbackpack.de.

Marcus & Felicia zijn initiatiefnemers van DNX Global, een internationaal evenement in Berlijn dat het actuele debat rondom het digitale werken belicht. Conni is initiatiefneemster van de online blogcursus Blog-Camp.de. Hier leidt zij mensen op om te bloggen. Christian is oprichter van Dropscan, een (online) service waarbij reizigers al hun briefpost kunnen inscannen. Volop niches zijn er dus nog te vinden om succesvol te worden in de online reisindustrie.

#itb15 panel: de impact van mega-sport-events op een destinatie

Waarom mega sport events voor je destinatie? Uit onderzoek aan de hand van eerdere mega sport events blijkt wel dat de langetermijneffecten van dit soort events in eerste instantie niet duidelijk zichtbaar zijn in bijvoorbeeld meer inkomsten en omzet door toerisme. Dus waarover moet een destinatie nadenken als er dit soort events worden gehost? Allereerst over de capaciteit, vraag je af of je de benodigde ruimte hebt om een mega sport event te hosten, en uiteraard ook of de infrastructuur hier voldoende mogelijkheden voor biedt. Investeer niet alleen vanwege het event, maar betrek de community (je fans) er ook bij. Dit levert automatisch goede PR op. Zorg uiteraard ook voor goede faciliteiten voor journalisten (verblijf, internet, etc.). Leer ook van andere mega sport events: houd een agenda bij en zorg voor een goede communicatiestrategie, ook naar de travel trade. Reguleer de prijzen van bijvoorbeeld taxitarieven & hotelprijzen en laat die niet ‘exploderen’ als er een mega sport event wordt gehost op de locatie.

Als je nog op zoek bent naar meer inspiratie en informatie over de think-tank presentaties op #itb15, kun je hier een selectie van de presentaties terugvinden. Veel leesplezier!

Credits hoofdafbeelding: Messe Berlin (2015)