• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Panel review: de belangrijkste topics op ITB15

23 maart 2015 door Alexander Lamprecht

Tot nu had ik vanuit #itb15 geblogd over de topics YouTube voor de reisindustrie, de creatie van de wow-factor en de kracht van de moving picture. Hieronder nog een wrap-up met andere topics die ik op #itb15 heb gevolgd. Tips voor hotels, (travel)bloggers en destinaties.

#itb15 panel: hotel lifestyle creëren in het (digitale) tijdperk

Wat is lifestyle en hoe kan een hotel zich in deze tijd goed positioneren? Lifestyle is een leeg label, een begrip waar moeilijk grip op is te krijgen en de betekenis verandert continu. Het kan worden omschreven als een manier waarop we leven. Lifestyle verschilt per continent. De reisindustrie moet hierbij leren de diverse culturen goed te begrijpen. Maar hoe creëer je een lifestyle of een ziel voor je hotel?

Die visie moet vanuit het top-management worden gecommuniceerd. Het begint bij het selecteren van je personeel. De houding van de sollicitant speelt hierbij een belangrijke rol. Daarnaast heeft het tijd nodig en interne opleidingen om de ziel van de hotelketen over te brengen. Hoe ga je om met de gasten? Spreek met je gasten: wat doen ze graag op de bestemming? Welke muziek luisteren ze graag? Onthoud deze informatie. Personalisatie is ook hierbij zeer belangrijk. Zo win je ambassadeurs voor je hotel die voor een goede (online) reputatie zorgen. Wees werelds als hotelmerk, positioneer je global maar ook lokaal en wees authentiek!

#itb15 panel: de toekomstige hotelkamer

Ken je de app van roompad al? Deze app werd op de ITB geïntroduceerd en speelt in op de behoeftes van de hotelgast. Zo is het mogelijk om via de app van tevoren al in te checken, kun je bagage automatisch bij het hotel laten droppen terwijl je zelf ergens anders uitstapt en kan de bagage vervolgens via de app gevolgd worden. Microsoft Azure maakt het mogelijk om up to date bezoekersdata te krijgen. De app optimaliseert ook de hotelkamerbelevenis van de gast: gasten kunnen automatisch het licht, de temperatuur en de gordijnen aansturen en ook het opstaan wordt makkelijker doordat de kamer automatisch de temperatuur en het licht verhoogd gedurende de wakker-worden-fase.

#itb15 panel: de wereld van digital nomads

Meestal start een blog als een kleine onderneming. Bloggers moeten veel tijd in personal branding steken en het wordt aanbevolen om je als travelblogger op een niche te richten om zo nog onderscheidend te kunnen zijn in een massamarkt. Niet alleen in de reisindustrie zijn digital nomads te vinden, ook in andere sectoren op de arbeidsmarkt zijn er volop kansen voor digital nomads.

Zo zijn Felicia en Conni beiden reisblogger en hebben zij als niche backpacken gekozen. Felicia heeft de blog Travelicia.de en Conni heeft de blog Planetbackpack.de.

Marcus & Felicia zijn initiatiefnemers van DNX Global, een internationaal evenement in Berlijn dat het actuele debat rondom het digitale werken belicht. Conni is initiatiefneemster van de online blogcursus Blog-Camp.de. Hier leidt zij mensen op om te bloggen. Christian is oprichter van Dropscan, een (online) service waarbij reizigers al hun briefpost kunnen inscannen. Volop niches zijn er dus nog te vinden om succesvol te worden in de online reisindustrie.

#itb15 panel: de impact van mega-sport-events op een destinatie

Waarom mega sport events voor je destinatie? Uit onderzoek aan de hand van eerdere mega sport events blijkt wel dat de langetermijneffecten van dit soort events in eerste instantie niet duidelijk zichtbaar zijn in bijvoorbeeld meer inkomsten en omzet door toerisme. Dus waarover moet een destinatie nadenken als er dit soort events worden gehost? Allereerst over de capaciteit, vraag je af of je de benodigde ruimte hebt om een mega sport event te hosten, en uiteraard ook of de infrastructuur hier voldoende mogelijkheden voor biedt. Investeer niet alleen vanwege het event, maar betrek de community (je fans) er ook bij. Dit levert automatisch goede PR op. Zorg uiteraard ook voor goede faciliteiten voor journalisten (verblijf, internet, etc.). Leer ook van andere mega sport events: houd een agenda bij en zorg voor een goede communicatiestrategie, ook naar de travel trade. Reguleer de prijzen van bijvoorbeeld taxitarieven & hotelprijzen en laat die niet ‘exploderen’ als er een mega sport event wordt gehost op de locatie.

Als je nog op zoek bent naar meer inspiratie en informatie over de think-tank presentaties op #itb15, kun je hier een selectie van de presentaties terugvinden. Veel leesplezier!

Credits hoofdafbeelding: Messe Berlin (2015)

Gerelateerde Berichten

  • stripfiguren en de reisindustrie
    Stripfiguren en de reisindustrie

    Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003…

  • Online Hospitality! Online marketing event voor gastvrijheidssector #OM033

    Op woensdagavond 23 april verschijnen o.a. TravelNext blogger Isabel Mosk (Think! Social Media) en Kim…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • stripfiguren en de reisindustrie
    Stripfiguren en de reisindustrie

    Stripfiguren lijken een aantrekkelijk medium om reisbestemmingen onder de aandacht te brengen. Al in 2003…

  • Online Hospitality! Online marketing event voor gastvrijheidssector #OM033

    Op woensdagavond 23 april verschijnen o.a. TravelNext blogger Isabel Mosk (Think! Social Media) en Kim…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

Categorie: Destinatiemarketing, E-commerce, Mobiel, Online PR en branding Tags: bloggen, Hotel app, hotel trends, sport-events

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs destinatiemarketing TUI reizen Google Airbnb Facebook travel KLM Social Media Expedia Booking.com instagram hotels onderzoek reviews technologie NHTV mobiel TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring