• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Personificatie hoeft niet persoonlijk te zijn

14 maart 2014 door Gastblogger

De grootste trend in de reisbranche is de focus verschuiven naar de klantbeleving. Daar hoort een persoonlijke benadering bij. Tijdens de ITB werd daarover een opmerkelijke uitspraak gedaan. “Personification doesn’t have to be personal.” Huh?

Geen loyale gebruikers

Tijdens een PhoCusWright panel sessie over het gebruik van big data door travel bedrijven ging het gesprek al snel over de persoonlijke informatie die bedrijven vergaren van reizigers. Het grootste probleem dat travel bedrijven hebben met het analyseren van data is het feit dat zij geen database hebben van loyale gebruikers. Bij een Bol.com of Amazon keren bezoekers terug, de ene keer voor een dvd, de andere keer voor een wasmachine. Bij een hotel heeft men geen enkele garantie dat een reiziger daar nog een keer overnacht of dat bij de volgende bestemming dezelfde hotelketen aanwezig is. Idem voor vliegmaatschappijen en touroperators. Om het nog ingewikkelder te maken, verandert de persona van een reiziger tijdens de reis. Welke informatie wil je dan hebben en hoe kom je daaraan?

Reisgegevens doneren?

De ideale situatie voor alle travel bedrijven, zo bleek tijdens een Tnooz panel sessie, is wanneer er een full customer profile service is. Een database waarbij iedere reiziger toestemming geeft om gegevens over de reis op te slaan en te bewaren voor verder gebruik op het Internet. Vergelijkbaar met FourSquare, maar dan gekoppeld aan een persoon en niet aan een plek.

Tijdens een ondervraging van de gespreksleider bleek dat slechts 20% van de aanwezigen zijn gegevens hiervoor zou afstaan. Zelfs met de optie om anoniem gegevens te doneren, bleek het aantal mensen dat hiervoor openstaat, beperkt tot ongeveer 35%. Dat biedt weinig perspectief voor de toekomst. Al is er natuurlijk een soortgelijk systeem en dat noemen we Facebook. Een kleine opmerking in het gesprek, maar een realistische bedreiging in de praktijk: als de travel industrie niet oppast, nemen Facebook en Google de volledige beleving van de reiziger over.

De reizigers curve

Gezien de onwelwillendheid van reizigers om hun gegevens vrijwillig af te staan, is het een terechte vraag waarom we als travel bedrijven de behoefte voelen om anonieme, niet loyale gebruikers, te personaliseren. Het antwoord is vrij logisch: een persoonlijke benadering zorgt voor meer conversie, wat loyaliteit creëert en dus terugkerende bezoekers. Bovendien hoeft personalisatie niet persoonlijk te zijn. Dat wil zeggen, we hoeven geen persoonlijke gegevens te verzamelen. Wat interessant is voor de travel industrie is de personificatie curve van reizigers en hun gedragsontwikkeling tijdens een reis en de voorbereiding daarvan.

Brand awareness

We hebben meer informatie dan ooit om de reiziger specifiek te benaderen, maar voor hen vergt dat wel een verandering van de mindset. De trend van big data en personificatie is in feite een ‘consumer education’ proces. Travel bedrijven kunnen dit proces ondersteunen door te bouwen aan brand awareness en reizigers te betrekken bij het merk. Als zij daar deel van willen uitmaken, is het effect van gepersonaliseerd aanbod alleen maar groter. Al deze mogelijkheden liggen voor het grijpen binnen de reisindustrie en het is een kwestie van tijd om te zien wie hier het slimste op inspeelt. Uiteindelijk zal vooral de reizigers hier iets van merken; alles wordt immers ingezet op een betere reisbeleving voor de consument.

Meer lezen over de PhoCusWright en Tnooz presentaties tijdens de ITB? Lees ook mijn andere blogs:

  • Succesvolle business modellen in travel (en de uitdagingen)
  • Mobile is geen opkomende markt, ze is al volwassen
  • Data en keuzes, zo maak je het beste van allebei

HANNAH ellensHannah Ellens is PR & communicatie manager bij Tiqets. Tiqets biedt travel bedrijven een API en whitelabel technologie en de grootste entertainment database ter wereld, waarmee zij entertainment kunnen verkopen aan miljoenen reizigers wereldwijd. Daarnaast werkt Hannah als projectmanager content bij een in-house online marketingbureau en is ze hoofdredacteur van een bloggerssite. Als fervent reiziger en online specialist deelt ze haar passie en kennis graag op TravelNext!

Gerelateerde Berichten

  • Mobile is geen opkomende markt, ze is al volwassen #ITB2014

    Mobile in de travel industrie is essentieel, dat weet iedereen. Hoe je dat invult en…

  • Expedia: van sales naar service

    Op 2 april kwam Expedia met het persbericht om de ‘Media Lounge’ aan te kondigen;…

  • Disruptive zijn online: conversie-optimalisatie tijdens het boekingsproces

    Een hot topic momenteel: Hoe kunnen we de klant zo persoonlijk mogelijk benaderen? Alle (big)…

Categorie: Customer service, Destinatiemarketing, Mobiel, Usability & design, Webanalytics Tags: data, klantbeleving, personificatie, phocuswright, Tnooz

Over Gastblogger

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Hannah Ellens | Personificatie hoeft niet persoonlijk te zijn #ITB2014 schreef:
    17 juli 2014 om 18:09

    […] Lees verder op de ITB Berlin 2014 special van TravelNext >> […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Facebook Vakantiebeurs Google TripAdvisor reviews instagram TUI Social Media mobiel destinatiemarketing NHTV KLM technologie Booking.com reizen Airbnb travel Expedia hotels onderzoek

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring