De openingsspeech van het PhoCusWright conferentie op de ITB Berlin kwam van Philip Wolf, de oprichter van PhoCusWright.

Kings en hawks
Hij maakt allereerst gebruik van een prachtig verhaal waarin hij kings en hawks met elkaar vergelijkt. De king wordt vergeleken met een manager en zorgt ervoor dat je doet wat hij wil, de hawk is de leider die ervoor zorgt dat jij wilt wat hij ook wil. “The king avoids mistakes, the hawk learns from mistakes”, zegt Philip Wolf. De hawks worden opgemerkt als gek en rebels, maar blijven proberen. Blijven proberen zorgt voor onmiskenbare kansen voor organisaties in de reisbranche.

Travel Unleashed
Het thema van deze PhoCusWright is ‘Travel Unleashed’. “Travel is unleashed because yesterdays assumptions are being turned inside out on a daily basis”, Philip Wolf. Belangrijke trends in de reisbranche:

  • The end of on/off: De reiziger van vandaag de dag is altijd en overal online en verbonden, zoals nooit te voren zijn ze online in contact met iedereen en alles.
  • Look who’s talking: Suppliers, intermediars, agencies.. Iedereen heeft iets te zeggen in de hedendaagse maatschappij en krijgt hiervoor een podium. “Controlfreaks are freaking.”
  • The speed of smart: Smart strategy, location based tools, collaberative consumptions, mobile en RFID. Technologieën gaan snel en er zijn nieuwe markten beschikbaar die open staan voor innovatieve ontwikkelingen en oplossingen.
  • Capital comeback: Ondanks de crisis gaat er veel geld om in de wereld. Bovenstaande technologieën moeten met dat geld gefinancierd worden om door te kunnen breken.

Met deze trends in het achterhoofd zegt Philip Wolf het volgende over de marketeers in de reisbranche: “Travel Marketeers should be drooling, but too many are whining” en “it’s better to focus on the new trends than on the people shaping that trends”. Mijn eigen vertaling hiervan: Be a hawk!!!

Live bij PhoCusWright@ITB zijn Stephan Bosman en Annelies Hulshof, volg hen of #PhoCusWright om op de hoogte te blijven van de conferentie.

Credits headerafbeelding: Mark Kent (CC)