Het PhocusWright congres in Miami is de grootste online travel conferentie ter wereld. Dit jaar stond het congres overduidelijk in het teken van mobiel, mobiel, nog eens mobiel, bigdata, brandsnetwork en….. innovatie.

Innovatie

De dinsdag stond in het teken van ‘De Travel Innovation Summit’. De opzet is simpel en doet het meest denken aan een combinatie van ‘Dragons Den’ en de X-factor.  Deelnemers  uit de hele wereld zijn vooraf geselecteerd op criteria die de meest impactvolle technologische innovaties in de travel, tourism en hospitality industrie beogen. Zij hebben 11,5 minuut ‘on stage’  gekregen om hun nieuwe product of dienst onder de aandacht te brengen aan een publiek van travel executives, media en investeerders. En werden achteraf kritisch geëvalueerd door een panel van deskundigen. Vervolgens kwam er een aantal als winnaar van de ‘Travel Innovation Summit Award’ uit de bus.

Opvallende bedrijven

Rome2rio is een Australische start-up. Het geeft transportinformatie van deur tot deur via een innovatief zoekmechanisme.  De hele reis, inclusief vlucht, trein, auto en busroutes wordt schematisch in kaart gebracht.

Want me Get me is een start-up uit New York. Zij zetten in op het verbeteren van de ‘guestexperience’ (GX factor) en hebben een ledenprogramma ontwikkeld waarbij je behandeld wordt als een VIP.  Je krijg als VIP exclusief recht op upgrades en extra diensten in aangesloten hotels, tegen de standaard tarieven. Dit geeft hotels een kans om tijdens het boekingsproces al extra diensten te verkopen. Terwijl geclaimd wordt dat ze hiermee een hogere marge behouden dan via andere boekingsites.

Wehostels viel op door hun mobiele focus en app, inclusief Facebook connect, die het mogelijk maakt om een hostel te boeken en dit te delen met je vrienden. Zij spelen hierbij in op de trend dat mobiel een steeds grotere rol inneemt in het oriëntatie- en boekingsproces bij het boeken van je vakantie. Door daarnaast vooral de hostels te presenteren aan de hand van foto’s spelen ze in op de visueel ingesteldere jongere. Als je in het bezit bent van een creditcard gaat betalen ook heel eenvoudig. Hiervoor scan je je creditcard en de betaling is geregeld.

Tagman maakt het marketeers makkelijk om campagne specifieke tags (kleine stukjes code) te integreren op je website om zo het gedrag van bezoekers op alle kanalen te volgen. . Dit brengt de resultaten van je campagne nauwkeuriger in kaart.  Dit wordt al gebruikt door Booking.com en de Holland America Line.

Tourwrist was de grote winnaar. Met hun ‘360 degrees virtual tour panoramic capture & viewer’ technologie maken ze het voor iedereen mogelijk om eenvoudig een locatie tot leven te brengen. Een goed voorbeeld van deze toepassing is te zien op de site  venetian.com.

Dealangel speelt vervolgens in op de hype van bigdata en claimt met hun ‘metasearch bigdata’ technologie de ‘insiders knowledge’ te hebben om de juiste keuze te maken. De logica is gebaseerd op het principe van het vaststellen van een redelijke marktprijs op basis van historische gegevens, en daarmee prijzen te vergelijken. Hiermee bereiken ze een 2 tot 3 hogere conversieratio. Gogobot is de eerste die dit integreert.

Triplingo overkomt taalbarrières en heeft een toepassing ontwikkeld op basis van spraakherkenning. Met Triplingo kun je je eigen ‘wat en hoe in een andere taal’ samenstellen en dit op vier verschillende manieren (formal, casual, slang & crazy) laten vertalen in je taal naar keuze. En hiermee nog dieper in de lokale cultuur onderduiken!

Het PhocusWright congres biedt enorm veel inspiratie. Binnenkort gaan we vast meer horen van deze startups.

Dit blog is geschreven door Natasja Fortuin. Natasja Fortuin is Manager Online Marketing bij het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).