Het digitale prikbord en sociale medium Pinterest is nog lang niet uit het rijtje van de grootste sociale platformen te schrappen, en zeker voor travel lijkt Pinterest het ideale platform te zijn voor inspiratie bij het uitzoeken van een reis. Het blijkt dat Pinterest met kop en schouders boven de andere sociale media uit steekt als het gaat om beïnvloeding van aankopen, mooie reisfoto’s dienen dus bij uitstek om mensen te inspireren en te laten zien dat ze die ene reis toch echt wel moeten gaan maken.

Gebruikers

Na haar lancering in maart 2010, heeft Pinterest tegen januari dit jaar al zo’n 10 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Geen enkele andere site heeft ooit zo’n snelle en grote groei door gemaakt, volgens comScore. Zij gaven aan dat Pinterest in juli 2012 zo’n 23.4 miljoen Amerikanen heeft bereikt, te weten 10% van de gehele bevolking.

De gebruikers van Pinterest zijn voornamelijk vrouwen, in de DoubleClick Ad Planner komt dit ook duidelijk naar boven, 68% van de gebruikers is namelijk vrouw. En laten zij nou nét de beslissers zijn over de vakantiebestemming:

63% van de Pinterest gebruikers is 35 jaar en ouder, met een gemiddelde leeftijd van 40.

Shoppen

En dat wij vrouwen van shoppen houden was me ook al duidelijk, echter niet dat veel vrouwen ook daadwerkelijk aankopen doen naar aanleiding van Pinterest. Uit een onderzoek van BlogHer is gebleken dat Pinterest meer invloed uitoefend op vrouwen dan andere sociale netwerken dat doen. Bijna de helft van de vrouwen geeft aan dat Pinterest hen heeft beinvloed om een bepaalde aankoop te doen.

Het aantal retailers dat gevolgd wordt op Pinterest (9.3) ligt duidelijk hoger dan bij Twitter (8.5) en Facebook (6.9) volgens een onderzoek van shop.org, comScore en The Partnering Group. Mensen zijn dus op Pinterest meer geïnteresseerd in wat retailers te vertellen, of eigenlijk laten zien, hebben.

Waardevolle gebruikers

Pinterest heeft nog steeds niet die hoge penetratiegraad die bijvoorbeeld Facebook of Twitter heeft, maar haar gebruikers zijn wel degelijk van grote waarde. Op Pinterest worden we meer beinvloed om bepaalde aankopen te doen, ook zijn we meer geneigd om visuele dingen met elkaar te delen, te liken en te repinnen. En dat is weer erg interessant voor retailers in sociale commercie.

Het toebedelen van aankopen aan Pinterest is lastiger. Aangezien een pin een paar maanden voor aankoop al wel bekeken kan zijn en daar de inspiratie voor de aankoop vandaan komt, echter is het moeilijk te tracken als uiteindelijke lead.

Ik heb Pinterest sinds een weekje weer een beetje herontdekt en ik kan me voorstellen dat ik een mooie reis boek die voor een groot gedeelte gebaseerd is op Pinterest. Mooie foto’s maken dat mijn bucketlist langer en langer wordt!

Bron: eMarketer