In deze driedelige mini cursus bekijken we effectieve manieren om Pinterest in te zetten ter promotie van je bedrijf/merknaam in een online wereld die steeds meer visueel wordt. Na deze serie zullen we binnen de reisbranche kijken naar succesvolle praktijkvoorbeelden.

In de vorige afleveringen gaven we een introductie op Pinterest, met daarin tips voor het opzetten van een account en de belangrijkste redenen om Pinterest te gebruiken. Daarna keken we naar manieren om volgers en verkeer op te bouwen en te vergroten. Nu is het bepalen van een Pinterest strategie aan bod.

Waarom Gebruik Je Pinterest?

Met de groeiende populariteit van social media, kan het voor bedrijven soms moeilijk zijn om te beslissen waar ze het beste hun tijd aan kunnen besteden. Vaak zie je daarom dat er eenzelfde aanpak gehanteerd wordt bij elk platform, om tijd en geld te besparen en dezelfde content op zoveel mogelijk kanalen te kunnen delen.

            Het kan misschien belangrijk zijn om even een stapje terug te doen en goed te bedenken wat precies je doelen zijn bij het gebruik van Pinterest.  

Net als bij het ontwikkelen van een bedrijfsplan, is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben waarom je Pinterest onderdeel van je marketing strategie wil laten zijn. Daar zijn diverse redenen voor te bedenken:

  • Het groeien van merkbekendheid;
  • Jezelf ontwikkelen tot autoriteit binnen je niche;
  • Aantrekken van nieuwe bezoekers/lezers/klanten;
  • De loyaliteit van bestaande bezoekers/lezers/klanten behouden;
  • Je publiek meer van jouw content te laten ontdekken;
  • Zelf meer content ontdekken;
  • Een nieuw product lanceren;
  • Een e-mail lijst opbouwen;
  • Een online community vormen;
  • Problemen helpen oplossen;
  • Verhalen delen;
  • Beter communiceren met klanten, of juist met werknemers;
  • Marktonderzoek, zowel naar klanten als content;
  • Enz.

            Zoals je kunt zien zijn er veel verschillende doelen waar je naar kunt streven. Probeer ze niet  allemaal tegelijk te willen uitvoeren, maar maak een keuze op basis van wat voor jouw bedrijf op het moment het belangrijkste is.  

pinterest minicursus 3-1

Wie is je publiek?

Naast te weten wat voor jou de redenen zijn om Pinterest in te zetten, is het ook erg belangrijk om je publiek in gedachten te houden bij het ontwerpen van je strategie. Denk bijvoorbeeld eens aan:

  • Voor wie Pin ik? Wat zijn dit voor mensen?
  • Waar is mijn publiek geografisch gebaseerd?
  • Wat is mijn belangrijkste bericht aan deze mensen?
  • Welk probleem kan ik voor deze mensen oplossen?
  • Hoe kan ik met deze mensen resoneren op persoonlijk gebied?
  • Welke producten/diensten hebben deze mensen nodig?
  • Op welke toon willen deze mensen aangesproken worden?
  • Enz.

            Hoe meer je over je publiek te weten kunt komen wat betreft hun levensstijl, des te beter je daarop kunt aanhaken met de content die je ontwikkelt. Zo word je herkenbaar als merk en zal je publiek terugkeren, omdat je voor hen waarde creëert in plaats van alleen maar meer ruis. 

Wie gaat het Pinterest account onderhouden?

Nog zo’n vraag waar je even goed over na moet denken. Want nieuwe content creëren en elke dag op gezette tijden Pins plaatsen vraagt wel om een persoon die hier verantwoordelijk voor is. Belangrijke vragen die je moet stellen zijn:

  • Wie bepaalt over welke onderwerpen er Pins geplaatst worden en welke borden er moeten worden opgezet? Hoe vaak is hier overleg over en met wie?
  • Wie zal er aan de borden gaan bijdragen? Met welke andere merken kan er eventueel worden samengewerkt?
  • Wie zal de nieuwe content creëren? Wie zal content cureren? Wie ontwikkelt een ‘Pin Kalender?’
  • Wie zal het account monitoren?
  • Wie reageert er op vragen van volgers?
  • Wie zal het Pinterest account promoten (het hele account, of specifieke borden/pins) om nieuwe volgers aan te trekken? Waar zal er allemaal gepromoot worden?
  • Wie zal de ROI (Return of Investment) meten? En hoe ga je dat meten?
  • Enz.

pinterest minicursus 3-2

Denk er aan dat je Pinterest ook goed offline kunt promoten!

Bord Strategie 

Je borden zijn in feite een verlenging van je merk, waar je visueel kunt laten zien waar je merk precies voor staat. Ze moeten daarom een reflectie zijn van de boodschap die jouw bedrijf wilt uitdragen. Niet dat het een exacte kopie van je website hoeft te zijn, in tegendeel. Op Pinterest heb je goede kansen om ook juist buiten je niche te treden en je community te laten zien waar je nog meer voor staat, ook wat persoonlijke interesses betreft.

Als je producten verkoopt, probeer deze dan altijd in relatie met andere producten te laten zien, zodat je publiek een idee heeft van hoe ze dit in hun dagelijks leven kunnen gebruiken of kunnen combineren met de producten die ze al bezitten. Je zou er niet aan denken om hier misschien ook de producten van de concurrent te laten zien, maar ook dat kan mensen juist veel inspiratie geven en zien hoe jouw producten iets toevoegen aan hun leven.

Mocht je een dienst verlenen, laat dan ook zeker zien hoe jij van invloed op het leven van mensen kan zijn. Denk aan korte video’s met uitleg over je dienst, geef advies of training, of zorg voor aantrekkelijke tutorials, grafieken, tabellen, infographics of checklijsten die mensen kunnen downloaden vanaf je website.

Pin Strategie 

Probeer altijd zoveel mogelijk je eigen content te creëren en denk erover na hoe de Pins binnen je merk passen. Dit geldt voor de afbeelding zelf, maar ook voor kleur- en tekstgebruik. Voeg ook (waar gepast) je website en/of logo toe voor naamsbekendheid.

Laat je bezoekers zeker ook een kijkje achter de schermen van je bedrijf nemen, door afbeeldingen te plaatsen van je kantoor, werknemers, ‘staff picks’, passessies of zelfs het productieproces.

pinterest minicursus 3-3

De Beste Tools

Om een succesvol Pinterest account op te zetten en verkeer naar je website te leiden, is het belangrijk om goede kwaliteit afbeeldingen te cureren en zelf nieuwe content te ontwikkelen. Daarnaast is het consistent pinnen en het controleren van je statistieken ook erg belangrijk.

Hier zijn een aantal online tools die je daarbij kunnen helpen:

Officiële Pinterest Tools:
WordPress plugins

Hiermee voeg je een ‘Pin It’ knopje onder je foto’s toe.

Dit is een ‘Pin It’ knop die in een hoek van de foto komt te staan. Het laat ook de foto oplichten als je er met de muis overheen gaat.

Nog een ‘Pin It’ knop die over je foto heen komt te staan.

Een plugin die een Pinterest badge maakt met daarin je laatste foto’s, aantal volgers en een link naar je Pinterest profiel.

 Pinterest en e-mail /RSS

Voegt een ‘volg’ knop aan de onderkant van je e-mails toe.

Voegt je laatste Pins en link naar je Pinterest profiel aan je e-mails toe.

  • Maak een RSS Feed voor Pinterest

Je kunt elke Pinterest gebruiker volgen door de volgende link in je nieuwslezer toe te voegen: http://pinterest.com/GEBRUIKERSNAAM/feed.rss of je kunt een specifiek bord volgen: http://pinterest.com/GEBRUIKERSNAAM/BORDNAAM/feed.rss 

Statistieken 

Ahalogy selecteert content ontwikkelaars/bloggers om deel uit te maken van hun content netwerk. Klanten binnen hun netwerk kunnen dan relevante content pinnen waarvan ze zeker weten dat ze geen copyright schenden. Je hebt na aanmelding toegang tot een planningstool (gekoppeld aan Picmonkey) en een bron aan nieuwe content.

Pinalerts (gratis), geeft je e-mail notificaties zodra iemand jouw afbeeldingen van je website Pint. Zo kun je goed bijhouden welke content succesvol is. Je kunt meerdere websites toevoegen en bijvoorbeeld ook de competitie in de gaten houden.

GoPixel is een tool waarmee je Pins kunt inplannen. Het heeft ook een eigen analytics onderdeel en geeft aanbevelingen wat betreft beste content en tijd van Pinnen voor jouw account. Je kunt targets instellen en dan evalueren hoe het gaat.

Piqora maakt het eenvoudig om wedstrijden op Pinterest te houden door het aanbieden van geoptimaliseerde landingspagina’s, maar het geeft je ook inzichten in trending Pins en het bereik dat je hebt. Ze komen daarnaast regelmatig met interessante whitepapers uit.

Tailwind kun je gebruiken om bij te houden wat de concurrentie aan trending Pins heeft, hoe je volgers groeien, hoezeer er interactie is op jouw Pins, wat je meest invloedrijke volgers zijn en wat de beste tijden voor jou zijn om te pinnen. Ze hebben daarnaast een uitstekende blog met interessante Pinterest tips.

Overig

Laat je Pinterest borden en Pins zien onder een tabje in je Facebook Pagina.

Pin elke afbeeldingen direct vanaf Facebook naar Pinterest. Vergeet na afloop niet de bron URL te veranderen.

Voer een Google Image Search uit op elke afbeelding op Pinterest. Na het installeren zul je een ‘Search’ optie zien op elke afbeelding. Handig om de bron van een afbeelding te vinden als die niet is gelinkt.

Deze browser extensie maakt het gemakkelijk een screenshot van elke website te maken om te delen op Pinterest. Handig als er geen Pinbare afbeelding is op een site.

Als je niet goed met Photoshop kunt werken, is dit een eenvoudige, online fotobewerkingstool die je kunt gebruiken om je afbeeldingen voor Pinterest te optimaliseren.

Beste tijd om te Pinnen

Zoals bij elk sociaal netwerk is het allereerst verstandig te kijken naar de momenten waarop jouw publiek actief is. Een manier om hier achter te komen is door te kijken naar op welke dagen en tijden zij hun eigen pins plaatsen. Houd de notificaties boven in je scherm in de gaten en kijk op de homepage wanneer er nieuwe Pins worden toegevoegd. Je kunt eventueel in de instellingen aangeven dat je (e-mail)bericht krijgt op het moment dat iemand iets her-Pint, aan de favorieten toevoegt of commentaar geeft. Of je kunt hier de eerdergenoemde tool ‘Pinalerts’ voor gebruiken.

Omdat veel Pinterest gebruikers tegenwoordig het platform via hun mobiele telefoon en tablet gebruiken, zijn de momenten waarop ze actief zijn wat verspreider geraakt. Als jij ervoor kunt zorgen dat je je Pins verspreid over de dag aanbiedt, in plaats van allemaal in een keer, heb je een grotere kans dat ze worden opgemerkt door jouw volgers.

Top 3 Vragen

Hier zijn de top 3 vragen die je eigenlijk aan jezelf zou moeten stellen voordat je met Pinterest begint:

  1. Wat is precies de reden dat ik met Pinterest aan de slag wil?
  2. Wat zijn de meest belangrijke vragen die mijn bezoekers hebben? Hoe kan ik ze het beste van dienst zijn?
  3. Wie gaat het Pinterest account onderhouden en welke hulpmiddelen zijn daar het beste bij te gebruiken?

            Zonder een duidelijke strategie zul je merken dat het heel eenvoudig is om langere tijd met Pinterest bezig te zijn zonder een direct resultaat. Maar het is daarnaast ook belangrijk je af te vragen hoe dat resultaat er precies uit zal zien. Daarover snel meer.

In de volgende aflevering zullen we een kijkje nemen in Pinterest Analytics.

Heb jij een strategie voor Pinterest? Waar gebruik jij dit platform voornamelijk voor?