Dagelijks zijn miljoenen gebruikers actief op Pinterest. Ze verkennen hun interesses, verbinden zich met personen en merken, raken geïnspireerd en georganiseerd en kopen zelfs producten direct vanaf de site. Hoewel inmiddels bekend is dat Pinterest voor een grote waarde kan zorgen, zien velen nog niet hoe ze voor hun bedrijf praktisch gebruik kunnen maken van dit platform. Daarom een TravelNext Pinterest online cursus. Let’s start Pinning!

In deze driedelige mini cursus bekijken we effectieve manieren om Pinterest in te zetten ter promotie van je bedrijf/merknaam in een online wereld die steeds meer visueel wordt. Na deze serie zullen we binnen de reisbranche kijken naar succesvolle praktijkvoorbeelden.

We beginnen met een korte introductie op Pinterest.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een visueel netwerk waar mensen online afbeeldingen en video’s (‘Pins’) verzamelen, organiseren en delen. Alle afbeeldingen die zijn ingedeeld in zelf-gecategoriseerde ‘Pin Boards’, zijn zichtbaar voor andere Pinterest gebruikers (‘Pinners’), die ze vervolgens met een klik weer kunnen delen of zelf bewaren. Je kunt het vergelijken met een prikbord van kurk die je zelf misschien thuis aan de muur hebt hangen en waar je je ’to-do’-lijstjes, recepten, inspirerende foto’s of knipsels op prikt.

Buiten dat Pinterest goed te gebruiken is in je persoonlijke leven, heeft het platform ook bewezen van grote waarde voor bedrijven te zijn.

Waarom Pinterest Gebruiken?

Je moet Pinterest eerder zien als een ‘visuele zoekmachine’ dan als een sociaal netwerk zoals we dat kennen van Facebook of Twitter. Het gaat hier niet zozeer om het onderhouden van vriendschappen, of het direct in contact zijn met zakelijke partners, maar meer om het delen en ontdekken van content die voor mensen persoonlijk van waarde is.

Een van de belangrijkste redenen om Pinterest te gebruiken, is dat een platform is met een hoge ‘virale factor’.

            Meer dan 80% van alle afbeeldingen op Pinterest zijn zogenaamde ‘Re-Pins’ (Pins die al gedeeld zijn door andere gebruikers) en dus heeft de content die je op Pinterest plaatst een ontzettend groot bereik.  

Elke keer dat een gebruiker jouw afbeelding of video (met daaraan gekoppeld een link naar een unieke URL) deelt, wordt er een nieuwe backlink naar jouw website gemaakt. Hoewel links vanaf Pinterest no-follow zijn en dus niet direct van invloed op je ranking in Google, vergroot je wel je kansen op doorklikken met elke gedeelde Pin.

Daarnaast kun je door het gericht gebruik van zoekwoorden in je profiel, Pin- en Bordbeschrijvingen ervoor zorgen dat je al snel in de Google zoekresultaten wordt weergegeven.

Een tweede belangrijk verschil met overige Sociale Media netwerken is dat de content van individuele gebruikers en bedrijven niet gescheiden is. Er is geen EdgeRank zoals bij Facebook, dat de content voor bepaalde volgers wel of niet vertoont en dus kan elke afbeelding op Pinterest mogelijk gezien worden, met daarbij ook geen onderscheid of dit nu van een persoonlijk of zakelijk account afkomt. 

re-pins pinterest travelnext

Een Account Opzetten

Bij het opzetten van een Pinterest account, kun je kiezen voor een persoonlijk of een zakelijk profiel. Het verschil is dat je bij een zakelijk profiel je website kunt verifiëren en daardoor toegang tot Pinterest Analytics hebt. Essentieel als je Pinterest professioneel wilt gebruiken.
Het inschrijvingsproces verloopt via een aantal stappen die door de ontwikkelaars duidelijk zijn aangegeven. Na het opzetten van het zakelijke account moet je nog apart je website verifiëren. Op de Pinterest website kun je de specifieke instructies voor verschillende web hosts vinden. Je kunt maar 1 website per Pinterest account verifiëren en je kunt aan een specifieke website ook maar 1 Pinterest account koppelen.

Je Account Optimaliseren

Er zijn een aantal handelingen die je kunt verrichten om je Pinterest account te optimaliseren. Zo is het belangrijk te kiezen voor een goede omschrijving en foto in je profiel. Dit is de plek waar je als merk opvalt, dus gebruik een foto die je consistent ook op andere Sociale Media platforms gebruikt en introduceer jezelf om andere pinners een beter idee te geven waar jij en je bedrijf voor staan.

            Zorg er ook voor dat je je Sociale Media accounts van Facebook en Twitter linkt aan Pinterest, om in staat te zijn Pins ook hier te kunnen delen en je bereik te vergroten.

Het Opzetten van Borden (‘Boards’)

Om op Pinterest op te vallen, is het belangrijk je echt tot expert op een bepaald gebied te ontwikkelen. Ga met je borden dan ook steeds de diepte in. Dus geen bord over ‘Reizen’, maar bijvoorbeeld over ‘Luxe Reizen’. Of nog beter: ‘Luxe Cruises Caraïben’.

Hier nog een aantal snelle en praktische tips voor het creëren van top borden:

  • Kies een aantrekkelijke naam voor je bord, maak het specifiek en denk aan zoekwoorden.
  • Gebruik een duidelijke, aantrekkelijke omslag voor elk bord. De afbeelding moet goed aangeven waar het bord over gaat. Stem deze ook af op je andere borden. Je kunt eventueel zelf een omslag ontwerpen (bijvoorbeeld met tekst) en deze direct naar Pinterest uploaden.
  • Voeg altijd een categorie toe aan een specifiek bord om in de zoekresultaten van Pinterest te worden weergegeven.
  • Rangschik je borden in je profiel op belangrijkheid. De eerste twee rijen worden het meest bekeken, dus daar wil je vooral borden hebben met pins die naar je website doorverwijzen of goed duidelijk maken waar jij voor staat. (Je kunt een bord met je muis ingedrukt verslepen en ‘laten vallen’ op de nieuwe plek) 

destinology pinterest travelnextVoorbeeld van een account met aantrekkelijke bordomslagen en zorgvuldig gekozen bordtitels.

Het Toevoegen van Pins

Nu je een bord gecreëerd hebt, kun je Pins toevoegen. Je kunt dit op 5 verschillende manieren doen:

  1. Vanaf je computer (vergeet hierbij niet na afloop nog handmatig de Pin te bewerken en een link naar een unieke URL toe te voegen)
  2. Vanaf het Internet (als je deze optie selecteert, zoekt Pinterest naar alle afbeeldingen op een bepaalde website die je kunt pinnen)
  3. Vanaf Pinterest zelf (je krijgt een aantal suggesties van Pinterest zelf, gebaseerd op de onderwerpen waar je zelf eerder over gepind hebt of op gezocht hebt)
  4. Via de ‘Pin-It button‘ op een website (dit is een plugin die de eigenaar van de website zelf heeft toegevoegd, in het kort is het een knop naast of op de foto waar je op kunt klikken om die specifieke afbeelding aan Pinterest toe te voegen)
  5. Via de ‘Pin Button‘ voor de Chrome browser (ook de ‘Pinterest Browser Extension’ genoemd. Dit voegt een knop toe aan je internet browser waardoor er een ‘Pin it’ knopje op alle afbeeldingen op Internet verschijnt. Je kunt er ook op klikken, waardoor alle afbeeldingen die je vanaf een bepaalde website kunt pinnen worden laten zien) of de ‘Pinterest Bookmarklet’ (hiermee kun je een ‘Pin It’ knop naar de taakbalk van je internet browser slepen en ook daar kun je op klikken als je vanaf een bepaalde website afbeeldingen wilt pinnen).

browser pinterest travelnext

De Pinterest Browser Extension voor Google Chrome 

Navigeren op Pinterest

Re-pinnen

Zodra een pin op een van je borden is toegevoegd, wordt dit zichtbaar in op de hoofdpagina (home feed) van jouw volgers. Nu kunnen deze pinners deze afbeelding ‘Re-Pinnen’ en dus toevoegen aan een van hun eigen borden. Ze kunnen daarbij ook de beschrijving van de pin veranderen.

Favorieten              

Een andere optie is om een pin aan je favorieten toe te voegen. Dit kun je bijvoorbeeld doen omdat het niet in een bepaald bord past, omdat het iets is dat je gelijk wilt toepassen of om een buffer op te bouwen van pins die je later aan een van je borden gaat toevoegen. Pins in de favorieten zijn zichtbaar voor andere pinners, maar ze komen niet in de hoofdpagina van jouw volgers.

Commentaar        

Hoewel het geven van commentaar op Pinterest niet zo vaak gebruikt wordt als op andere platforms, kun je onder elke pin een bericht achterlaten. Je kunt hierbij ook gebruikmaken van zogenaamde ‘@-mentions’, waarbij je een ‘@’ teken voor een gebruikersnaam zet om die persoon direct aan te spreken, net zoals dat op Twitter en Facebook kan.

Zoeken

Met de zoekfunctie aan de bovenkant van je profiel kun je pins zoeken op categorie of zoekwoord. Bij het weergeven van de resultaten kun je ervoor kiezen ze weer te geven als pins, borden of pinners. Een andere manier om interessante content te vinden is door te klikken op een specifieke pin en vervolgens naar beneden te scrollen. Daar zul je zien naar welke andere borden de pin gepind is en ook zal er een lijst met gerelateerde pins verschijnen. Inspiratie genoeg! 

Pins delen

Individuele pins kunnen direct met anderen gedeeld worden en je kunt ze ook naar Twitter of Facebook versturen, of integreren in je website.

dive in pinterest travelnext

Top 3 Tips

Hier zijn de top 3 tips waar je na het lezen van dit artikel gelijk mee aan de slag kunt.

  1. Zet een zakelijk account op en verifieer je website. Vergeet ook niet je Facebook en Twitter account te linken.
  2. Optimaliseer je account door het updaten van je profielfoto, profieltekst, kies geschikte namen voor je borden en voeg een relevante beschrijving aan zowel je borden als Pins toe. Vergeet hierbij niet je belangrijkste zoekwoorden te gebruiken.
  3. Begin met het opzetten van ongeveer 10 borden en vul ze met zorgvuldig gekozen content, zowel van jezelf als van andere bronnen op het internet. Geef hierbij altijd de juiste credits! Begin met ongeveer 20 Pins per bord en breidt daarna met dagelijkse Pins uit.

Hopelijk heb je op het moment genoeg informatie om aan de slag te gaan met Pinterest en kun je vast op weg met het vullen van je borden. Hoe voller je borden zijn, hoe meer gerelateerde content je bezoekers zullen bekijken en dat vergroot weer de kans op een bezoek aan jouw website. 

In de volgende aflevering zullen we kijken naar manieren om volgers en verkeer op te bouwen en te vergroten.

Gebruik jij Pinterest al? Op welke manier? Wat zijn je grootste struikelblokken?