Taylor Swift is door het toerismebureau van New York gekozen tot ambassadrice van de stad.

Wie vanaf nu naar New York gaat wordt in de periode 2014-2015 welkom geheten door NYC ambassadrice en zangeres Taylor. Een combinatie die ik in eerste instantie zelf niet zou bedenken en waar ik zo 1-2-3 ook niet de toegevoegde waarde van inzag. Tot dat ik eens verder ging kijken naar popsterren, popmuziek en destinatiemarketing.

New York in de social media kanalen van de popster

Er is gekozen voor een nieuw popnummer, Welcome to New York (afkomstig van Taylor’s nieuwe album), een nieuwe hashtag (#w2ny) en een \ wereldwijde destinatie campagne voor de stad, die ook meeloopt in Taylor’s eigen social kanalen. Een campagne die dus vooraf goed geregisseerd kan worden door het opnemen van video’s, televisie opnames etc.

ny nasdaq

Toch blijft er nog wel enigzins ruimte voor creativiteit. Want gaandeweg krijgt de campagne verder vorm door de content (bijvoorbeeld op Instagram) door alle toeristen die de hashtag ook gebruiken. Taylor fungeert als aanjager, als introductie van een nieuwe hashtag en de toeristen doen de rest. Zoals onze blogster Isabel Mosk altijd zegt: Let others do the marketing do for you.

Wat toerisme moet weten van popsterren

Wat me opvalt is dat niet alleen toerisme maar ook fashion gebruikt maakt van popsterren, wat natuurlijk al veel langer het geval is. Zoals het Nederlandse merk G-star dat bijvoorbeeld doet met Afro Jack (ook Nederlands), maar nu ook met Pharrel Williams. Waarom? Omdat Pharrel zich inzet tegen vervuiling van de oceaan en omdat G-star hem heeft beloofd het restplastic uit de oceanen te gaan verwerken in de spijkerbroeken.Het zogenaamde #RAWfortheoceans project met Pharrel als curator.

rawfortheoceans

Het werkt dus blijkbaar om je als merk, of in ons geval als destinatie, aan te sluiten bij een bestaand project of overtuiging van een popster. Popsterren zijn eigenlijk net travelbloggers: goede bloggers laten zich niet voor ieder project lenen en kiezen alleen de trips die echt bij hen passen om over te bloggen. Zo denken destinatie marketing organisaties gelukkig ook steeds vaker. Maar moet je wel iemand kiezen die echt bij je past?

Gangnam style voor toerisme Korea

In 2012 zorgde het nummer Gangnam Style voor een explosieve groei van toeristen naar Korea. Zo steeg in dat jaar het aantal Chinese toeristen met bijna 25%. In totaal was er een groei van 11% in toerisme ten op zichte van 2011. Gangnam Style heeft een nieuw soort publiek naar Korea toegetrokken, hoewel ongepland en onbewust. De toevallige dansstijl die aansloeg was de aanjager, vooral bij toeristen uit de UK populair.

Discrepantie is het sleutelwoord

Terug naar popster Taylor, zij staat bekend om het feit: u love her or hate her. Waarschijnlijk weet zij daarom ook bij haar hardcore base aan fans ook echt door te dringen, wat ongetwijfeld moet uitwijzen dat het net als in Korea, ook in een stad als New York een explosieve groei in cijfers laat zien, ook al is het wel ‘scripted’ en bewust uitgedacht. Taylor verschijnt in diverse filmpjes en doet dat op geheel eigen ‘acteer’ wijze met haar eigen grapjes en binnen haar eigen comfortzone. Mensen die fan van haar zijn zullen haar laagdrempelige manier van vertellen kunnen waarderen en als ik eerlijk ben, ik uiteindelijk ook. Ze geeft tips alsof het je beste vriendin is. Dat lieve imago heeft ze, en ze geeft zelfs toe een beetje bang geweest te zijn van de ‘grote rauwe stad NYC’.

https://vimeo.com/109723379

Dat is waarschijnlijk de kracht van een sterke popster-destinatie samenwerking. Juist kiezen voor iemand die niet zo past bij het imago wat je toch al van een stad hebt. Want zeg nou zelf, wie had ooit Oostende met Marvin Gaye gematcht? Een concept zoals dat in België is gedaan met de Midnight Love Tour in Oostende is hiervan een mooi voorbeeld.

marvingaye-worldtour-oostende-580x226

 

Over Taylor zijn de New Yorkers niet allemaal even enthousiast… Wat denk je.. goede actie van Taylor x New York.. ? Laat het me weten!

‘Let popstars do the marketing for you..’

meningen ny