De psychologie van jouw content op YouTube! / De psychologie van the Watch Journey

Dit weekend barstte VidCon Europe los in Amsterdam. Het hele weekend staat in het teken van video, YouTube, content en nog veel meer, gericht op de industrie, de creators en de community samen. In deze blog antwoord op de brandende vraag: ‘waarom werkt mijn videocontent op YouTube niet?’. De expert die het antwoord geeft is Matthew Patrick van The Game Theorists, met meer dan 1 miljoen subscribers.

De watch journey

In de reiswereld wordt er altijd gesproken over de travel journey. Bij videocontent gaat het over de watch journey. De reis die een kijker afgaat op het moment dat ze op YouTube komen. Matt legt uit dat er in principe 4 stappen worden doorgenomen in deze reis. Daarbij gaat het om de vindbaarheid, de klikbaarheid van je video en de engagement en de loyaliteit van de kijkers.

1. Vindbaarheid

De eerste vraag die je je stelt op het moment dat je een video online zet is natuurlijk: Kunnen mensen mijn video vinden?

Ook op YouTube moet je sterk rekening houden met SEO. De content die je bij de video’s zet, zoals de titel en de omschrijving, zijn van groot belang. Dit zijn de teksten waarop jij gevonden wordt. Op basis hiervan weet YouTube in welke categorie ze jouw video moeten zetten en op welke zoekwoorden jij dus gevonden wordt door de kijkers. En als je in je titel en omschrijving geen SEO woorden gebruikt, neemt YouTube je niet op.

Zorg ook dat je titel relevant is en check jezelf:

  • Zijn er relevante content zoekwoorden gebruikt?
  • Bevat de titel een aantrekkelijke gedachte of een vraag?

Een harde waarschuwing gaat gepaard met deze tips, doe je dit niet en wil je het na het publiceren nog toevoegen? Dan heb je jezelf in de vingers gesneden. Het moment van publicatie is cruciaal, op dit moment wordt je video gecategoriseerd door YouTube. Dit is het verschil in video’s die het maanden goed doen en een video die binnen 24 uur niet meer relevant zijn. Na de eerste 24-48 na publiceren beslist YouTube of je video goed heeft gepresteerd aan de hand van de eerste resultaten. Als er niet veel mensen enige vorm van engagement hebben getoond, dan wordt je video als ‘niet-relevant’ gezien.

2. Klikbaarheid

Je hebt de juiste informatie toegevoegd aan je video, maar nu is het tijd om jezelf de vraag te stellen: waarom zouden mensen klikken? Dit is het punt waar de psychologie van pas komt. Er zijn namelijk een heel aantal tips uit psychologische onderzoeken gekomen, waardoor mensen getriggerd worden om te klikken op een link of in dit geval een video te klikken.

Naast de titel ligt dit namelijk bij de thumbnail. Deze moet je niet zomaar kiezen en Matthew geeft daar een aantal tips voor:

  • Gebruik gezichten en het liefst met emoties. Boze, bange of gefrustreerde gezichten wekt nieuwsgierigheid.
  • Gebruik felle kleuren en ontwijk donkere kleuren.
  • Richt de thumbnail op een juiste manier in. Ook hier zijn psychologische manieren voor: rechtsboven is de beste plek waar mensen snel naar kijken en op klikken, geeft Matthew mee.
  • Gebruik korte teksten. Houd jezelf voor dat je met je thumbnail je video in een kort verhaal vertelt.
  • Let op bij teksten dat je rekening houd met de interactie die het oproept.

Het belangrijkste is dat de thumbnail relevant is voor de doelgroep en dat het verhaal van de video duidelijk wordt.

3. Engagement

Vaak denken we bij engagement aan likes en reacties, maar deze betekenen niets. YouTube bepaalt de engagement van video’s op basis van kijksessies (van een video en van het hele kanaal), shares en ’embeds’.

Die engagement creëer je door lange kijksessies. De beste tijden, of de sweetspots van YouTube zijn kijksessies van 12-15 minuten. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe houd je mensen op je video en hoe zorg je ervoor dat je kijksessies langer worden?

Dat ligt aan de frequentie van video’s en er zijn twee manieren die hiervoor het beste zijn.

Creëer lange content

In lange video’s van 20 – 30 minuten blijven kijkers eerder bij je, waardoor de kijksessies sneller tussen de 12 en 15 minuten blijft. Een goed voorbeeld hiervan is een livestream!

Korte, maar intense content

De engagement wordt dus niet alleen door één video, maar van alle video’s van de totale kijksessie van een kanaal bepaald. Een voorbeeld van een vlogger die hier in slaagt, is Casey Neistat. Deze korte video’s, waarbij bijvoorbeeld lijstjes een populaire contentvorm zijn, worden dagelijks gepubliceerd en waarbij doorklikken naar een andere video wordt gestimuleerd.

4. Loyaliteit

De laatste stap van de watch journey is de loyaliteit die je creëert bij de kijkers. Er moeten meer video’s zijn voor kijkers om terug te komen naar je kanaal. Eén video over een bepaald onderwerp heeft niet veel effect op YouTube, maar als vaker je video’s publiceert met zoekwoorden in dezelfde trant weet de kijker dat ze bij jou moeten zijn. Heb je een kanaal met een videobibliotheek over hetzelfde onderwerp? Dan ziet YouTube je als een expert. Je hebt niet alleen impact op de kijker, maar je traint als het ware het algoritme van YouTube!

Hoe meer je kijkers door de hele watch journey gaan, hoe groter de kans is dat ze loyale kijkers worden!

Gepubliceerd door

Tessa Irani - de Rouw

Tessa Irani - de Rouw heeft haar afstudeeronderzoek gedaan bij TravelNext. Op dit moment is zij community manager en projectleider bij Blogs4Travel. Hier is ze nu volop bezig met de ontwikkeling van deze startup dat zich specialiseert in domeinontwikkeling, community en content management. Samen met het team van Blogs4Travel onderhoudt en beheert Tessa websites waaronder Glamping.nl, Gardameer.nl, Kids-campings.com en Charmequality.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *