Een handig inzicht voor mobile marketeers: want Trivago onderzocht dat de bestedingspatronen van beide mobiele besturingssystemen wel degelijk anders zijn. De verschillen in gebruikersvoorkeuren van iOS en Android fans blijken namelijk invloed te hebben op de keuze van hotels en de reisbestemming.

Hogere uitgaven aan hotelovernachtingen

Wie ‘rijk wilt worden’ van bestedingen aan hotelovernachtingen of zich begeeft in het hogere prijssegment als hotelier, kan zich qua mobiele boekers beter richten op iOS gebruikers. Deze personen, zo blijkt uit data van Trivago, besteden gemiddeld 21% meer aan een hotelkamer per nacht dan de Android user. Dat komt neer op een gemiddelde van 119 euro per nacht in vergelijking tot 98 euro per nacht (Android). Hotels tot 100 euro per nacht doen het beter bij die laatste categorie; zo’n 68% van de Android gebruikers kiest voor een hotelovernachting die valt binnen de prijscategorie tot 100 euro. Gemiddeld 55% van de iPad users (iOS gebruikers) kiest ook voor diezelfde optie, dus de conclusie is dat hogere prijsuitgaven worden gedaan door iOS gebruikers, zoals ook uit onderstaande tabel is af te lezen.

percentage hotelkeuzes

Ranking the stars belangrijkst voor iOS gebruiker

Wanneer gekeken wordt naar de filtercategorie die consumenten gebruiken bij het zoeken naar een geschikt hotel, dan wordt bij de Androidgebruiker de filter prijs het meest belangrijk gevonden, de Apple fan kiest echter voor het aantal sterren (de rating) om een goede keuze voor een hotel te maken. Je zou kunnen zeggen dat de laatste groep meer waarde hecht aan luxe en comfort dan aan prijs. Dit komt overeen met het uitgavenpatroon wat hierboven uiteengezet is. Deze verschillen in percentages zijn uit de drukken in 10%; iOS gebruikers kiezen 10% meer voor 4- en 5 sterren hotels, terwijl Android gebruikers 10% meer voor 1-, 2- en 3 sterren hotels kiezen.

App-store

Interessante feitjes, maar wat ik in het onderzoek mis, is de verklaring hoe dit zou kunnen komen. Toen de App Store door Jobs aangekondigd werd, zei hij: “This is the best deal going to distribute applications to mobile platforms”. En dat klopt, apps blijken steeds meer een bepaalde loyaliteit te kunnen waarborgen die ook van belang is voor toeristische industrie, zoals ook blijkt uit het feit dat: hotel-apps een plek veroveren in de communicatie-strategie van hotels.

Het totale en uitgebreide aanbod van de apps in de App store biedt iOs gebruikers het meeste voordeel, voor ontwikkelaars die hun app aanbieden in de App store betekent dit ook delen in de opbrengst. Maar dit waarborgt de kwaliteit. Zou je dus kunnen zeggen dat iOS gebruikers zelf ook meer waarde hechten aan kwaliteit en comfort (waar Apple om bekend staat) en dat dit ook zijn effect op de mobiele duurdere en meer geclassificeerde boekingen? Zou kunnen.

Apple hanteert een open strategie op het gebied van het delen van data uit de app-store, wat het voor app-ontwikkelaars in de toeristische industrie weer makkelijk maakt om te filteren wat zij hun klanten willen vertellen en willen aanbieden.

Android communities communiceren zelf ook meer op prijsvoordeel en globaal gebruiksgemak

Een simpele zoekopdracht in Google geeft ook nog 2 andere resultaten weer die dit zouden kunnen bevestigen. Wanneer je in de huid van de consument kruipt en zoekt naar: iOS apps for travel of Android apps for travel, is daar nogal een verschil merkbaar. De eerste hit in Google in relatie met iOS laat een overzicht zien van iTunes zelf, met daarin een (saai) overzicht van de populairste travel apps. De apps zijn in de meeste gevallen vrij specifiek en laten een aantal grote brands zien. Deze apps zijn dus het meest populair onder iOS gebruikers. Zie in onderstaand overzicht bijvoorbeeld merken zoals Hilton maar ook Uber en Disneyland, een aantal specifieke airlines en veel lokaal gebonden apps (Carribean, Vegas, NYC).

app store travel

Wanneer je dezelfde zoekopdracht invoert voor Android, kom je bij de eerste hit terecht op de allergrootste Android community: Androidcentral en op die pagina wordt juist content-wise de aanbeveling gemaakt voor een aantal apps die je als consument en reiziger (vaak financieel) voordeel opleveren. Het zijn voornamelijk vergelijkingsapps die zich niet specifiek richten op bijvoorbeeld airlines of lokale apps, maar meer globaal te gebruiken apps. Wanneer je in het overzicht hierboven kijkt, zie je dat de populairste iOS apps juist wel ‘merkgerelateerd’ zijn, zoals bijvoorbeeld in het eerste rijtje al zo’n 4 airlines staan.

travel apps android

Persona’s van mobiele gebruikers en besturingssystemen (merkvoorkeur)

Zoals het onderzoek van Trivago al aantoont is er een degelijk verschil in de ‘reis’voorkeuren van de verschillende gebruikers. Wanneer je dit vergelijkt met de wijze van communiceren door beide systemen zelf, kunnen er iets meer voorzichtigere conclusies aan verbonden worden. De grootste Android community communiceert in hun aanbevelingen expliciet over niet specifieke ‘merkgebonden’ apps, terwijl de populairste apps van iOS juist wel specifieke en lokale apps laten zien. Dat zou voor de reiswereld betekenen dat wanneer we het gaan hebben over mobiel, ook ineens rekening moeten (kunnen) gaan houden met de verschillen in persona van beide mobiele gebruikers. En dat betekent ook dat daar nog meer persona’s aan zullen worden toegevoegd.

Credits headerafbeelding: Tsahi Levent Levi (CC)