MATKA vond op 16 tot 19 januari plaats in Messukeskus, Finland is de leidende reisbeurs in Noord-Europa met meer dan 1100 exposanten uit ruim 80 landen. Bijna 80.000 bezoekers reizen jaarlijks af om de beurs bij te wonen. Dit jaar nodigde de MATKA organisatie 40 internationale top reisbloggers uit voor het grootste reisblogger evenement dat ooit in Finland is georganiseerd: de ‘Nordic Bloggers’ Experience’. In samenwerking met de succesvolle reisblogger Sebastian Canaves van Off-The-Path.com, zijn de organisatoren en exposanten speciaal voorgelicht over het werken met bloggers, met als doel een win-win situatie voor beide partijen.

Samenwerking tussen reisbloggers en reisindustrie

Tijdens de reisbeurs werden ook diverse workshops georganiseerd waarbij de bloggers de kans kregen om één-op-één met de de Finse en internationale leveranciers te spreken.

Ook gaven een aantal bloggers zelf korte presentaties om de reisindustrie voor te lichten over de toegevoegde waarde die het werken met bloggers hen kan brengen. Zo kwamen de volgende vragen aan bod: ‘Hoe meet ik ROI (return of investment) bij het bloggen?’, ‘Hoe vind ik de juiste blogger om een succesvolle samenwerken tot stand te brengen?’ en ‘Kunnen bloggers en de reisindustrie een win-win samenwerking hebben?’.

Voor de bloggers zelf bleek het bijwonen van de presentaties ‘De kracht van taal en niche’ en ‘Samenwerking kan meer bereik en invloed voor iedereen zijn’ van toegevoegde waarde.

Niet enkel verbinden, maar ook ervaren

MATKA laat zien dat ze de waarde van bloggers op waarde schatten en grepen de reisbeurs niet alleen aan om de reisindustrie en de bloggers met elkaar in contact te brengen, maar ook om tegelijk hun land en hoofdstad te promoten door de bloggers zelf te laten ervaren wat dit deel van Scandinavië allemaal te bieden heeft. Een interessante aanpak!

De invloed van bloggers

Je kunt de deelnemende bloggers hier bekijken en volgen via de hashtags #nbeFinland en #Matkamessut op alle bekende Social Media kanalen en natuurlijk hun persoonlijke blogs.

Tijdens het evenement hebben de bloggers meer dan 1500 Tweets verstuurd, zijn er 600+ foto’s op Instagram geplaatst en hebben ze gezamenlijk gezorgd voor meer dan 10 miljoen impressies alleen al op Twitter. Deze aantallen zullen de komende tijd, nu de bloggers aan hun reisverslagen werken, alleen nog maar groter worden.

De bloggers bereikten met hun promotieactiviteiten niet alleen hun eigen lezerspubliek (gezamenlijk meer dan 2 miljoen bezoekers), ook de traditionele media besteedde ruim aandacht aan de Nordic Bloggers’ Experience, zoals de Finse nationale televisie en zelfs het nieuws in Cyprus.

Credits afbeelding: TheTravelTester