Sociale media staan bol van berichten waaruit blijkt dat we allemaal erg interessant en gelukkig zijn. We delen voornamelijk onze geluksmomentjes met onze sociale media vrienden en wanneer zijn we nou gelukkiger dan wanneer we op reis zijn?! Reisbureaus en sociale media gaan daarom hand in hand volgens ClipIt, die met een infographic komt met een analyse van reisbureaus op sociale media.
De drie toppers
Corendon is de grote winnaar, als het gaat om het aantal uitingen in de sociale media. Deze reisaanbieder voert de lijst aan met 2.563 online en berichten op sociale media in 2 maanden tijd. Op de voet gevolgd door Expedia, waarvoor 2.554 berichten werden gevonden. D-reizen volgt met enige afstand, namelijk 1.386 berichten.
Maar als we kijken naar sentiment (is een uiting positief of negatief geladen) dan doet D-reizen het veruit het beste van deze top drie ontvangers. 82% van de berichten die over D-reizen gaan zijn namelijk postief terwijl bijna de helft van de uitingen over Corendon een negatieve lading hebben. Daarmee kun je dus zeggen dat D-reizen het best goed doet.
Reisbranche scoort hoog op positiviteit
Wat doet D-reizen zo goed dat anderen niet voor elkaar krijgen? Weinig eigenlijk. ClipIt geeft aan dat in dit onderzoek opvallend is dat de complete reisbranche ontzettend hoog scoort in positiviteit. Tweets als “Wederom een dikke Duim voor D-reizen #genoten #fantastische #dank jullie wel” verklaren deze uitkomst. Waar reisbureaus bij uitstek een steentje mogen bijdragen aan het geluk van mensen, liggen er veel kansen in social media voor het delen van al die positiviteit. Want geluk, dat willen we allemaal graag delen.
Welke PR-waarde levert sociale media op?
Maar al die berichten op sociale media staan voor een bepaalde waarde, de PR-waarde. Hierbij wordt naast verspreiding gekeken naar advertentietarieven van de websites waarop de berichten worden geplaatst en het aantal vertoningen van zo’n bericht. Ook zachtere factoren worden meegenomen, als sentiment en de mate van branding in het bericht. Als laatste wordt de lengte van het bericht en, in het geval van Twitter, het aantal volgers van de auteur gekeken.
Als gevolg vinden we een enorme waarde van positieve PR voor reisbranches op plaatsen waar een gemiddeld merk van droomt. Dat zien we terug bij Corendon, dat een waarde van €311.677 aan online berichten genereerde in 2 maanden tijd. Voor Oad werd een PR-waarde van €299.521 gevonden en voor Neckermann €290.948. Een piek aan waardevolle berichtgeving voor Corendon vond plaats op 22 augustus; er werd een gratis vakantietestvlucht van één dag naar Gambia weggegeven. De verspreiding was enorm.
Killer combinatie?
ClipIt concludeert dat sociale media en de reisbranche ontzettend goed bij elkaar passen. En daar lijken beide partijen goed van te profiteren. Hoewel de berichtgeving erg positief is, blijft de branche nog wat achter op andere branches in aantal berichten. De aantallen zijn niet tot weinig gestegen ten opzichte van 2010.
Daarom sluiten ze zelf af met een kritische noot: Het is makkelijk om in te spelen op een behoefte die er al is, de echte uitdaging voor reisbranches zal in de toekomst liggen bij de originaliteit van social campagnes. Pas dan zal de populariteit van deze branche online tot tropische hoogtes stijgen!
Dat pinterest percentage t.o.v. Facebook is toch wel opvallend.
Pinterest is natuurlijk visueel veel sterker dan Facebook. Tenzij FB deze stap ook gaat zetten zie ik voor Pinterest een rooskleurige toekomst in Travel.
Eens, beleving staat natuurlijk wat sterker centraal bij Pinterest, daar moet de reisbranche het van hebben. Net als zo’n geluksfactor van sociale media in het algemeen goed bij de reisbranche past.
Leuk onderzoek! Zegt volgens mij nog niet zoveel over de kwaliteit van social media inspanningen van reisaanbieders als wel over dienstverlening in de breedte. De 15% voor Pinterest zie ik niet terug in mijn eigen analytics. Hoe zou dat te verklaren kunne zijn?
Beste Maarten,
Goede vraag, ik heb het even voor je uitgezocht. De hoge Pinterest score werd voornamelijk veroorzaakt door berichten over Expedia, Neckermann en Corendon.
In dit onderzoek hebben we echt gemeten hoe vaak en in welke context een reisbureau werd genoemd in berichten in online en social media. Je hebt gelijk dat de dienstverlening in de breedte meespeelt in deze uitkomsten, belangrijk is daarbij wel hoe er wordt omgegaan met online feedback, zowel positief als negatief.
Mocht je specifiek meer informatie over D-reizen willen ontvangen, mag je me altijd even mailen! lonneke@clipit.nl
Komt het niet toevallig door een pin die heel vaak gerepinned is? Want dan gaat het wel hard natuurlijk. Misschien verklaart dat dit scheve beeld…
Dat zou inderdaad een mogelijkheid zijn geweest. Je zou je moeten afvragen of dat een scheef beeld is, want het geeft wel de populariteit weer van (visuele) content van een reisbureau. Dat juist met goede sfeerbeelden een sterke merkbeleving neerzet.
Maar in dit geval ging echt om verschillende afbeeldingen, van advertenties tot logo’s en sfeerbeelden. Ik sluit me hier aan bij de reacties van Lars en Annelies. Denk dat Pinterest heel goed aansluit bij de behoeften van reizigers om plaatjes te delen/bekijken en de kansen voor reisbureaus om een beleving te creëren.
Een tweet wordt ook geretweet en heeft daarom ook meer bereik. Een Facebookpost wordt ook geshared als hij goed is. Dus wat mij betreft hoort repinnen juist bij de cijfers in te zitten.
Misschien blijkt nu juist wel dat Pinterest groter is dan wij allemaal in eerste instantie denken?! Pinterest zit voor onze branche misschien nog een beetje in het begin. Ik denk namelijk wel degelijk dat het echt een goed medium is om je merk neer te zetten op belevingsniveau. Stiekem best een groot bereik en het zijn voornamelijk vrouwen, en laten zij nou net degenen zijn die de vakantie uit zoeken. 😉
In het kader van Pinterest is het misschien leuk om naar het Twittercafe van Tourpress te gaan volgende week: http://www.tourpress.nl/nieuws/5/TourPRess/23173/Laten_we_als_reis__en_vrijetijdsbranche_Pinterest_links_liggen_
Interessant artikel! Klein kritisch puntje is dat ik de “reisbureaus” ongelukkig gekozen en een tikkeltje ouderwets vind!
Leuk en interessant post en aardige visual 🙂
Wel blijven er natuurlijk lastige punten:
-1-
De recordhouder heeft minder dan 1.200 berichten per maand. Wat is dat waard qua aantal en qua bereik? Erg lastig in te schatten!
-2-
Alles draait om de juistheid van de analyse (dus wrs. kwaliteit van de software) : berichten zoals: Wederom een dikke vinger naar XYZ-reizen. Drie dagen geluk en top, daarna rest reis ELLENDE! #genoten #not #lekker bezig
Hoe analyseer je die? Welke woorden zijn positief? Context? Worden de opmerkingen wel juist geïnterpreteerd? Enorm lastig.
-3-
PR waarde. MMmmm zonder uitgebeide motivatie lastig om iets van te zeggen.
En het gaat om de ROI, wat waren de webcare kosten, monitoring kosten etc.
Dank voor de toelichting. Aanvullende vraag nog: Hoe meet je het sentiment op een plaatje via Pinterest?
@Maarten, sentiment voor Pinterest wordt gemeten aan de hand van de tekst rond de plaatjes. Denk daarbij aan titels, tags, onderschrift en/of reacties. Mocht in deze teksten geen waarde-oordeel worden gegeven, beschouwen we deze als neutraal.
@Jeroen, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga proberen om zo compleet maar bondig mogelijk een reactie te geven!
1. De waarde van online berichten zou ik altijd als een relatief vergelijk zien. Ten opzichte van andere reisbureaus doet Corendon het goed, ten opzichte van 2 jaar geleden matig.
2. Sentiment meten voor sarcasme blijft lastig. Dat is voor mensen al niet altijd duidelijk. Het gaat daar om een standaard afwijking (ongeveer 20% zit ernaast) die geldt voor elke zoekopdracht. Daarmee heb je naast een goede indicatie een vergelijking van merken onderling. Wanneer gebruikers echt dieper in de data duiken, is er naast een automatische analyse, een menselijke controle mogelijk om zo de meest betrouwbare data te bieden.
3. Voor meer informatie over de PR-waarde zou ik je graag verwijzen naar http://www.clipit.nl/PRwaarde We meten hiermee de merkwaarde (wat had het gekost om een advertentie van vergelijkbare waarde in te kopen). Deze waarde vormt een aanvulling op je conversies/verkoopcijfers. Juist omdat social media niet direct hoeven te leiden tot meer conversies, maar wel zeker waarde voor een bedrijf opleveren. Vaak in de zin van het vergroten van je merkwaarde.
Ik hoop dat dit je vragen beantwoordt, anders weet je me te vinden! 😉