Sociale media staan bol van berichten waaruit blijkt dat we allemaal erg interessant en gelukkig zijn. We delen voornamelijk onze geluksmomentjes met onze sociale media vrienden en wanneer zijn we nou gelukkiger dan wanneer we op reis zijn?! Reisbureaus en sociale media gaan daarom hand in hand volgens ClipIt, die met een infographic komt met een analyse van reisbureaus op sociale media. 

De drie toppers

Corendon is de grote winnaar, als het gaat om het aantal uitingen in de sociale media. Deze reisaanbieder voert de lijst aan met 2.563 online en berichten op sociale media in 2 maanden tijd. Op de voet gevolgd door Expedia, waarvoor 2.554 berichten werden gevonden. D-reizen volgt met enige afstand, namelijk 1.386 berichten.

Maar als we kijken naar sentiment (is een uiting positief of negatief geladen) dan doet D-reizen het veruit het beste van deze top drie ontvangers.  82% van de berichten die over D-reizen gaan zijn namelijk postief terwijl bijna de helft van de uitingen over Corendon een negatieve lading hebben. Daarmee kun je dus zeggen dat D-reizen het best goed doet.

Reisbranche scoort hoog op positiviteit

Wat doet D-reizen zo goed dat anderen niet voor elkaar krijgen? Weinig eigenlijk. ClipIt geeft aan dat in dit onderzoek opvallend is dat de complete reisbranche ontzettend hoog scoort in positiviteit. Tweets als “Wederom een dikke Duim voor D-reizen #genoten #fantastische #dank jullie wel” verklaren deze uitkomst. Waar reisbureaus bij uitstek een steentje mogen bijdragen aan het geluk van mensen, liggen er veel kansen in social media voor het delen van al die positiviteit. Want geluk, dat willen we allemaal graag delen.

Welke PR-waarde levert sociale media op?

Maar al die berichten op sociale media staan voor een bepaalde waarde, de PR-waarde. Hierbij wordt naast verspreiding gekeken naar advertentietarieven van de websites waarop de berichten worden geplaatst en het aantal vertoningen van zo’n bericht. Ook zachtere factoren worden meegenomen, als sentiment en de mate van branding in het bericht. Als laatste wordt de lengte van het bericht en, in het geval van Twitter, het aantal volgers van de auteur gekeken.

Als gevolg vinden we een enorme waarde van positieve PR voor reisbranches op plaatsen waar een gemiddeld merk van droomt. Dat zien we terug bij Corendon, dat een waarde van €311.677 aan online berichten genereerde in 2 maanden tijd. Voor Oad werd een PR-waarde van €299.521 gevonden en voor Neckermann €290.948. Een piek aan waardevolle berichtgeving voor Corendon vond plaats op 22 augustus; er werd een gratis vakantietestvlucht van één dag naar Gambia weggegeven. De verspreiding was enorm.

Killer combinatie?

ClipIt concludeert dat sociale media en de reisbranche ontzettend goed bij elkaar passen. En daar lijken beide partijen goed van te profiteren. Hoewel de berichtgeving erg positief is,  blijft de branche nog wat achter op andere branches in aantal berichten. De aantallen zijn niet tot weinig gestegen ten opzichte van 2010.

Daarom sluiten ze zelf af met een kritische noot: Het is makkelijk om in te spelen op een behoefte die er al is, de echte uitdaging voor reisbranches zal in de toekomst liggen bij de originaliteit van social campagnes. Pas dan zal de populariteit van deze branche online tot tropische hoogtes stijgen!

De infographic