• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

RFID: Let the magic begin

22 januari 2013 door Jaap Hoogesteger

Iedere stap die een fysieke bezoeker zet direct online kunnen analyseren? Het lijkt een utopie voor marketeers, maar met de introductie van MyMagic+ in Disney World Orlando komt Disney mede dankzij RFID technologie aardig in de buurt. Disney kan hieruit verzamelde data gebruiken om haar klanten zo persoonlijk en optimaal mogelijk te bedienen, ik geef een paar voorbeelden. 

Wat is MyMagic+?

MyMagic+ is een totaalconcept dat door Disney naar eigen zeggen ontwikkeld is “to deliver the best possible experience for our guests”. MyMagic+ bestaat uit drie onderdelen. Een nieuwe website en app die samen “My Disney Experience” vormen en de MagicBand. De MagicBand is een armband die gebruik maakt van RFID technologie.

Wat heeft de bezoeker aan die MagicBand met RFID technologie?

De MagicBand biedt bezoekers van het attractiepark de mogelijkheid om hun hotelkamer sleutels en reserveringen voor shows en restaurants digitaal mee te nemen. Daarnaast kan deze magische polsband ook gebruikt worden om attracties te reserveren en om mee te betalen in het gehele park. Handig voor bezoekers, want zo hoeven zij geen portemonnee meer op zak te hebben en hebben ze ook geen broekzak vol met tickets voor verschillende attracties.

Bezoekers konden al, eenmaal in het park, gratis hun favoriete attractie op een bepaalde tijd reserveren door middel van een ticket systeem (vergelijkbaar met de Fast Lane van Walibi). Die tickets zijn niet meer nodig, want deze kunnen nu digitaal op hun MagicBand opgeslagen worden dankzij FastPass+. Daarnaast is het dankzij de nieuwe mobiele app ook mogelijk om dit voorafgaand aan het bezoek al te regelen, zodat de dag in het park nog efficiënter ingedeeld kan worden.

Een dag zo efficiënt mogelijk inrichten om er het maximale uit te halen is leuk, maar er is altijd een groep bezoekers die het liefst niet te veel van te voren plant en op de dag zelf wel ziet hoe het loopt. Wat is het voordeel voor deze bezoekers? De MagicBand draagt informatie over de drager, zoals de naam en geboortedatum. Disney personages in het park kunnen hier gebruik van maken door kinderen persoonlijk te begroeten of bijvoorbeeld te feliciteren met hun verjaardag. Mickey Mouse die jouw naam weet, dat geeft je toch een speciaal gevoel!

Kansen voor Disney

Het mag duidelijk zijn dat dankzij de MagicBand de ervaring van Disney World een stuk persoonlijker gemaakt kan worden en op die manier helpt om “the best possible experience for guests” te realiseren. Maar er is meer dan dat. De enorme hoeveelheid data die verzameld wordt door het gebruik van de MagicBand kan namelijk belangrijke inzichten over het gedrag van de klant opleveren. Disney kan namelijk precies zien waar de klant in het park geweest is, wat de klant allemaal gekocht heeft en nog veel meer. Uiteraard kunnen ze al die informatie ook nog eens koppelen aan de demografische gegevens. En dat is precies waar de grootste kans voor de MagicBand van Disney ligt als het aanslaat onder de bezoekers. Ze kunnen dan namelijk van die fysieke bezoekers direct online (en wellicht zelfs real-time) analyses maken.

Als bijvoorbeeld uit de data blijkt dat bezoekers na een bepaalde attractie procentueel gezien vaker direct doorlopen naar een restaurant dan na een andere attractie, kan dat voor marketeers aanleiding zijn om via MyMagic+ zoveel mogelijk mensen rond lunchtijd naar die attractie te sturen om zo de omzet van het restaurant te verhogen.

Of wat te denken van de restaurantbediende die de MagicBand van de klant uitleest en ziet dat zij die ochtend in de souvenirshop een Mickey Mouse drinkglas heeft gekocht voor 10 dollar. Doordat de bediende dit weet kan hij bijvoorbeeld de klant proberen te verleiden tot een extra aankoop door het drinken uit te schenken in een complementerend Minnie Mouse drinkglas. Wanneer de bezoeker weer thuis is kan dan zelfs nog speciale “persoonlijke” Mickey Mouse merchandise aangeboden worden.

Nu lijken de voorgaande voorbeelden wellicht nog vrij logisch en kan deze informatie wellicht ook uit de ‘normale’ statistieken gehaald worden, maar dankzij de RFID chip in de armband kunnen ook schijnbaar ongerelateerde verbanden ontdekt worden. Om een voorbeeld te noemen: stel dat 90% van de mensen die voor 10 uur ’s morgens in achtbaan X gaan, ’s avonds een voorstelling in het park blijkt te bezoeken. Deze twee zaken hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken, maar dankzij de MagicBand kan deze correlatie blootgelegd worden en kan er proactief op ingespeeld worden.

Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd dat Disney de investering terugverdient.

Credits afbeelding: DisneyParks Blog

Gerelateerde Berichten

  • Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic +

    Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm…

  • De toekomst volgens Skyscanner, Disney en AGConsult: USABILITY

    Olivier Dujardin organiseerde al enige jaren met succes het Travel congres voor onder andere Travel360…

  • Big data, hoe kom ik er van af?

    Big Data. Je hoort en leest er overal over. Maar wat is big data eigenlijk,…

Categorie: Mobiel, Usability & design Tags: big data, data, disney, RFID, smartphone

Over Jaap Hoogesteger

Jaap Hoogesteger werkt als Social Media Marketeer bij Deloitte Nederland, hiervoor was hij als social media marketeer verantwoordelijk voor de social strategie van Sundio Group. Daarvoor studeerde hij E-Travel/E-business aan de NHTV in Breda en liep zijn afstudeerstage bij TravelNext. Tijdens zijn studie was hij actief als content manager bij Youropi.com. Zie ook zijn Google+ profiel.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Van RFID naar betalen met een vingerafdruk - TravelNext schreef:
    28 januari 2013 om 14:27

    […] idee was simpel en vergelijkbaar met het systeem zoals het nu in Disney World geïmplementeerd gaat worden. Gasten kregen bij aankomst in het hotel een polsband waar hun creditcard gegevens en Facebook […]

  2. Is er toekomst voor de QR code? - TravelNext schreef:
    30 januari 2013 om 08:30

    […] Of de QR code nog toekomst heeft zal de tijd ons leren, maar op de manier zoals de QR code momenteel voornamelijk ingezet wordt door marketeers heb ik daar weinig vertrouwen in. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat de QR code ingehaald wordt door veel breder inzetbare RFID technologie. […]

  3. Big data, hoe kom ik er van af? - TravelNext schreef:
    9 april 2013 om 08:13

    […] Met MyMagic+ zet Disney big data in om een bijzondere ervaring voor de bezoekers van het pretpark te bezorgen. Daarnaast kan het Disney belangrijke inzichten in het gedrag van hun bezoekers opleveren. Die inzichten kunnen vervolgens weer op allerlei manieren ingezet worden. […]

  4. Steven van Belleghem op Emesa Connect: "Het succes van online ligt voor 90% offline" - TravelNext schreef:
    10 april 2013 om 13:33

    […] voor gasten/klanten te verbeteren. Als voorbeeld in de reis- en gastvrijheidsbranche noemt hij MyMagic+ van Disney en de self-service touchscreens bij McDonalds. In deze voorbeelden faciliteert de techniek de […]

  5. Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic + - TravelNext schreef:
    21 augustus 2014 om 11:30

    […] schreef collega blogger Jaap Hoogesteger al over het nieuwe systeem My Magic + van het Disney Resort in Orlando. Inmiddels is het systeem al ruim een half jaar in gebruik. Ik heb […]

  6. Mobiel betalen: waar ligt de toekomst? - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:40

    […] In Disney World kan de consument al mobiel betalen via RFID, maar is dat nu echt de toekomst? Bij Disney moeten zij een speciale armband dragen zoals bij Ushuaïa eerst ook het geval was. Ushuaïa stapt een jaar later al over naar het koppelen van hun vingerafdruk aan hun creditcard. Een stap in de goede richting, want op die manier is er immers geen extra armband nodig. Wel zijn er nu weer andere apparaten nodig in het hotel. Dat moet makkelijker kunnen en er zijn dan ook meerdere in betalingen gespecialiseerde bedrijven die zich hier mee bezig houden, waarvan de meeste met NFC werken. […]

  7. Steven van Belleghem: Elke sector zal veranderen, elk bedrijf zal MOETEN veranderen - TravelNext schreef:
    27 oktober 2015 om 10:32

    […] staat, in de app staan ook zijn boekingen overzichtelijk bij elkaar. Bij aankomst liggen er vier magicbands bij de ingang waar alle gegevens op staan, hotelboekingen, creditcards gegevens en identiteit […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com travel TripAdvisor destinatiemarketing Airbnb Facebook onderzoek Social Media Vakantiebeurs mobiel TUI instagram technologie Google reviews NHTV reizen hotels Expedia KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring