• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Riksja Travel lanceert mini-docu ‘Small loans, big dreams’

30 april 2019 door Dylan Cinjee

Een eigen onderneming starten is een droom van velen, maar vergt lef, zeker als je in een derdewereldland woont dat geen KvK of UWV kent. Reisorganisatie Riksja Travel biedt haar reizigers al enige jaren de kans een lening te verstrekken aan een ondernemer naar keuze. Zij werkt daarvoor samen met microkredietorganisatie Wakibi. Maar wat is de sociale impact van zo’n lening? Riksja ging op zoek naar het antwoord op die vraag. Het resultaat is de minidocumentaire ‘Small loans, big dreams’, die vandaag verschijnt.

Riksja Travel, die sinds 2000 bestaat, stuurt jaarlijks zo’n 20.000 reizigers de wereld rond. Sinds 2013 werkt de reisorganisatie samen met Wakibi, een microkredietorganisatie die kleine ondernemers wereldwijd steunt hun dromen te verwezenlijken door middel van een lening. Via Wakibi kunnen Riksja-reizigers gratis een lening van €25,- verstrekken aan een ondernemer naar keuze. Riksja Travel maakt dit bedrag beschikbaar voor elke reiziger, om betrokkenheid en bewustzijn te vergroten en een substantiële sociale impact te realiseren. Inmiddels is er als gevolg van deze samenwerking ruim €262.000,- uitgeleend aan meer dan 20.000 ondernemers wereldwijd.

De sociale impact van microkredieten

Om te zien wat het effect is van deze leningen, reisde een team van Riksja in december 2018 af naar India. Daar spraken zij met verschillende ondernemers die een microkrediet hebben ontvangen. “We investeren al een aantal jaar in Wakibi,” aldus Riksja’s duurzaamheidsexpert Kyriël van der Sloot. “Het was dus erg spannend om te zien wat de ondernemers met de microfinanciering hebben gedaan. Om met eigen ogen de positieve impact te zien van de leningen die onze reizigers in de loop der jaren verstrekt hebben, was enorm inspirerend. Deze mensen, die vrijwel niets hebben, krijgen altijd nul op hun rekest bij een bank. Dankzij microfinanciering kunnen zij alsnog hun dromen waarmaken. Zo heeft één koe al een wereld van verschil gemaakt voor het gezin van meneer Ponnusammy – een koe die hij kon kopen dankzij de lening van twaalf van onze reizigers. En niet alleen dat: overal waar we kwamen, voelden we hoe trots en zelfstandig, hoe empowered de ondernemers zich voelden. Hoe mooi is dat?!”

Sneeuwbaleffect

Onderzoek heeft uitgewezen dat een microkrediet niet alleen effect heeft op de ondernemer die de lening afsluit, maar ook op nog zo’n vijf mensen in de omgeving. Zo kan het inkomen dat gegenereerd wordt door het nieuwe bedrijf ervoor zorgen dat personeel aangenomen en uitbetaald kan worden, of dat kinderen kunnen gaan studeren – een impact die generaties later nog een positief effect kan hebben. Van der Sloot: “Onze reizigers hebben dus ruim 20.000 ondernemers gesteund, maar uiteindelijk zijn er meer dan 104.000 mensen mee geholpen.”

Nieuwe investeringen

In ruim 98% van de gevallen heeft de ondernemer het volledige bedrag van de lening terugbetaald. Dat biedt Riksja Travel steeds opnieuw de mogelijkheid om haar reizigers de kans te geven een nieuwe ondernemer te steunen. Veel reizigers kiezen ervoor om naast het beschikbaar gestelde bedrag nog een lening te verstrekken via Wakibi. Maar liefst 3.059 Riksja-reizigers hebben zich bij de microkredietorganisatie aangesloten om ondernemers wereldwijd te helpen.

Heb je de vorige mini-docu van Riksja Travel ook al gezien?

Gerelateerde Berichten

  • Riksja Travel lanceert als eerste flexibel reisconcept

    Kiezen voor een reisorganisatie: voor sommige reizigers is het een ding. Juist het op de…

  • Riksja Travel matcht reizigers met locals

    Reizigers op basis van hun hobby’s matchen met de lokale bevolking. Een concept wat nog niet…

  • Vliegtickets.nl lanceert vakantieportal Mondygo.nl

    Vliegtickets.nl zet met Mondygo.nl een nieuw vakantiemerk in de markt. Bezoekers van de site kunnen…

Categorie: Duurzaamheid, TravelNieuws, Trends Tags: duurzaamheid, Mini-docu, Riksja travel, Sociale impact

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram KLM onderzoek reizen TripAdvisor technologie Google Facebook Expedia hotels Booking.com Airbnb Social Media TUI destinatiemarketing travel reviews mobiel Vakantiebeurs NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext