Een eigen onderneming starten is een droom van velen, maar vergt lef, zeker als je in een derdewereldland woont dat geen KvK of UWV kent. Reisorganisatie Riksja Travel biedt haar reizigers al enige jaren de kans een lening te verstrekken aan een ondernemer naar keuze. Zij werkt daarvoor samen met microkredietorganisatie Wakibi. Maar wat is de sociale impact van zo’n lening? Riksja ging op zoek naar het antwoord op die vraag. Het resultaat is de minidocumentaire ‘Small loans, big dreams’, die vandaag verschijnt.

Riksja Travel, die sinds 2000 bestaat, stuurt jaarlijks zo’n 20.000 reizigers de wereld rond. Sinds 2013 werkt de reisorganisatie samen met Wakibi, een microkredietorganisatie die kleine ondernemers wereldwijd steunt hun dromen te verwezenlijken door middel van een lening. Via Wakibi kunnen Riksja-reizigers gratis een lening van €25,- verstrekken aan een ondernemer naar keuze. Riksja Travel maakt dit bedrag beschikbaar voor elke reiziger, om betrokkenheid en bewustzijn te vergroten en een substantiële sociale impact te realiseren. Inmiddels is er als gevolg van deze samenwerking ruim €262.000,- uitgeleend aan meer dan 20.000 ondernemers wereldwijd.

De sociale impact van microkredieten

Om te zien wat het effect is van deze leningen, reisde een team van Riksja in december 2018 af naar India. Daar spraken zij met verschillende ondernemers die een microkrediet hebben ontvangen. “We investeren al een aantal jaar in Wakibi,” aldus Riksja’s duurzaamheidsexpert Kyriël van der Sloot. “Het was dus erg spannend om te zien wat de ondernemers met de microfinanciering hebben gedaan. Om met eigen ogen de positieve impact te zien van de leningen die onze reizigers in de loop der jaren verstrekt hebben, was enorm inspirerend. Deze mensen, die vrijwel niets hebben, krijgen altijd nul op hun rekest bij een bank. Dankzij microfinanciering kunnen zij alsnog hun dromen waarmaken. Zo heeft één koe al een wereld van verschil gemaakt voor het gezin van meneer Ponnusammy – een koe die hij kon kopen dankzij de lening van twaalf van onze reizigers. En niet alleen dat: overal waar we kwamen, voelden we hoe trots en zelfstandig, hoe empowered de ondernemers zich voelden. Hoe mooi is dat?!”

Sneeuwbaleffect

Onderzoek heeft uitgewezen dat een microkrediet niet alleen effect heeft op de ondernemer die de lening afsluit, maar ook op nog zo’n vijf mensen in de omgeving. Zo kan het inkomen dat gegenereerd wordt door het nieuwe bedrijf ervoor zorgen dat personeel aangenomen en uitbetaald kan worden, of dat kinderen kunnen gaan studeren – een impact die generaties later nog een positief effect kan hebben. Van der Sloot: “Onze reizigers hebben dus ruim 20.000 ondernemers gesteund, maar uiteindelijk zijn er meer dan 104.000 mensen mee geholpen.”

Nieuwe investeringen

In ruim 98% van de gevallen heeft de ondernemer het volledige bedrag van de lening terugbetaald. Dat biedt Riksja Travel steeds opnieuw de mogelijkheid om haar reizigers de kans te geven een nieuwe ondernemer te steunen. Veel reizigers kiezen ervoor om naast het beschikbaar gestelde bedrag nog een lening te verstrekken via Wakibi. Maar liefst 3.059 Riksja-reizigers hebben zich bij de microkredietorganisatie aangesloten om ondernemers wereldwijd te helpen.

Heb je de vorige mini-docu van Riksja Travel ook al gezien?