• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Riksja Travel matcht reizigers met locals

16 februari 2018 door Dylan Cinjee

Reizigers op basis van hun hobby’s matchen met de lokale bevolking. Een concept wat nog niet eerder is gelanceerd, maar daar brengt Riksja Travel verandering in.  Het concept wordt gelanceerd op de bestemming, waarbij de reizigers gekoppeld worden aan locals. “Nee, het gaat niet om liefdesmatches”, lacht Vincent Pietersen, bestemmingsexpert bij Riksja Cuba. “Dat is een vak apart. In plaats daarvan willen we reizigers op basis van hun hobby’s matchen met Cubanen.”

Riksja ziet dat veel reizigers thuis gepassioneerd hun hobby uitvoeren, maar dat deze tijdens een vakantie vaak geparkeerd wordt, omdat reizigers niet goed weten waar ze terecht kunnen. Daar wil de reisorganisatie een handje in helpen, als een ware Cupido. Pietersen: “Wij zijn als Cuba-specialisten meermalen in het land geweest en hebben een breed netwerk. Voor ons is het dus een stuk makkelijker om een verbinding te leggen. Of je nu graag gitaarspeelt, geregeld gaat hardlopen of een passie voor schilderen hebt, wij vinden je ultieme match voor je.” Zo kunnen dansliefhebbers samen met een local de heupen losschudden of kun je de ring in om tegen een Cubaan te boksen.

“Er is geen vaste poule aan Cubanen waar je hobby op moet aansluiten, zoals Airbnb bijvoorbeeld aanbiedt”, verduidelijkt Pietersen. “We staan open voor elke hobby. Pas als wij van de reiziger horen wat hij of zij graag zou willen doen, gaan wij op zoek naar iemand in Cuba die dezelfde hobby heeft.” Daarmee is Riksja Cuba de eerste reisorganisatie die echt inspeelt op de behoefte van de reiziger, in plaats van dat de reiziger moet kiezen uit bestaand aanbod. De activiteit kan bovendien toegevoegd worden aan de reis, waardoor het zich onderscheidt van bestaande muziek- of fotografiereizen, waarbij de hele vakantie in het teken staat van de hobby.

De nieuwe bouwsteen sluit aan bij de missie van Riksja Travel, die reizigers dichter bij hun bestemming wil brengen. “Op deze manier leer je het land en de mensen écht kennen”, aldus Pietersen. “Voor reizigers, door reizigers.” Cuba is van de 47 bestemmingen van Riksja Travel. Bij gebleken succes overweegt de reisorganisatie de bouwsteen ook in andere bestemmingen in te zetten.

Zolderkamer

Riksja Travel werd in 2000 opgericht op een zolderkamer. Inmiddels telt de reisorganisatie meer dan honderd experts, die elk hun eigen bestemming verkopen. De reisorganisatie vindt het belangrijk dat hun reizigers wel de highlights van een bestemming ervaren, maar ook in contact komen met de mensen ter plekke en dat de lokale economie ondersteund wordt. Daarvoor werkt het bedrijf nauw samen met partners ter plekke en wordt er gekozen voor kleine, knusse slaapplekken in plaats van grote hotelketens. De reiziger kan zelf zijn reis samenstellen aan de hand van bouwstenen of kiezen voor een aanpasbare rondreis.

Dat de organisatie nauw betrokken is bij de lokale bevolking op de bestemming die ze aanbieden, blijkt wel uit het feit dat ze een crowdfundingsactie zijn gestart om een hotel in Costa Rica te bouwen. Een hotel waarbij de winst geïnvesteerd wordt in educatieprojecten. Ze hebben de handen ineen geslagen met stichting Con Corazón om dit hotel ‘met een hart’ te realiseren.

Stichting Con Corazón startte acht jaar geleden een succesvol hotel in Granada, Nicaragua. Samen met hen wil Riksja Travel het derde hotel realiseren.Op dit moment wordt namelijk druk gebouwd in Oaxaca in Mexico. Het derde Hotel con Corazón wordt daar in het voorjaar van 2018 geopend. “Het wordt niet zomaar een hotel, maar een hotel met een hart. De winst die gemaakt zal worden, wordt geïnvesteerd in educatie projecten die ervoor zorgen dat kinderen hun school afmaken”, aldus Leontien Kimmel, projectleider bij Riksja Travel.

“De financiering komt deels vanuit Riksja Travel zelf. Verder willen we, naast enkele grote investeerders, het hotel financieren door middel van crowdfunding. Er zijn verschillende participatiemogelijkheden. Je kunt geld lenen, geven of overnachtingen kopen. Zo kan iedereen op zijn eigen manier helpen om de wereld een stukje mooier te maken.”

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • Technologie in travel wordt de reistrend van 2018
    Technologie in travel wordt de reistrend van 2018

    Booking.com analyseerden de gegevens van meer dan 128 miljoen beoordelingen van gasten. Om de belangrijkste…

  • Tessa aan de Stegge ads vakantiebeurs
    Travel trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge #connectwithlocals

    Tessa aan de Stegge van Cherrypicker was een van de drukbezochte sessies tijdens de Vakantiebeurs…

Categorie: Destinatiemarketing, Technologie, TravelNieuws

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews Expedia Vakantiebeurs Booking.com Facebook Airbnb TripAdvisor instagram onderzoek Google mobiel travel reizen KLM technologie Social Media TUI NHTV hotels destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext