Riksja Travel heeft de reistrends voor het komende jaar gepresenteerd. De reisorganisatie kijkt daarbij naar stijgers en dalers in aanvragen en boekingen en analyseert de interessegebieden van zowel klanten als bezoekers van het event. Dit jaar kwamen daarbij twee opvallende winnaars uit de bus: Colombia en Japan. De reisorganisatie ziet dat nichebestemmingen die zich richten op een kleinere markt en een specifieke groep van meer ervaren reizigers steeds populairder worden.

Reputatie
Marissa Trouwborst, bestemmingsmarketeer bij Riksja Travel: “Zo’n grote aanwas van aanvragen op Colombia hadden we niet verwacht; veel mensen associëren het land nog met drugsbendes en de FARC, hoewel het inmiddels meer dan veilig is om te bereizen.” Juist die twijfelachtige reputatie lijkt de wat meer ervaren reiziger die een extra dimensie en spanning in z’n reis zoekt aan te trekken. Trouwborst: “Wij weten natuurlijk goed welke plekken veilig zijn en werken samen met een lokale agent waardoor er altijd een vangnet is. Het land is goed ingesteld op toeristen en daardoor ook goed te bereizen. En het is heel divers: van de Andes en koloniale steden tot het avontuurlijke binnenland voor actievelingen en ruige stranden. We zijn dan ook niet verrast dat Wie-is-de-mol Colombia als bestemming heeft gekozen en inspeelt op deze trend.”

Opvallend
Japan heeft weliswaar een minder beladen geschiedenis, het is van nature geen bestemming die door de grote massa bezocht wordt. “Japan is opvallend omdat het niet de goedkoopste keuze is”, licht Trouwborst toe. “We zien dat het vooral reizigers trekt die het andere Azië willen leren kennen. En Japan is wat dat betreft wel uniek: moderne technologie en eeuwenoude tradities wisselen elkaar af. Het land is door het uitgebreide treinnetwerk zeer goed te bereizen, maar je moet wel organisatorisch sterk in de schoenen staan: het Engels van veel Japanners is beperkt en bewegwijzering is in het Japans en dus onleesbaar.” De reisorganisatie ziet een dusdanige stijging in het aantal aanvragen dat het vorige week het reisaanbod binnen het land heeft uitgebreid.

Veilig
Hoewel er dus een trend gaande lijkt om de wat spannender underdog-bestemmingen te bezoeken, ziet Riksja nog steeds een stijgende lijn in de aanvragen voor Canada en Zuid-Afrika. “Hoewel we eigenlijk een afname van het aantal aanvragen hadden verwacht bij deze wat meer standaard bestemmingen, blijven de usual suspects toch verrassend populair bij de grote doelgroep.” Hoewel de twee bestemmingen zeer verschillend van elkaar zijn, zijn er een aantal zeer duidelijke overeenkomsten. “De landen zijn veilig en goed ingespeeld op toeristen, je kunt je er prima verstaanbaar maken en de infrastructuur is er uitstekend waardoor je prima zelf met een huurauto op pad kunt. Dat maakt het voor de wat meer onervaren reiziger toch een heel fijn alternatief.”