Social media wordt al vele jaren ingezet voor vele campagnes. Facebook leent zich goed voor allerlei campagnes, van liefdadigheid tot marketing en bewustwording. Maar hoe gebruik je Instagram, – een platform dat elk jaar steeds populairder wordt – voor een bewustwordingscampagne?

Instagram wordt vooral als een “mooi weer” platform gezien; mooie foto’s, vrolijke momenten worden hier op de foto vastgelegd en gepubliceerd. Eelco Roos, bekend op Instagram als Croyable, is Nederlands grootste Instagrammer en weet als geen ander hoe je een bestemming goed op de foto kan zetten. 

Wat is de case?

Wereldwijd zijn er ruim 168 miljoen kinderen die in barre omstandigheden werken. Volgens het internationaal recht is dit verboden; elk kind heeft recht op goed en formeel onderwijs en het recht om te spelen. Zo ook in Oeganda, waar vele kinderen in de goudmijnen werken. Goud wat gebruikt wordt door grote elektronicabedrijven zoals Samsung en Apple. Vele consumenten die gebruik maken van onder andere hun producten weten niet dat er ook in hun laptop, telefoon en tablet goud zit dat gewonnen is door jonge kinderen in goudmijnen. Hierover wilde Hivos meer bewustwording creëren onder de bevolking door de campagne “Goud in handen”.

Instagram in een bewustwordingscampagne

Het doel van Hivos was om een totaal nieuwe doelgroep aan te spreken. Hiervoor wilde zij een nieuw medium gebruiken, want op Facebook valt deze campagne waarschijnlijk in het niets tussen de andere campagnes. Ook de manier waarop zij de doelgroep benaderde moest anders. De boodschap die Hivos overbracht, moet de nieuwe doelgroep aan het denken zetten oftewel, bewust laten worden.

Hoe pakten zij het aan?

Door samen te werken met influencers komt de boodschap sneller over dan via bijvoorbeeld traditionele campagnes. Hier bereik je een nieuwe, specifiekere doelgroep mee, een doelgroep die je voorheen niet of amper kon bereiken. Hivos koos als influencer Eelco Roos. Waarom kozen zij voor Eelco Roos?

Beeld zegt meer dan woorden en Hivos wenste een aanpak die buiten de gebaande paden ging. De insteek was om de volgers van Eelco Roos te laten zien dat hij in Oeganda was en daar prachtige wildlife foto’s schoot en deze deelde op Instagram. En dan ineens de harde realiteit. Want Oeganda is niet alleen prachtig wildlife in de National Parks. In Oeganda werken vele kinderen in de goudmijnen als arbeiders. Hij legt het leven van deze kinderen vast op de gevoelige plaat.

Doordat bij elke foto een verhaal hoorde, kon hij via Instagram aan zijn ruim 460.000 volgers vertellen dat de kinderen in erbarmelijke omstandigheden wonen. Zij moeten van jongs af aan keihard werken om te kunnen leven of om hun familie te helpen met het onderhouden van het gezin.

Eelco’s volgers op Instagram reageerden hierop, waarop hij de interactie aanging. Hierdoor ontstond interactie op het platform over dit serieuze onderwerp waar Hivos en Eelco samenwerken. De volgers van Croyable (en voor Hivos een nieuwe doelgroep) zijn aangesproken en bewust gemaakt van het feit dat ook zij goud in hun devices hebben zitten dat gewonnen is door kinderarbeid.

Een social media platform gebruiken voor een bewustwordingscampagne?

Als je een doelgroep bewust wil laten worden van een bepaald feit of situatie, denk dan goed na hoe je dit gaat aanpakken. De samenwerking tussen Hivos en Eelco Roos was erg goed bedacht.

Instagram is een app die op bijna elke telefoon en tablet geïnstalleerd staat. Devices waar waarschijnlijk ook stukjes goud inzitten.

De 5C’s zijn een goede basis voor het bedenken en organiseren van een campagne.

  1. Content

Zorg voor relevante content, zoals video’s, afbeeldingen en dialogen, die je kunt inzetten voor het opwekken van meer engagement op social media.

  1. Context

Zorg voor de juiste context door de juiste combinatie van content en channels in te zetten.

  1. Channels 

De channels gaan over de keuze van sociale-mediakanalen en ook over het beheer hiervan. Zo kun je Twitter inzetten voor social-media-care en Instagram voor het (laten) delen van belevingen.

  1. Conversatie

Conversatie (en care) is proactief en reactief omgaan met de sociale-mediarelaties en andere vormen die openlijke betrokkenheid en interactie bevorderen. Na het delen van de juiste content op het juiste kanaal dient de context een vorm van conversatie op te wekken.

  1. Conversie 

Conversie is het managen van doelen en het beoogde resultaat. Zorg dat je regelmatig je campagne evalueert aan de hand van de doelstellingen.

Tot slot

Deze case werd natuurlijk ook op de Vakantiebeurs Vakdagen met een doel gegeven. Naast het informatieve karakter over hoe je Instagram kunt inzetten als medium in een bewustwordings-campagne over de andere kant van reizen en landen waar consumenten naartoe reizen.

Auteur: Talitha Berger, e-mail en contentmarketing (Ensanne)

Dit blog verscheen naar aanleiding van een sessie op de Vakantiebeurs Vakdagen; een casepresentatie van Hivos in samenwerking met Eelco Roos. Alle inzichten, marktontwikkelingen en trends die gepresenteerd zijn, kun je in dit rapport gratis downloaden.