• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Ryanair ontvangt boete voor niet weergeven juiste ticketprijs op website

20 maart 2013 door Annelies Hulshof

Ryanair, de prijsvechter onder de luchtvaartmaatschappijen heeft een boete gekregen van de Consumentenautoriteit. Ryanair krijgt de boete onder andere omdat de op de website vermelde ticketprijzen niet inclusief alle kosten zijn, en bedraagt € 370.000, zo meld de NOS.

Extra toeslagen tijdens het boeken

We kennen allemaal het boeken via Ryanair wel, je houdt eigenlijk al rekening met het feit dat er nog verschillende heffingen en toeslagen bij de eerst gegeven ticketprijs komen, zoals belastingen, bagagekosten.

Emerce meldt: De prijs die de consument daardoor uiteindelijk betaalde was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden.  Dit is in strijd met de consumentenregels, aldus de Consumentenautoriteit.

De Consumentenautoriteit ontving uit diverse nationale en internationale bronnen aanwijzingen dat Ryanair bepalingen uit de consumentenregels niet naleefde. ‘Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze’, zegt directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit tegen de Volkskrant. ‘Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.’

Klantenservice

De NOS geeft aan dat de misleidende ticketprijzen niet het enige punt is waar de website de boete voor ontvangt. Tijdens het online boeken konden consumenten niet tussentijds hun gegevens controleren om eventuele fouten te herstellen, ook dit is tegen de Europese regels. En contact met de klantenservice van Ryanair laat ook te wensen over volgens de Consumentenautoriteit. Ryanair zette op de site geen e-mailadres, zodat rechtstreeks contact werd bemoeilijkt. Verder spreken de medewerkers van de klantenservice van Ryanair alleen Engels, terwijl dit niet wordt gemeld wordt op de verder Nederlandstalige site.

Ryanair luistert

De Consumentenautoriteit zegt dat Ryanair de site inmiddels deels heeft aangepast, de volledige kosten worden nu wel vermeld. Ook staat nu duidelijk vermeld dat de klantenservice Engelstalig is. Ryanair moet de andere overtredingen ook snel aanpakken, anders moet het bedrijf een dwangsom betalen van 240.000 euro per overtreding. En dan begint de teller pas echt te lopen!

Afbeelding (cc): Matt Cunnelly

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: Airlines en accommodaties, Ryanair Rooms komt de markt op

    Voor de budget-conscious vliegers, komt Ryanair met iets nieuws: Ryanair Rooms, een aanbod van onder…

  • Gogobot breidt mogelijkheid voor zoeken en boeken verder uit

    Sociale inspiratie en planningswebsite Gogobot breidt haar mogelijkheden om te zoeken en te boeken verder…

  • Trend analytics: Complete Website Monitoring

    Tijdens het Webanalytics Congres veel goede verhalen gehoord over de workshops van de dag ervoor.…

Categorie: Customer service, E-commerce Tags: belastingen, consumentenautoriteit, misleiding consument, Ryanair, ticketprijzen, toeslagen

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor Vakantiebeurs Airbnb Google Facebook onderzoek travel destinatiemarketing Expedia mobiel reviews KLM instagram Booking.com technologie hotels TUI NHTV reizen Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring