Ryanair, de prijsvechter onder de luchtvaartmaatschappijen heeft een boete gekregen van de Consumentenautoriteit. Ryanair krijgt de boete onder andere omdat de op de website vermelde ticketprijzen niet inclusief alle kosten zijn, en bedraagt € 370.000, zo meld de NOS.
Extra toeslagen tijdens het boeken
We kennen allemaal het boeken via Ryanair wel, je houdt eigenlijk al rekening met het feit dat er nog verschillende heffingen en toeslagen bij de eerst gegeven ticketprijs komen, zoals belastingen, bagagekosten.
Emerce meldt: De prijs die de consument daardoor uiteindelijk betaalde was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden. Dit is in strijd met de consumentenregels, aldus de Consumentenautoriteit.
De Consumentenautoriteit ontving uit diverse nationale en internationale bronnen aanwijzingen dat Ryanair bepalingen uit de consumentenregels niet naleefde. ‘Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze’, zegt directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit tegen de Volkskrant. ‘Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.’
Klantenservice
De NOS geeft aan dat de misleidende ticketprijzen niet het enige punt is waar de website de boete voor ontvangt. Tijdens het online boeken konden consumenten niet tussentijds hun gegevens controleren om eventuele fouten te herstellen, ook dit is tegen de Europese regels. En contact met de klantenservice van Ryanair laat ook te wensen over volgens de Consumentenautoriteit. Ryanair zette op de site geen e-mailadres, zodat rechtstreeks contact werd bemoeilijkt. Verder spreken de medewerkers van de klantenservice van Ryanair alleen Engels, terwijl dit niet wordt gemeld wordt op de verder Nederlandstalige site.
Ryanair luistert
De Consumentenautoriteit zegt dat Ryanair de site inmiddels deels heeft aangepast, de volledige kosten worden nu wel vermeld. Ook staat nu duidelijk vermeld dat de klantenservice Engelstalig is. Ryanair moet de andere overtredingen ook snel aanpakken, anders moet het bedrijf een dwangsom betalen van 240.000 euro per overtreding. En dan begint de teller pas echt te lopen!
Afbeelding (cc): Matt Cunnelly