De dagvoorzitter van Travel2010.be William Visterin nam ons mee door de online wereld. William is hoofdredacteur van Smart Business Strategies, vegelijkbaar met de Nederlandse Emerce.
Aan de hand van de beoordelingen van het Antwerpse hotel Atlanta (het slechtst beoordeelde hotel van Antwerpen) nam hij de toehoorders mee door het user generated 2.0 wereld. De impact van de reviews is veelal belangrijkers dan het aantal sterren (onderzoek universiteit van Berlijn).
De afgelopen jaren is het samenwerken belangrijker geworden, het aantal mensen wat echt alleen werkt is enorm afgenomen. Maar ook prive wordt meer samengewerkt door het gebruik van sociale media. En dat plaats onafhankelijk door de stijging van het gebruik van mobiele devices. In 2010 gebruik 45% van de Vlamingen actief de smartphone. Deze gebruikers verlangen een 24/7 beschikbaarheid, een snelle laadtijd van de site (Google mikt op 0,5 seconden), een snelle reactie op email vragen maar nog liever live chat.
Een uptime van 99,9% is een must. Visterin meet op dit moment de uptime van Travel websites in Vlaanderen. Op dit moment staan Landal en Neckermann op de eerste plaats met een beschikbaarheid van 100%.