Sandton Hotels is een verzameling van verschillende hotels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Sandton is druk bezig met sociale media. Zo zijn er pagina’s op Hyves en Facebook, er wordt getwitterd en er is een blog.
Sandton op Facebook
Op Facebook worden bijvoorbeeld evenementen in de kalender aangekondigd, er staan verschillende fotomappen en het prikbord is gevuld met een combinatie van acties, evenementen, aanbiedingen en berichten over de verschillende hotels. Een kleine 400 mensen vindt de Sandton pagina inmiddels leuk.
Sandton op Twitter
Zowel het hotel als de werknemers twitteren over Sandton: de kok bespreekt bijvoorbeeld het eten en de sommelier bericht over wijnen. Sandton maakt ook gebruik van de integratiemogelijkheden van verschillende platformen. Twitter berichten komen op het prikbord van Facebook, er zijn links naar YouTube filmpjes en verwijzingen naar het blog. Op het blog was bijvoorbeeld de reis van een van de oprichters van Sandton, Rogier Braakman, en zijn vrouw naar Zuid-Afrika te volgen. Sandton ondersteunt het Medical Knowledge Instituut dat door trainingen de inwoners van townships voor ziekten probeert te behoeden. Met name de verschillende sociale media uitingen over de ontmoeting met Desmond Tutu zorgde voor extra aandacht bij het publiek.
Dit is een praktijkcase uit het ING rapport Hoteliers profiteren van doordachte inzet sociale media
3 reacties
Wat Sandton op twitter doet is sterk, het geeft het hotel een gezicht (“de kok bespreekt bijvoorbeeld het eten en de sommelier bericht over wijnen”). Deze aanpak mist op de Facebook Fanpage van Sandton, waar het sociale aspect nog belangrijker is als op twitter. Het plaatsen van voornamelijk acties, evenementen, aanbiedingen en berichten over de verschillende hotels kan averechts werken, zie http://bit.ly/dL70y3. Mix je dit met echter aantrekkelijke content (bijvoorbeeld over wat er in de omgeving te doen is, reviews van hotelgasten e.d.) dan behoud je je fans en kan je deze content aanvullen met sterke aanbiedingen. Zo werkt social commerce!
Beste Frans Boon, dank voor de goede toevoeging. Ik vind Sandton persoonlijk een voorbeeld voor andere bedrijven. Ze hebben de vertaalslag gemaakt van denken naar doen. Natuurlijk valt er nog te verbeteren en inderdaad zou ik mijn pijlen richten op Facebook en Twitter en Youtube voor SEO.