Het bereiken van 10.000 fans op Facebook is een mijlpaal in een jaar waarin de touroperator vol inzette op social media. Een van de pijlers van het succes is een actie waarin Sawadee gedurende 6 maanden elke maand een reis weggeeft. Op www.facebook.com/sawadee.nl kan deze maand een reis gewonnen worden naar Zuid-Afrika.

Interactie belangrijk
Met een community van meer dan 10.000 fans is Sawadee een van de grootste op Facebook binnen de reiswereld. “Uiteraard zijn we erg blij dat we dit met onze inspanningen bereiken, maar we zijn ons er terdege van bewust dat het niet alleen om kwantiteit draait, maar dat interactie met onze volgers en interactie onderling tussen de fans het allerbelangrijkste is” aldus Jacco Holterman, marketing manager bij Sawadee.

Vol op social media
De touroperator zette eind 2009 vol in op social media door een medewerker aan te stellen die zich fulltime met social media bezighoudt. Het maken van een gedegen planning alsmede het creëren van draagvlak voor social media binnen de organisatie behoorde tot haar taken. Holterman: “We zien social media niet slechts als een marketingtool, maar als een strategie waar de hele organisatie bij betrokken is, inclusief onze reisbegeleiders in het veld”.

Co-creatie
Dagelijks worden door reizigers, fans, Sawadee medewerkers en reisbegeleiders reistips gepost op Facebook. Er staan veel foto’s en filmpjes van bestemmingen over de hele wereld en er is een levendige interactie tussen de fans onderling. In het kader van co-creatie organiseert Sawadee diverse acties. Zo is de brochurecover van 2011 gekozen door middel van een fotowedstrijd onder reizigers en zal zeer binnenkort een reis naar Oost-Afrika online komen die tot stand is gekomen via social media.