Het eerste Search Markting Insights, georganiseerd door Indenty in slechts vier weken tijd. Met een ontzettend sterk programma en interessante sprekers voor iedereen die iets verder is dan de basis van zoekmachine marketing.

Google’s missie: het organiseren, toegankelijk en nuttig maken van informatie
Er zijn 6 trends volgens Google die het internet op dit moment vormen en groot maken. Internet is persoonlijk, sociaal, lokaal, mobiel, commercieel en goed voor bedrijvigheid. Een grote stap voor bedrijven en instellingen gaat ‘cloud computing’ maken, een ontwikkeling waar Google Enterprise op inspringt. Altijd en overal toegang tot documenten, mail en database door gebruik te maken van de internet cloud. Daarnaast is de opkomst van mobiel belangrijk, denk daarbij aan vindbaarheid in Google Maps, met de optie om direct te bellen. Handig voor het reserveren van een tafeltje in dat ene leuke restaurant of een afspraak te maken bij het dichtstbijzijnde reisbureau. Vervolgens hamert Mark Berendsen enkele malen op YouTube en het feit dat online video nog heel groot gaat worden. Oftewel, steeds belangrijker wordt voor resultaten in Google.

SEO Ranking Factors volgens Roy Huiskes
Huiskes, werkzaam voor Jaludo en Chapter42 gebruikt zijn 25 minuten om razendsnel door de basis van SEO te gaan en vervolgens dieper in te gaan op wat er op dit moment erg belangrijk is. Een H1 is belangrijk om tekst aantrekkelijk te maken, maar alt tags hebben voor Google momenteel veel meer waarde. Evenals samenhang van de tekst. Een website over katten en honden gaat voor Google over huisdieren. Als jij in de content nog een slang noemt, raakt Google daarvan in de war. Denk goed na op welke woorden je gevonden wilt worden en waar je die woorden plaatst, maar denk niet te luchtig over de rest van de content. Relevantie zorgt voor een betere waardering.

Google MayDay
Indenty, organisator van de eerste Search Marketing Insights, laat met Tom Visser zien dat ze actuele kennis van zaken hebben. Visser gaat in op de ontwikkelingen van de laatste twee maanden: Google Caffeine, de nieuwe manier van indexeren. Caffeine zorgt dat actueel nieuws op de belangrijkste plaatsen komt. Hoe ouder de berichten, hoe lager de positie binnen Google. Ook indexeert Google niet meer de hele site, maar vooral actuele berichten. Rankte je website in het verleden op oude posts? Vul die aan met nieuws, zodat ook zij weer meer waarde krijgen. Eind april, begin mei hadden enkele websites ineens een enorme daling in hun bezoekers. Er ontstond een soort paniek, MayDay. Google besloot bezig te gaan met long term keywords en in combinatie met de nieuwe manier van indexeren verloren veel pagina’s waarde. Nu duidelijk is hoe Google haar indexatie heeft aangepast, kan daar weer aan gesleuteld worden. De nieuwe lay-out is in dezelfde periode gelanceerd en hoewel Google predikt dat dat toeval is, weten de echte SEO’ers wel beter.

Linkbuilding tips & tricks: Beatrix in je netwerk
Dennis Sievers sprak op SMX al over linkbuilding en deelde zijn tips en trucs vanmiddag. Een duidelijke presentatie met goede voorbeelden, want niet iedere link is evenveel waard. Relevantie is daarbij erg belangrijk. Een link van een autowebsite naar een tegelzetbedrijf is veel minder interessant dan een link van de tegelleverancier naar de tegelzetter. Of zoals Sievers in zijn voorbeeld liet zien; een link van Beatrix is leuk, maar zij heeft meer autoriteit en populariteit en geen relevantie met het ontwerp dat Sievers met zijn persoonlijke blog beschrijft. Pas als Beatrix ook over online marketing zou schrijven, zou de link echt veel waarde krijgen. Daarnaast is social media een goede manier van linkspreiding en deling, al heeft Google er nog geen officiële waarde aan gegeven. Gebruik je bestaande netwerk voor het vergaren van links, zorg dat je dat blijft uitbreiden. Op die manier breidt je linkbuilding op een natuurlijke manier uit.

Advanced PPC Tactics
Joris Toonders begon met het verkopen van ringtones via het internet en heeft met de oprichting van Yonego de vertaling gemaakt naar het ondersteunen van bedrijven met online verkopen. Toonders is creatief en uit zijn verhaal blijkt al snel dat creativiteit vaak garantie voor succes is. Daarnaast is het goed om te onderscheiden ‘waar wil je op gevonden worden’ en ‘waar vinden bezoekers je daadwerkelijk op?’ Dat vraagt om verschillende benaderingen en dus aparte campagnes.

Analytics for SEO
Heini van Bergen heeft een aardige geschiedenis in zoekmachine marketing en gaat vooral in op de mogelijkheden om door de resultaten uit Google Analytics je SEO en Google Adwords advertenties verder te optimaliseren. Komen de zoekwoorden uit je Adwords voor in de tekst en komen er bezoekers op binnen? Indien niet, zorg dat dat aangepast wordt op beide plekken. Ook is precies te zien waar mensen afhaken, zodat je het weigeringspercentage kan beïnvloeden en de weg naar conversie kan vergroten.

Measuring Local Search
Martijn Beijk houdt zich bij Onetomarket naast SEO bezig met webanalytics. Helaas is local search nog moeilijk inzichtelijk te krijgen in Analytics, daarom heeft Beijk zich hier in verdiept. Google Places (voorheen Local Business Center) en aanwezigheid in Google Maps is sinds de opkomst van mobiele telefoons steeds belangrijker. Vooral voor kleinere ondernemingen is dit een eenvoudige manier om zichtbaar te zijn op het internet, zonder dat een eigen website noodzakelijk is. Daarbij is lokaal adverteren veel gerichter en voor veel bedrijven een grotere kans op conversie. Als uitzendbureau in Alkmaar heeft landelijk adverteren voor seizoenswerk in de kassen weinig zin.
Om lokaal verkeer toch inzichtelijk te maken kun je werken met coupons (kortingcoupons op de site of in Maps) of bijvoorbeeld Foursquare acties. Ook op de locatie vragen hoe de bezoeker bij je binnen is gekomen, werkt, vooral bij Nederlanders uit andere steden.

Voor herhaling vatbaar
Een informatieve dag met veel actuele ontwikkelingen, interessante voorbeelden en sprekers met hart voor zoekmachine marketing en alle aspecten die daarbij horen.
Voor de reisbranche biedt Local Search veel kansen, maar ook het optimaliseren en actualiseren van content op de website en het inzetten van social media als PR- en branding instrument.

In de loop van de dag volgt een link met alle presentaties die vandaag zijn gegeven bij Search Marketing Insights. Een succesvol nieuw evenement op het gebied van zoekmachine marketing, goed georganiseerd en hopelijk terugkerend in de agenda.