De website voor last-minute hotelreserveringen, Hot Hotels, heeft SeatID geïntegreerd. Je downloadt de mobiele applicatie van Hot Hotels en logt in met je Social media profiel van Facebook of LinkedIn. Als je ingelogd bent, krijg je een lijst te zien met welke vrienden, vrienden van vrienden of mensen met een gedeelde interesse zijn verbleven in het hotel of in de buurt van het hotel. Andersom kun je in de SeatID instellingen van de applicatie aanpassen welke eigenschappen of interesses andere gebruikers van jou kunnen zien.

Oorspronkelijk voor de luchtvaart

SeatID werd aanvankelijk gelanceerd als een software- en serviceplatform voor luchtvaartmaatschappijen om gebruikers in staat te stellen hun Social media vrienden en connecties in een vliegtuig te zien. Onlangs breidde SeatID haar dienstverlening uit en zijn sociale widgets ook aan websites en applicaties van hotels, evenementen en ticketverkoop toegevoegd. Je kunt alleen inloggen op SeatID met je Social media profiel.

Intergratie van SeatID leidt tot een hogere conversie

Zowel Hot Hotel als SeatID zijn van mening dat de integratie van SeatID leidt tot een betere en slimmere beslissing van de koper door de grote mate van betrokkenheid in het aankoopproces wat uiteindelijk leidt tot een hogere conversie.

2-SeatID-Social-Booking-integrated-into-Hot-Hotels-Last-Minute-Hotel-Booking-App-233x270

Oprichter en CEO van Hot Hotels, Conor O’Connor, zegt:

Onze gebruikers maken doorgaans hun aankoopbeslissingen op basis van de locatie en prijs en nu kunnen zij ook een keuze maken die gebaseerd is op sociale vraagstukken en zien zij welke van hun vrienden in dat hotel of in de buurt zijn geweest.

CEO en mede-oprichter van SeatID, Eran Savir, zegt:

Wij zijn blij om samen te werken met een Europese leider en onze diensten te kunnen aanbieden aan hun gebruikers.

Hot Hotels maakt duidelijk dat deze SeatID integratie optioneel te gebruiken is. Gebruikers die van deze tool geen gebruik willen maken, kunnen de applicatie gewoon blijven gebruiken zoals voorheen.

Laat jij je keuze beïnvloeden door je Social media vrienden?

De vraag is hoe consumenten zich in de praktijk laten beïnvloeden door hun Social media vrienden als het gaat om het boeken van een hotel. In hoeverre hecht de consument waarde aan de keuze die een Social media vriend heeft gemaakt? Heeft dit ook met statusgevoeligheid te maken? Speelt de real life relatie met je Social media vriend een rol?

Uit onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten eerst reviews leest voordat zij een beslissing neemt binnen het aankoopproces. Consumenten hechten veel meer waarde aan wat mede-consumenten vertellen dan aan informatie die wordt gegeven in marketinguitlatingen. Wanneer iemand dezelfde interesse heeft, gelooft de oriënterende consument de recensent nog sneller op zijn woord. Uit een ander onderzoek blijkt tevens dat 63% van de bezoekers eerder converteert wanneer een website reviews bevat.

Is een review van een hotel te vergelijken met het hebben van inzicht in een gemaakte boeking voor een specifiek hotel door een Social media vriend?

Gaat de consument bij die Social media vriend vragen om zijn ervaring? Hoe zie jij dit? Zal de integratie van SeatID verder toenemen in de reisbranche?

Bronnen: Tnooz, Marketingfacts,