Ton Wesseling van Online Dialogue geeft aan ruim 30 marketeers een presentatie over conversie optimalisatie tijdens SES Amsterdam. In de zaal zitten ondermeer marketeers uit de reisbranche van Riksja. De Jong Intra en Topic Travel. In zijn verhaal staat dialoogoptimalisatie met de website bezoeker centraal.

Hij geeft aan dat in de afgelopen 15 jaar de websites in de kern nog niet zoveel zijn veranderd. Het is nog steeds zenden, eenrichtingscommunicatie. Er is nog geen sprake van 1-op-1 communicatie. Hij laat een tijdreis zien van websites van grote merken waarin opvalt dat er steeds meer beeld op sites komt te staan. Rustiger design, interactieve elementen, Rich User Internet. Maar …………. het is nog steeds 1 pagina, één boodschap voor iedereen.

Dialoog model

Centraal binnen het model staat het inrichten van meerdere pagina’s, variaties die aansluiten op de informatiebehoefte. Hiervoor moet je het gedrag van je bezoekers analyseren en op basis daarvan ze inrichten in groepen om ze vervolgens de juiste pagina voor te schotelen. In deze opzet hou je dus rekening met het feit dat niet iedereen op de zelfde manier beslist en tot een keuze komt. Op basis van gedrag worden specifieke landingspagina’s getoond. Je bent dan bezig met de vragen; Wat komt mijn klant doen? Hoe kan ik hem helpen en hoe kan ik optimaal met hem communiceren?

Ton sluit het informatieve deel af met veel tips en handige tools en 7 tips voor een optimale landingspagina; 1. Onduidelijke call to action, 2. Teveel keuze geven, 3. Teveel informatie vragen, 4. Teveel tekst, 5. Niet houden aan je belofte, 6. Visuele afleiding en 7. Vertrouwen. Na deze tips moeten de deelnemers in groepen aan de slag om een praktijkcase te behandelen. Kortom een leuke, leerzame ochtend.