Op Earth Day vorige maand organiseerde Getaway Travel, uitgever van online reismagazines als Amerika.nl en Afrika.nl en de initiatiefnemers van de Getaway Academy, een event om hun nieuwe ‘social’ reisplatform te lanceren. Tijdens het event in de Tolhuistuin in Amsterdam werd een samenwerking met JustDiggit aangekondigd als start van een duurzame bedrijfsvorming.

Reizigers steunen Justdiggit direct wanneer zij hun foto’s, video’s en reviews delen op het nieuwe platform van Getaway Travel. Ik vroeg me af hoe, waarom Justdiggit als partner, waarom dit concept, waarom bloggers, UGC en vooral, waarom deze nieuwe stap. Samen met Frank Klein voerde ik dit gesprek.

Hoe werkt het nu precies?

Voor iedere review, video of foto die de reiziger plaatst worden schepjes gespaard. Er staat een bepaald bedrag voor ieder schepje en dat wordt door ons gedoneerd aan Justdiggit. Klimaatversterking, daar is Justdiggit goed in. Droge gebieden weer herstellen; te droge grond waar het water niet opgenomen kan worden, wordt nu door een oude methode nieuw leven inblazen. Daar werken we nu aan mee, door reizigers die content uploaden en waar wij een bedrag voor doneren. Op dit moment is dat 50 schepjes ofwel euro 5,- per review.

Maar, waarom dan? Waarom zet je je als travel organisatie hier nu voor in? Los van het feit dat het natuurlijk een hot en aantrekkelijk topic is, duurzaamheid.

Het is een actuele spagaat voor veel reizigers: men reist graag en dat is vrij onduurzaam door alle CO2 uitstoot. Als je als reiziger daar een bijdrage aan levert, scheelt het al een gedeelte dat je ook kunt compenseren door simpelweg je ervaring te delen. Daarnaast wilden we al langere tijd door middel van onze hele bedrijfsvoering bijdragen aan iets goeds. Daar spelen we nu op in.

Je hebt om dit idee te lanceren, een groot event georganiseerd. Wat was de aim?

Door dus een review achter te laten, een foto of een film te uploaden als reiziger, krijgt dit sociale reizen een groter bereik: we delen ervaringen met onze achterban en we hopen dat reizigers het verder vertellen. Dat is het concept. Ik vond het zelf qua grootte wel meevallen, we hebben een aantal bloggers uitgenodigd, studenten van de academy en een aantal vrienden. De animo was vele vele malen groter cq het had veel groter gekund. Daar hebben we bewust niet voor gekozen. We wilden graag de kleine, persoonlijke sfeer van Getaway en de academy uitdragen/behouden. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen reünie / feestje: we besloten pas kort geleden er een Getaway Academy XL van te maken waar we ook ons nieuwe concept presenteerden.

Chris Zeegers was een van de sprekers. Dat is wel meteen een hoge inzet, hoe kunnen zij dit verhaal overbrengen?

Het nieuwe platform is een social startup, met een happy startup principe. De sprekers vertelden tijdens het event het verhaal puur waar zij mee bezig zijn en waar ze staan. Zowel Chris Zegers als Ruben Terlou bieden binnen hun journalistieke genres kwaliteit. Dat past bij onze filosofie. Ruben gaf invulling aan het thema zingeving dat past binnen het concept reizen maar vooral binnen de keuzes die je in je carrière -en levenspad maakt. Als je veel reist, of veel hebt gereisd, moet er meer in je leven gebeuren om het zinvoller te maken.
Chris Zegers ging in op het thema “geluk” want dat is wat Getaway bezig houdt: hoe worden we en maken we anderen gelukkig? Hoewel ze enorm verschilden in aanpak en tone of voice kwamen ze tot dezelfde conclusie: bewandel je eigen weg, je hoeft geen harde keuzes te maken en je vooral niet te laten vertellen wat je wel en niet moet doen.

De sprekers wilden en konden allebei. Dat was geluk. De video waarin we vertellen wat we doen was het hoogtepunt van de avond. We moesten en wilden wel bij onszelf beginnen. En vooral niet te belerend.

Wordt met deze aanpak het ‘sociaal ondernemen’ jullie belangrijkste commerciële USP?

Of sociaal ondernemen ons merk wordt? De commerciële insteek zou kunnen zijn dat dat ons merk wordt, om te laten zien wie of wat we zijn. Maar sociaal ondernemen is eigenlijk niet altijd de meest verstandige keuze vanuit een commercieel perspectief. Ik geloof dat we een mooi merk hebben neergezet maar je kunt pas sociaal zijn als je ook iets verdient. Dat is een interessante spanning. Maar meer nog is het eigenlijk meer een samenwerking met een vooruitstrevend, dynamisch goed doel dat bij ons past. De insteek is niet branding gericht, het gaat echt om resultaat. De ambassadeurs van Justdiggit, Floortje Dessing, André Kuipers, het zijn allemaal personen met eenzelfde grotere visie, zij zitten ook niet in 1 of 2 projecten.

Het schepje van het sociale ondernemen zul je zien terugkomen. De gezamenlijke doelstellingen van Justdiggit en Getaway Travel liggen op het bewust maken van de klimaat problematiek, geen wijzende vinger, maar positiviteit en resultaat laten zien. Reizigers gaan voor Justdiggit aan de slag; van een dor en droog landschap naar een mooi groen landschap. In Google Earth kun je dit goed zien. Positieve oplossingen voor exacte dreigementen. Eigenlijk is klimaatverandering voor velen een ver van mijn bed show; uit ons duurzaamheidsonderzoek onder 5.000 reizigers bleek dat behoud van cultuur, natuur en dieren welzijn veel dichter aan het hart ligt. Ons concept bestrijkt zowel klimaatverandering als natuurherstel. Behoud van cultuur, natuur en dieren volgt daar vanzelf uit. Dat maakt Justdiggit zo interessant: ze gaan uit van de impact die klimaatherstel heeft op de lokale omgeving.

Wat is dan volgens jou de rol van de hele reisindustrie, in je eentje kun je de wereld toch niet mooier maken?

Er zijn goede initiatieven. Airlines en OTA’s compenseren vluchten, faciliteren Greenseats. Maar hoeveel wordt er gebruik van gemaakt? Consumenten lopen hard tegen de kosten aan. Het initiatief van onder andere KLM en Shell om bio fuel te gebruiken is een goede oplossing voor de vervuiling. Vluchten heen en terug (korte weekendjes) zijn niet duurzaam, maar sommige gebieden varen wel bij toerisme vanuit economische zin. Het is nooit zo zwart wit. Sommige samenlevingen zijn afhankelijk van de rijkere, reizende mensen. Vandaar dat wij niet zo snel een belerend vingertje zullen opsteken maar toch eerder kiezen voor fun in het compenseren.

Hoe wil je jullie verhaal online overbrengen? Wat ga je ervoor inzetten?

We voeren de discussie vooral op Facebook. Uitleggen: wat doen we nu precies? Dat gebeurt dan openbaar en in genuanceerde artikelen en uitleg op onze eigen website. Zo delen we ook initiatieven waar we niet per definitie iets mee willen doen, maar laten we zien wat we goed vinden. Zoals Tegenlicht: de happy startup scene. Het zijn de ideeën waar we achter staan die we delen.

Wie is jullie belangrijkste doelgroep?

Ons belangrijkste customer segment zijn 45 tot 65 jarige vrouwen. Zij vinden dit belangrijk. Als online publisher in de reisindustrie heb je normaliter de meeste toegevoegde waarde aan de commerciële kant, bijvoorbeeld bij het match-making tussen touroperators en consumenten.

Waar zetten jullie de jonge contentmakers, de bloggers van jullie vorig jaar gelanceerde Getaway Academy voor in?

Die zetten wij eigenlijk niet in. We bieden hen eerder kansen. Als ik iets moet noemen is dat we hen vragen om nieuwe ideeën te testen. We laten hen de beta versies zien, de zaken waar we mee bezig zijn in een ‘staging’ omgeving. Ze zijn sneller geneigd om moderne technologie te gebruiken en eigen te maken. Het zijn beginners die van professionals willen leren en op reis willen gaan met een doel. Maar ook verder gevorderden kunnen genoeg leren en inspiratie opdoen. Inmiddels bestaat de Getaway Academy uit 150 studenten.  Een zeer goed voorbeeld van een Academy initatief is www.FilmjezelfnaarZuidAfrika.nl. We hebben aan 250 filmers een kans geboden; 10 daarvan namen deel aan een Masterclass Travel Video en vier reisden af naar Zuid-Afrika om te filmen. Daar doen we het voor. 

Is dat een nieuwe doelgroep? Jongeren? Of waar ga je je op richten komende tijd?

De non-users, daar richten we ons vooral op in de komende maanden. Dat gaat de grootste launch worden. We zijn nu gedeeltelijk een user generated content organisatie geworden. De betrokkenheid van de incrowd is belangrijk bij UGC. Het zijn makkelijke manieren om content op je website te krijgen en meer up to date content te creëren.

Waarom zouden bloggers zich bij jullie willen aanmelden?

Net als dat we anderen ter wereld kansen willen bieden, willen we vanuit Getaway ook kansen aan anderen bieden. Dat zijn drie dingen, bijvoorbeeld:

  1. Een platform met een groot bereik, met kwalitatieve content, waarop ieders creaties kunnen staan
  2. Kennis overdracht zodat je iets kunt leren
  3. En mogelijkheden die je als blogger kunt pakken, zoals Film jezelf naar Zuid-Afrika.

We bieden mensen uit de Academy aan om vanuit hun eigen naam, tours en trips en activiteiten te doen. In ruil bieden we de faciliterende organisaties exposure.
We leren aanstormend talent in travel content writing echt iets. Je moet inmiddels zoveel kwaliteiten in huis hebben als independent content writer. Daarom geloof ik niet meer zo in individuen maar in koppeltjes. De een is representatief voor de camera en goed met de pen en de ander is beter in de vlogs editen en video technieken achter de camera. Het zijn mensen die het doen omdat ze houden van bloggen of mensen die juist hun dromen nastreven en geluk. Daardoor kun je soms zes klappen in een slaan.

Het valt op hoeveel hoger de algemene kwaliteit nu is dan vijf jaar gelden toen we onze eerste user generated content actie voerden; betere devices, software en opleidingen die gericht zijn op de skills van nu. Vijf jaar geleden waren het nieuwe en kleine groepen, die content makers. Destijds waren er nog maar weinig mensen actief op dat gebied; of je zat in Hilversum op hoog niveau, of je rommelde wat met de camera en ging een klein beetje monteren. Die twee uitersten zijn meer naar elkaar toegegroeid door de trucjes die er zijn en het gemak. Je moet je nu daardoor beter onderscheiden c.q. een zeer hoge kwaliteit bieden.

Ik ben eigenlijk erg benieuwd wat jij zelf hebt gedaan?

Ik ben jurist. Ik studeerde e-commerce in Amsterdam, aan de UVA. Aan de rechtenfaculteit; domeinnaamrecht, transacties via het web, b2b marketplaces, het was toen allemaal helemaal nieuw. Toen kwam het op mijn pad om Australie.nl over te nemen. Ik moest in een week kiezen, of Australie.nl of werken bij een advocatenkantoor. Mijn hart lag altijd bij ver weg, en Australie in het bijzonder. Ik koos dus voor het eerste. Ik houd me nu vooral bezig met social media en sales. Ik ben ook betrokken geweest bij e-commerceplatforms zoals: Parijs.nl, Gasamen.nl, Egypte.nl.

Hoe kijk jij aan tegen concurrentie van vergelijkbare platforms en waar er inmiddels steeds meer van verschijnen?

Geld kun je als startup (online reismagazine) hebben maar het gaat om je ideeën en de processen waarin je ze verwerkt. Het allergrootste compliment is dat mensen iets (na)doen wat jij ook doet, dat zien we regelmatig. Maar de markt is zo klein binnen Nederland, zeker om op dezelfde producten en concepten te concurreren. Als lokale partijen kunnen we beter samenwerken want ik zie Facebook en Google veel meer als concurrenten dan andere online reispublishers; je ziet dat nog steeds zeer grote budgetten van reisorganisaties naar deze grote, Amerikaanse partijen gaan terwijl er veel te veel waarde wordt gehecht aan de het verkeer dat zij afleveren.

Daarbij komt dat je echt als entrepreneur moet doen wat je leuk vindt, waar je hart ligt. Het gaat om het adaptief zijn. Voor hetzelfde geld komt er morgen een ander device en tellen we allemaal niet meer mee, zowel wij niet als andere lokale online publishers.