• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social Media Congres | Amsterdam 2010

18 februari 2010 door Martin van Kranenburg

Social media is hot. Twitter was het woord van 2009, Google komt met Google Buzz, in organisaties worden webcare teams geïnstalleerd, volop ontwikkelingen dus. Social Media staat bij veel bedrijven hoog op de agenda om een structureel onderdeel uit te gaan maken van de totale marketing strategie.

Vanochtend vertrokken naar Amsterdam. Met zo’n 200 man is het een volle zaal. De dag wordt geopend door Ronald van der Aart van Repman. Hij introduceert een mooie line-up van sprekers. De keynote speaker is Deirdre Breakenridge, zij heeft zich toegelegd op PR 2.0.

The Value of Engagement
In haar presentatie “The Value of Engagement for the 21ste Century” geeft ze aan dat massa communicatie voorbij is. Het gaat in deze tijd om tweeweg communicatie. Het gaat niet meer om het verzenden van persberichten. Bedrijven moeten online de conversaties gaan volgen, observeren. Door te luisteren en te leren van het gedrag van de doelgroep kunnen bedrijven nieuws brengen waar klanten ook echt op zitten te wachten.

De nieuwe beïnvloeders
De meeste bedrijven hebben wel een Excel overzicht met perscontacten. Maar voor PR 2.0 is dat niet meer voldoende. Bedrijven moeten hun beïnvloeders in kaart brengen, welke (branche)blogs zijn relevant, welke personen hebben een uitgebreid netwerk die het verhaal kunnen doorvertellen, welke tools kunnen ze hun klanten in handen geven om het verhaal door te vertellen.

The Social Media Process
Veel bedrijven volgen een bepaalde route bij het inzetten van Social Media. In eerste instantie proberen bedrijven het nog van bovenaf te controleren, maar uiteindelijk gaat Social Media pas echt werken als iedereen in het bedrijf betrokken raakt.

Fase 1. We have no clue
Fase 2. Shut it down
Fase 3. The corporate representative
Fase 4. Common employees blessed for social media
Fase 5. Everyone is encouraged to be involved (all in approach)

Social Media Dashboard
Deirdre Breakenridge benadrukt de noodzaak van het meetbaar maken van Social Media. Als bedrijf moet je vooraf duidelijke doelstellingen formuleren waarom je Social Media inzet. In de praktijk gebeurt dit vaak nog niet, of veels te weinig. Wat krijg je terug voor de inspanning die je levert. Wat levert het op in termen van traffic, leads of sales. Of wat bespaar je aan kosten door het inzetten van webcare teams.

Maak je de keuze om Social Media goed in te zetten zorg dan voor een Social Media Guideline, zodat iedereen in het bedrijf de spelregels weet en zich in de discussie kan mengen.

Gerelateerde Berichten

  • Social Media Congres | 18 februari 2010

    Sociale netwerken, we kunnen er niet meer omheen. Sociale media kunnen u helpen de band…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Hoe zet je social media in om van een zoeker een boeker te maken? Social Media Congres 2011

    Vandaag mocht ik ook zelf aan de slag om een presentatie te geven over hoe…

Categorie: Travel Events Tags: Deirdre Breakenridge, Repman, Ronald van der Aart, Social Media, social media congres

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Christa barkel zegt

    18 februari 2010 om 14:31

    Lijkt me een interessante presentatie. Maar juist de grootste uitdaging wordt als open deur gebracht: een sociale media dashboard. Dat is slechts een instrument (overigens lees ik niet welke software of ICT instrumenten de spreker aanbeveelt…). Wat zou je nu concreet moeten meten om de effectiviteit van sociale media te meten. Welke parameters gebruik je voor roi? En wat zou een touroperator moeten willen meten, of een dmo, of retail etc? Menig presentaties of artikelen komen vaak niet verder dan share of voice. Heb je op de sm-dag vernieuwende inzichten gehoord die je zou willen delen? Ben erg benieuwd.

  2. Martin van Kranenburg zegt

    18 februari 2010 om 16:48

    Beste Christa,

    de software die je kan gebruiken om de impact van social media te meten is gewoon via Google Analytics. In Analytics kan je je verkeer monitoren, kijken hoelang ze op je site blijven, hoeveel pagina’s ze bekijken en zelf hoeveel aankopen ze verrichten. Meetdoelen zouden in eerste instantie vooral in traffic- en conversiedoelstelling geformuleerd moeten worden.

    Verder wordt webcare nu wel serieus. De eerste stap is dat bedrijven nu concreet mensen aannemen die discussies over het merk dagelijks gaan volgen en zich gaan mengen in discussies.

  3. Christa Barkel zegt

    18 februari 2010 om 20:30

    Via Analytics meet ik toch alleen de traffic op mijn site?; dan ga je er van uit dat SM gebruik wordt als lead/sales instrument en klanten via een link op SM op mijn site komen. Dat kan, maar Social Media biedt zoveel meer. Wat als ik SM wil gebruiken voor CrowdSourcing? Of imago building ? Als je het interessant vindt heb ik een aantal best practices, inclusief meetinstrumentarium, dat ik op Enter2010 in Lugano heb mogen zien en horen.

    Bedankt trouwens voor je zeer uitgebreide verslag van het SM-event op je blog. Top!

  4. Martin van Kranenburg zegt

    18 februari 2010 om 21:00

    Hi Christa ik ben altijd geinteresseerd in best practices, kunnen we ook een aparte post voor gaan inrichten. En dank voor het lezen van het verslag, was een inspirerende dag vandaag.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel TUI reizen instagram reviews Booking.com Social Media hotels TripAdvisor travel Airbnb Facebook Expedia technologie KLM NHTV Google destinatiemarketing onderzoek Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring