Social media is hot. Twitter was het woord van 2009, Google komt met Google Buzz, in organisaties worden webcare teams geïnstalleerd, volop ontwikkelingen dus. Social Media staat bij veel bedrijven hoog op de agenda om een structureel onderdeel uit te gaan maken van de totale marketing strategie.
Vanochtend vertrokken naar Amsterdam. Met zo’n 200 man is het een volle zaal. De dag wordt geopend door Ronald van der Aart van Repman. Hij introduceert een mooie line-up van sprekers. De keynote speaker is Deirdre Breakenridge, zij heeft zich toegelegd op PR 2.0.
The Value of Engagement
In haar presentatie “The Value of Engagement for the 21ste Century” geeft ze aan dat massa communicatie voorbij is. Het gaat in deze tijd om tweeweg communicatie. Het gaat niet meer om het verzenden van persberichten. Bedrijven moeten online de conversaties gaan volgen, observeren. Door te luisteren en te leren van het gedrag van de doelgroep kunnen bedrijven nieuws brengen waar klanten ook echt op zitten te wachten.
De nieuwe beïnvloeders
De meeste bedrijven hebben wel een Excel overzicht met perscontacten. Maar voor PR 2.0 is dat niet meer voldoende. Bedrijven moeten hun beïnvloeders in kaart brengen, welke (branche)blogs zijn relevant, welke personen hebben een uitgebreid netwerk die het verhaal kunnen doorvertellen, welke tools kunnen ze hun klanten in handen geven om het verhaal door te vertellen.
The Social Media Process
Veel bedrijven volgen een bepaalde route bij het inzetten van Social Media. In eerste instantie proberen bedrijven het nog van bovenaf te controleren, maar uiteindelijk gaat Social Media pas echt werken als iedereen in het bedrijf betrokken raakt.
Fase 1. We have no clue
Fase 2. Shut it down
Fase 3. The corporate representative
Fase 4. Common employees blessed for social media
Fase 5. Everyone is encouraged to be involved (all in approach)
Social Media Dashboard
Deirdre Breakenridge benadrukt de noodzaak van het meetbaar maken van Social Media. Als bedrijf moet je vooraf duidelijke doelstellingen formuleren waarom je Social Media inzet. In de praktijk gebeurt dit vaak nog niet, of veels te weinig. Wat krijg je terug voor de inspanning die je levert. Wat levert het op in termen van traffic, leads of sales. Of wat bespaar je aan kosten door het inzetten van webcare teams.
Maak je de keuze om Social Media goed in te zetten zorg dan voor een Social Media Guideline, zodat iedereen in het bedrijf de spelregels weet en zich in de discussie kan mengen.
4 reacties
Lijkt me een interessante presentatie. Maar juist de grootste uitdaging wordt als open deur gebracht: een sociale media dashboard. Dat is slechts een instrument (overigens lees ik niet welke software of ICT instrumenten de spreker aanbeveelt…). Wat zou je nu concreet moeten meten om de effectiviteit van sociale media te meten. Welke parameters gebruik je voor roi? En wat zou een touroperator moeten willen meten, of een dmo, of retail etc? Menig presentaties of artikelen komen vaak niet verder dan share of voice. Heb je op de sm-dag vernieuwende inzichten gehoord die je zou willen delen? Ben erg benieuwd.
Beste Christa,
de software die je kan gebruiken om de impact van social media te meten is gewoon via Google Analytics. In Analytics kan je je verkeer monitoren, kijken hoelang ze op je site blijven, hoeveel pagina’s ze bekijken en zelf hoeveel aankopen ze verrichten. Meetdoelen zouden in eerste instantie vooral in traffic- en conversiedoelstelling geformuleerd moeten worden.
Verder wordt webcare nu wel serieus. De eerste stap is dat bedrijven nu concreet mensen aannemen die discussies over het merk dagelijks gaan volgen en zich gaan mengen in discussies.
Via Analytics meet ik toch alleen de traffic op mijn site?; dan ga je er van uit dat SM gebruik wordt als lead/sales instrument en klanten via een link op SM op mijn site komen. Dat kan, maar Social Media biedt zoveel meer. Wat als ik SM wil gebruiken voor CrowdSourcing? Of imago building ? Als je het interessant vindt heb ik een aantal best practices, inclusief meetinstrumentarium, dat ik op Enter2010 in Lugano heb mogen zien en horen.
Bedankt trouwens voor je zeer uitgebreide verslag van het SM-event op je blog. Top!
Hi Christa ik ben altijd geinteresseerd in best practices, kunnen we ook een aparte post voor gaan inrichten. En dank voor het lezen van het verslag, was een inspirerende dag vandaag.