Social media is hot. Twitter was het woord van 2009, Google komt met Google Buzz, in organisaties worden webcare teams geïnstalleerd, volop ontwikkelingen dus. Social Media staat bij veel bedrijven hoog op de agenda om een structureel onderdeel uit te gaan maken van de totale marketing strategie.

Vanochtend vertrokken naar Amsterdam. Met zo’n 200 man is het een volle zaal. De dag wordt geopend door Ronald van der Aart van Repman. Hij introduceert een mooie line-up van sprekers. De keynote speaker is Deirdre Breakenridge, zij heeft zich toegelegd op PR 2.0.

The Value of Engagement
In haar presentatie “The Value of Engagement for the 21ste Century” geeft ze aan dat massa communicatie voorbij is. Het gaat in deze tijd om tweeweg communicatie. Het gaat niet meer om het verzenden van persberichten. Bedrijven moeten online de conversaties gaan volgen, observeren. Door te luisteren en te leren van het gedrag van de doelgroep kunnen bedrijven nieuws brengen waar klanten ook echt op zitten te wachten.

De nieuwe beïnvloeders
De meeste bedrijven hebben wel een Excel overzicht met perscontacten. Maar voor PR 2.0 is dat niet meer voldoende. Bedrijven moeten hun beïnvloeders in kaart brengen, welke (branche)blogs zijn relevant, welke personen hebben een uitgebreid netwerk die het verhaal kunnen doorvertellen, welke tools kunnen ze hun klanten in handen geven om het verhaal door te vertellen.

The Social Media Process
Veel bedrijven volgen een bepaalde route bij het inzetten van Social Media. In eerste instantie proberen bedrijven het nog van bovenaf te controleren, maar uiteindelijk gaat Social Media pas echt werken als iedereen in het bedrijf betrokken raakt.

Fase 1. We have no clue
Fase 2. Shut it down
Fase 3. The corporate representative
Fase 4. Common employees blessed for social media
Fase 5. Everyone is encouraged to be involved (all in approach)

Social Media Dashboard
Deirdre Breakenridge benadrukt de noodzaak van het meetbaar maken van Social Media. Als bedrijf moet je vooraf duidelijke doelstellingen formuleren waarom je Social Media inzet. In de praktijk gebeurt dit vaak nog niet, of veels te weinig. Wat krijg je terug voor de inspanning die je levert. Wat levert het op in termen van traffic, leads of sales. Of wat bespaar je aan kosten door het inzetten van webcare teams.

Maak je de keuze om Social Media goed in te zetten zorg dan voor een Social Media Guideline, zodat iedereen in het bedrijf de spelregels weet en zich in de discussie kan mengen.