• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Wat social media met je doet…

20 december 2017 door Arjen Lutgendorff

Zit jij vaak op social media en vraag je je weleens af wat dit met je (gezondheid) doet? Facebook-medewerkers David Ginsberg (Director of Research) en Moira Burke (Research Scientist Facebook) schreven er een blog over op de dag dat Snooze (onopgemerkt ‘ontvolgen’) werd gelanceerd. Je denkt dat ze alleen maar positief hebben geschreven over de impact van social media? You’re wrong, read on!

Veel mensen worstelen met de vraag of social media goed voor hen is, zo ook Ginsberg en Burke. “Wij zijn beiden ouders en maken ons weleens zorgen over de tijd die onze kinderen achter een scherm doorbrengen en wat ‘connectie’ over vijftien jaar betekent. Daarnaast maken we ons ook zorgen over het feit dat we misschien zelf ook wel teveel tijd doorbrengen op onze mobieltjes, terwijl we aandacht zouden moeten besteden aan ons gezin”, aldus Ginsberg.

Er wordt door veel mensen onderzoek gedaan naar het ‘probleem’ social media. Psycholoog Sherry Turkle beweert dat mobiele telefoons relaties hebben veranderd en concludeert dat het ervoor zorgt dat we “samen alleen” zijn. In haar analyse over tieners merkt psycholoog Jean Twenge op dat er een toename is van tienerdepressies die overeenkomt met het toenemende gebruik van technologie.

Maar volgens de Facebook-medewerk(st)er is het niet allemaal negatief wat de klok slaat. Ze wijzen op socioloog Claude Fischer die zegt dat technologie ons niet uit elkaar drijft en socioloog Keith Hampton’s onderzoek waaruit blijkt dat “technologie ons niet uit elkaar drijft“, aldus Hampton.

Ginsberg en Burke benadrukken dat Facebook een plek wil zijn voor zinvolle interactie met vrienden en familie en relaties offline verbetert en mensen juist niet uit elkaar drijft. “Dat is waar Facebook altijd voor heeft gestaan. We weten ook dat de gezondheid en het geluk van mensen sterk afhankelijk is van de kracht van hun relaties. We werken samen met vooraanstaande experts, waaronder wetenschappers als Robert Kraut, Sonja Lyubomirsky, Dacher Keltner, Emiliana Simon-Thomas en Matt Killingsworth, maar ook met gezondheidsexperts bij Save.org en National Suicide Prevention Lifeline.”

Wat zeggen academici op de vraag of sociale media goed of slecht zijn voor de gezondheid? Volgens het onderzoek komt het er op neer hoe je de technologie gebruikt, zo schrijven Ginsberg en Burke van Facebook in hun blog.

Op social media kun je bijvoorbeeld passief door berichten scrollen, net als naar tv kijken, of actief communiceren met vrienden – berichten verzenden en reageren op elkaars berichten. Net als het omgaan met mensen in real life, kan de omgang op social media met mensen waar je om geeft gunstig zijn, terwijl het ‘kijken’ naar anderen op social media vanaf de zijlijn je slechter kan doen voelen”
Ginsberg en Burke

Over het algemeen voelen mensen die veel tijd besteden aan het passief consumeren van informatie op social media (scrollen, lezen, maar geen online interactie) zich daarna slechter. Dat bleek ook uit een experiment onder studenten van de Universiteit van Michigan. Studenten uit de groep met de opdracht om willekeurig tien minuten lang rond te kijken op Facebook voelden zich slechter dan studenten uit de groep die op Facebook interactie zochten met vrienden door middel van het plaatsen van reacties.

Een studie van UC San Diego en Yale concludeerde dat mensen die vier keer zo vaak op links klikten als de gemiddelde persoon, of die twee keer zoveel posts leuk vonden, een slechtere mentale gezondheid rapporteerden dan gemiddeld. Hoewel de oorzaken niet duidelijk zijn, veronderstellen de onderzoekers dat het online lezen/volgen over en van anderen kan leiden tot een negatieve sociale vergelijking – en misschien zelfs meer dan offline, omdat mensen het leven via online posts vaak beter doen laten lijken.

Wat social media met je doet...

Aan de andere kant wordt volgens Facebook actieve online interactie met mensen – waaronder het delen van (nieuws)berichten en eigen posts, het reageren op berichten van goede vrienden en het ophalen van herinneringen aan eerdere interacties – gelinkt aan verbeteringen van de gezondheid. De mogelijkheid om contact te maken met familieleden, vrienden, (oud-)klasgenoten en collega’s is wat velen in eerste instantie naar Facebook trok.

“Het is geen verrassing dat contact houden met vrienden en geliefden ons vreugde brengt en ons gemeenschapsgevoel versterkt”
Ginsberg en Burke.

Uit een onderzoek dat Facebook uitvoerde in samenwerking met Robert Kraut van de Carnegie Mellon University, bleek dat mensen die meer berichten, reacties en tijdlijnberichten hebben verzonden of ontvangen, verbeteringen in sociale steun, depressie en eenzaamheid hebben gemeld. De positieve effecten waren nog sterker wanneer mensen online met hun goede vrienden praatten. Het eenvoudigweg aanpassen van de status was niet genoeg; mensen moesten een-op-een communiceren met anderen in hun netwerk. Andere onderzoeken en experimenten hebben vergelijkbare positieve voordelen gevonden tussen welzijn en actieve betrokkenheid op Facebook.

In een experiment op Cornell ervoeren gestreste studenten die willekeurig vijf minuten lang hun eigen Facebook-profiel hadden doorlopen een boost in zelfbevestiging vergeleken met studenten die naar het Facebook-profiel van een vreemdeling keken. De onderzoekers geloven dat zelfbevestiging voortkomt uit het ophalen van herinneringen aan betekenisvolle interacties uit het verleden – foto’s zien waarin men is getagd en opmerkingen die hun vrienden hadden achtergelaten – en ook de eigen eerdere posts, waarin een persoon kiest om zichzelf aan de wereld te presenteren.

Wat social media met je doet...

In een vervolgstudie zetten de Cornell-onderzoekers andere studenten onder druk door hen negatieve feedback te geven op een toets, waarop ze de studenten vervolgens de keuze gaven om een website te bezoeken, waaronder Facebook, YouTube, online muziek en online videogames. Ze ontdekten dat gestresste studenten twee keer zo vaak kozen voor Facebook om zich beter te voelen in vergelijking met studenten die niet onder druk waren gezet. “Kortom, ons onderzoek en andere academische literatuur suggereren dat het gaat om de manier waarop je sociale media gebruikt en hoe dat van invloed is op het welzijn.”

“We willen stimuleren dat mensen die tijd doorbrengen op Facebook die tijd besteden aan zinvolle sociale interacties.”
Mark Zuckerberg (CEO Facebook)

“We proberen van Facebook steeds meer een plek te maken van sociale interactie en minder een plek waar je alleen maar rondkijkt.” Facebook is volgens Ginsberg en Burke altijd een plek geweest om mensen bij elkaar te brengen. “We zijn een plek waar mensen samenkomen in tijden van nood, van fondsenwervers voor rampenbestrijding tot groepen waar mensen een orgaandonor kunnen vinden. We werken er altijd aan deze gemeenschappen uit te breiden en nieuwe manieren te vinden om een positieve impact op het leven van mensen te hebben.” De conclusie? Doen waar je je lekker bij voelt…

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Vrienden en familie hebben meeste invloed bij keuze hotel

    Ga bij jezelf eens na wat voor jou het kanaal is waar jij inspiratie vandaan…

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

Categorie: Featured, Social media, Technologie, TravelNieuws Tags: Facebook, familie, interactie, Mark Zuckerberg, onderzoek, reageren, Social Media, vrienden

Over Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff is hoofdredacteur van vakblad TravelPro waar hij ruim tien jaar werkzaam is. Sinds kort schrijft Arjen ook voor Business Traveller Nederland en TravelNext. “Ik heb TravelNext altijd al gevolgd en vind het een ontzettend interessant e-travel marketing platform dat zich richt op nieuwe ontwikkelingen in reizen en de reisbranche. Wil je bijblijven over de laatste ontwikkelingen, dan volg je TravelPro en TravelNext." Tips? Mail arjen@travelpro.nl.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia reviews Airbnb Social Media hotels technologie onderzoek travel Vakantiebeurs Google KLM reizen TripAdvisor Facebook NHTV TUI destinatiemarketing mobiel Booking.com instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext