• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social media en de reisbranche

6 februari 2011 door Martin van Kranenburg

Het gebruik van social media als promotiemiddel geeft mensen meer vertrouwen en het heeft als gevolg dat men zich meer aan een bepaald merk gaat binden. Na onderzoek op de website van Travelecademy is duidelijk geworden dat men binnen de reisbranche nauwelijks actief is op een social travel portal. Er wordt door sommige organisaties wel iets gedaan met de vele kanten van de sociale media zoals Hyves en Twitter, maar daarbuiten is er nog weinig ontwikkeling op het gebied van social media marketing.

Het is een echte kans voor touroperator en reisbureau om door sociale media een band met de klanten te creëren. Op deze netwerken kan de consument zijn of haar actieve betrokkenheid laten zien. Men durft sneller een mening te geven en zo wordt het voor de organisatie duidelijk waar men tevreden over is en wat men graag anders zou willen zien. Dit biedt marketeers op het gebied van productontwikkeling de kans om een nieuwe en verfrissende kijk op een product te krijgen. De beoordelingen en reviews kunnen er tot leiden dat het bedrijf opeens tot een nieuw inzicht komt en zo een andere koers gaat varen. Zo kunnen de bestaande producten nog verder ontwikkeld worden.

Internet is een medium dat vele mogelijkheden heeft. Tegenwoordig zijn veel mensen actief op internet. Zij steken de meeste tijd in het onderhouden van hun persoonlijke profiel en hun sociale contacten. Daarnaast wordt er in de reisbranche ook veel gebruik gemaakt van vergelijkingssites. Het gevolg hiervan is dat Web 2.0 wordt gebruikt voor het zoeken van informatie. Het is gebruikelijk om voor het uitzoeken van een vakantiebestemming eerst zelf op zoek te gaan naar reiservaringen en reviews over een bepaalde bestemming. Daar wordt dan een eigen conclusie aangebonden. Hetzelfde geldt voor het uitzoeken van een accommodatie. Er wordt eerst naar de beoordelingen en de commentaren gekeken. Op basis van deze uitkomsten wordt er vaak een beslissing voor een accommodatie gemaakt.

De social media hebben zeker invloed op het gedrag van de consument. Zij gaan tegenwoordig minder snel naar het reisbureau om informatie te vragen. Zij zoeken thuis via het internet zelf de antwoorden op eventuele vragen op. Het is echter van belang dat bedrijven in gaan spelen op deze verlangens van de consument. Dit is het tijdperk van gemak en iedereen wil zo veel mogelijk op internet kunnen vinden. Door aan sociale media marketing te doen kunnen bedrijven de consument echt aan hun merk binden. Door bijvoorbeeld een bepaalde actie aan te bieden aan de volgers van de Twitter-pagina is succes gegarandeerd. Als een bedrijf het zich kan veroorloven is het zeker aan te raden! Het zorgt voor publiciteit en dat levert naar loop van tijd meer boekingen en klanten op! Natuurlijk heeft deze vorm van social media marketing wel zijn tijd nodig. Het zal eerst in het marketingbeleid moeten integreren en daarna zal het bekendheid moeten creëren onder de doelgroep. Als deze stadia voldaan zijn zal er steeds meer conversie komen op deze vorm van marketing.

Mij lijkt alles duidelijk want wat wil een organisatie nou nog meer? En dat door alleen maar een sociaal netwerkprofiel aan te maken en wat extra moeite te doen om de echte klanten aan uw te binden! Het zorgt voor meer vertrouwen van de klant voor uw organisatie en daarnaast vindt men het ook leuk om via sociale media betrokken te worden bij de actualiteit en eventuele acties binnen uw bedrijf. Dit zorgt voor vertrouwen onder de doelgroep en het verhoogt de merkbeleving.

Bron: Travelecademy
Wat doet Travelecademy eigenlijk zelf op Twitter, zou dit het adres zijn? http://twitter.com/travelecademyNL

Gerelateerde Berichten

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Twittergids Reisbranche live!

    Lijstjes, lijstjes dat maakt iedereen nieuwsgierig. Iedereen wil weten waar hij staat in de lijst.…

  • Social media klachten en TripAdvisor

    TripAdvisor heeft sinds geruime tijd een optie voor bedrijven om te reageren op reviews en…

Categorie: Social media

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sabine zegt

    6 februari 2011 om 20:51

    “Door bijvoorbeeld een bepaalde actie aan te bieden aan de volgers van de Twitter-pagina is succes gegarandeerd.”

    Je hebt vast een aantal mooie casussen waarbij dit het geval was in de travel?

  2. Tim zegt

    25 februari 2011 om 15:38

    Toch grappig. TravelEcademy is van de Reisrevue, en de Twitter account van Reisrevue volgt 0 mensen maar hoeft genoeg volgers. Niet echt interactief hè?

Trackbacks

  1. Tweets die vermelden Weblog | Reismanagers · Social media en de reisbranche -- Topsy.com schreef:
    6 februari 2011 om 21:33

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Mieke Zinnemers, Lean Vergeldt, Marian van der Ent, Edwin Konings, Roy Platje en anderen. Roy Platje heeft gezegd: Reismanagers.nl: Social media en de reisbranche http://bit.ly/eMnCsh […]

  2. Top 10 best gelezen artikelen op TravelNext in 2011 · Weblog | Reismanagers schreef:
    1 januari 2012 om 10:42

    […] http://www.travelnext.nl/social-media-en-de-reisbranche.html 2. http://www.travelnext.nl/tsi-solutions-failliet.html 3. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs Booking.com travel Airbnb onderzoek technologie TripAdvisor Expedia KLM Google mobiel reviews instagram TUI NHTV hotels reizen destinatiemarketing Facebook Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext