Onlangs werd ik via Twitter getipt over deze presentatie. Erg actueel want heel veel bedrijven vragen zich af wat ze nu met Social Media aanmoeten. Belangrijk is dat je je eerst goed laat informeren wat de mogelijkheden zijn en start vooral met een benchmark onderzoek. Leg ook je oor te luister op het internet. Wat wordt er over je bedrijf of product geschreven. Dat is je vertrekpunt.
Ga je aan de slag met Social Media? Ok, bepaal dan de doelen en meet het effect. Hoe? Laat je inspireren door deze presentatie
Social Media kan zeker goed ingezet worden voor bedrijven om meer potentiële nieuwe consumers en bedrijven naar de websites te trekken. Het is echter nog lastig om ook daadwerkelijk ROI te meten. Wel zijn er tools zoals Google analytics en Tweeteme waarmee je het aantal kliks kunt meten. ROI is echter nog erg moeilijk. Op mijn blog zie ik dit ook. Veel mensen komen via Twitter binnen, wat ze vervolgens op de site doen kan ik ook zien. Of ze een aankoop doen door een dienst af te nemen bij mijn bedrijf of 1 van mijn partners is niet te zien.
Dit blijft dus een moeilijk standpunt. Wel heb ik zelf kunnen meten dat social media ingezet kan worden om B2B ingezet te worden. Je bereikt hiermee een grotere doelgroep dan dat je op dit moment zonder social media bereikt.
Er zijn wel nog veel nadelen aan social media. Kijkt je concurrent ook mee? Pikken toeleveranciers dadelijk niet ook jouw klanten weg? Wat haal ik eruit ROI? Moet ik er elke dag mee bezig zijn? Heb ik hier als bedrijf wel tijd voor? Heb ik de kennis wel om genoeg met social media te doen?
Stephan Csorba
Social media staat wat dit betreft nog in de kinderschoenen. Het blijft inderdaad erg lastig te meten wat betreft omzet. Maar wat minder lastig te meten is, is in hoeverre de doelgroep een bepaalde zet (positionering) of de reputatie van een bedrijf kan waarderen. Zo kan je met de juiste stappen met monitoringtools meten wat er over een bedrijf gezegd wordt. Dit biedt voor een bedrijf dus veel mogelijkheden en kansen. Zo kan er goed inzicht verkregen worden in de behoeftes van de doelgroep. Er kan zelfs de dialoog aangegaan worden met de doelgroep waardoor een directe binding met de doelgroep ontstaat. Zelf vind ik de monitoringtool TraceBuzz erg handig. Het geeft up to date in een goed overzicht alle resultaten weer. http://www.tracebuzz.com/day-free-trial/
Remon