• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social Media Marketing: PaperFlies wil jouw vriend worden

15 april 2015 door Jens Steenhuis

Social media speelt een belangrijke rol in de marketing strategie van PaperFlies. Wij willen het eerste merk in de vliegticketindustrie worden dat zich niet profileert met enkel de term ‘goedkope vliegtickets’. PaperFlies wil het gevoel van vriendschap en verbondenheid creëren onder haar volgers. Een echt merk neerzetten zoals Apple en Nespresso dat doen.

Sinds Facebook’ s Edgerank algoritme is dit voor ons nog belangrijker geworden. Met Edgerank is interactie met je fans nodig om ze organisch te bereiken. Voor PaperFlies ligt de uitdaging in het evolueren; van een bedrijf dat alleen maar wat van haar klant wil, naar een waardevolle bron van leuke en nuttige inhoud.

Mensen zijn sociale wezens

Mensen zoeken graag de interactie met elkaar. Wanneer we iemand ontmoeten voelen we ons ofwel aangetrokken tot deze persoon, of we zijn niet geïnteresseerd. Vaak met een hoop achterliggende redenen en van sommige redenen zijn we ons niet eens bewust. Deze menselijke dynamiek staat ook aan begin van de branding strategie van PaperFlies. De relatie met een merk als PaperFlies kan dan wel niet zo diep gaan als een mens tot mens relatie, maar hebben wel degelijk dezelfde karakteristieken. Met PaperFlies kun je ook een gevoel van verbondenheid en vriendschap voelen. Drie punten zijn daarin voor ons belangrijk om dit te bereiken:

  1. Betrouwbaarheid

Een vriend die niet betrouwbaar is, is eigenlijk geen vriend.

  1. Interessante content mooi design

De coolness factor. In als onze uitingen besteden we veel aandacht aan design en content.

  1. Awareness

Meer en goede interactie betekent dat je de vriendschap sneller kunt ontwikkelen.

Een voorbeeld

Iedereen heeft wel een hyperactieve Facebook vriend, die om de haverklap een statusupdate geeft, zijn Spotify heeft gelinkt aan zijn account en niet schroomt om jou een privé bericht te sturen. Als het een beetje leuke content is zie jij deze vriend regelmatig verschijnen in je nieuwsfeed. PaperFlies gedraagt zich op social media ook als deze vriend. Want leuke content is geen spam. We proberen je elke dag te verrassen.

Soms ben je het met ons eens, soms niet.

Social media marketing

Soms posten we iets waar je even over moet nadenken (met een knipoog):

Social media marketing

En soms linken we naar een externe partij omdat we vinden dat het de moeite waard is:

Social media marketing

De inzet van kanalen

Een nadeel is dat actief posten veel tijd kost. We werken met een team van 5 personen aan deze content. We hebben er allereerst voor gezorgd dat alle leuke content ons bereikt; we hebben een lijst samengesteld van websites, nieuwsplatforms, magazines etc. die wij graag lezen. Dit geeft, naast je eigen creativiteit, ook veel inspiratie en dat zorgt voor veel input en verschillende invalshoeken. Daardoor is PaperFlies met een klein budget snel gegroeid naar bijna 52000 volgers op Facebook. Het zijn vooral de aanbiedingen die we met budget promoten. We hebben ervaren dat op deze berichten minder interactie plaatsvindt waardoor ze automatisch minder bereik hebben. Bovendien zit er een directe conversie mogelijkheid in.

Instagram is een platform wat niet direct gericht is op sales. Daarom is het voor PaperFlies bij uitstek geschikt om via dit medium onze brand personality naar voren te brengen. We richten ons op inspiratie en een kijkje in de keuken. Actief zijn op Instagram kost tijd en levert ook niet direct wat op.

Social media marketing

Het is een lange termijn strategie die bij PaperFlies niet alleen doorgevoerd wordt op social media. Wij willen dat elk contact van de website tot de nieuwsbrief aan deze waardes voldoen. Want vriendschap moet groeien, met de tijd willen we dat PaperFlies een karakter krijgt. Zodat mensen er verliefd op kunnen worden.

Als je eenmaal de vriend status hebt bereikt dan willen mensen graag van je horen, zullen ze je steunen en over je praten op feestjes en verjaardagen.

Credits header afbeelding: Viktor Hertz (CC)

Gerelateerde Berichten

  • Social Media en Affiliate Marketing

    Vraag is niet of maar hoe we social media inzetten Alexander Willemsen beloofde ons meerwaarde…

  • Content strategie PaperFlies: Inspirerende Reisgidsen

    Waar iedere bedrijfstak de afgelopen jaren een duidelijke focus op content marketing heeft gelegd, daar…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

Categorie: E-commerce Tags: contentstrategie, Facebook, paperflies

Over Jens Steenhuis

Jens Steenhuis heeft gestudeerd aan de Hoge Hotelschool in Den Haag en zit nu als co-founder van de vliegticket website PaperFlies.com middenin de reisindustrie. Er wordt eindelijk weer sinds tijden geïnnoveerd in de reisindustrie, wij willen hierbij met PaperFlies koploper zijn.

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik van Erp zegt

    16 april 2015 om 10:55

    Hoi Jens, wat noem jij “een klein budget”? Kun je een indicatie geven?

    • Jens zegt

      16 april 2015 om 17:52

      Hoi Erik, direct na onze studie zijn we PaperFlies gestart. Bedenk maar wat jij toen op je rekening had staan ;). Daar moet ik wel bijzeggen dat het bereik of Facebook (zonder te promoten) een stuk groter was 2 jaar geleden.

  2. Monitoring van social media zegt

    18 juni 2015 om 14:22

    Social media is inderdaad een goed middel om meer klanten te trekken.

    Hierbij is het wel belangrijk dat social media altijd gecontroleerd wordt. Slecht nieuws kan snel als een lopend vuurtje over social media heen gaan.

Trackbacks

  1. Is Hipmunk de beste travel website ter wereld? - TravelNext schreef:
    14 augustus 2015 om 12:16

    […] Een social media strategie die inspeelt op de menselijke waarden van het merk, net zoals we dat van flightsearcher Paperflies op Facebook kennen. Dus er is een blog waarbij bijvoorbeeld bekende chef’s gevraagd wordt naar hun […]

  2. Reisbedrijven moeten hun 'why' weer uitvinden | TravelNext schreef:
    29 februari 2016 om 08:30

    […] verkoop en wat je doet om mensen een gevoel van ‘vriendschap’ geven waardoor ze graag bij de ‘vriendengroep’ van jouw merk willen […]

  3. Waar iedereen het over heeft: converseren met bots. Dit gaat het doen voor travel | TravelNext schreef:
    13 april 2016 om 09:51

    […] uit de reiswereld daar al een tijdje geleden mee zijn begonnen. Paperflies bijvoorbeeld, heeft een Facebook strategie om ‘vrienden te worden’ ontwikkeld (in postings) waarbij het uitgangspunt is: deel […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews destinatiemarketing travel NHTV Social Media Facebook TripAdvisor KLM Booking.com Google instagram onderzoek hotels Vakantiebeurs reizen TUI technologie mobiel Expedia Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext