Met een relatief klein team heeft het Rotterdamse socialmediabureau RauwCC het global event Social Media Week naar de Benelux gehaald. Dat is volgens Sanne van der Schee gelukt mede dankzij het enthousiasme van de leden van de community, die veel nieuwe sprekers hebben aangedragen of deze zelf benaderd hebben. Op het zonnige terras van Restaurant Stroom vertelt Sanne over haar rol als communitymanager van SMW Rotterdam.

Inspirerende lokale cases: Rotterdam

Het event past bij de stad aan de Maas; veel start ups en nieuw elan zonder arrogant te worden. Een tegendraadse stad met lef. Dat geldt ook voor RauwCC om een dergelijk event te organiseren en je ziet het terug in een aantal originele lokale cases, zoals, ‘Like je wijk’, ‘het Twitterbombardement’ en ‘Twitcops’. Het gaat bij deze cases om de inhoud en zijn geen verkooppraatjes. ‘Like je wijk’  is een mooi voorbeeld van buurtparticipatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van Facebook, maar waar initiatiefnemer Ronald Schouten zelf ook ‘hands on’ de wijk in gaat.

Oude dagboek fragmenten met ervaringen tijdens het bombardement op 14 mei 1940 zijn de input geweest van het ‘Twitterbombardement’. Tweets worden rondom deze datum verstuurd en geven een live verslag van de gebeurtenissen destijds op die dagen. Een innovatieve manier van museum Rotterdam om de geschiedenis tot leven te brengen. Aan de hand van oude dagboekfragmenten kun je via Twitter het bombardement in Rotterdam herbeleven. Voor meer info klik hier.

Het twitteren door agenten: ‘Twitcops’ genaamd, is een initiatief van de politie in de regio Rotterdam-Rijnmond en projectcoördinator Arnoud Grootenboer geeft een kijkje achter de schermen.

Andere inspirerende Rotterdamse cases zijn ‘de community als marketingtool’ voor de FenixLofts Katendrecht door Stefan Herwig van Conversation Next, ‘Gers! Magazine als Social Movement’ door Edwin Veekens van Veenman en ‘Game Change voor Spindoctors’ door Maarten Molenbeek van gemeente Rotterdam.

Social media activatie en de rol van visuals

Op Twitter geeft Sanne met @SMWRotterdam een kijkje achter de schermen en info over de sprekers. De betrokkenheid van de community blijkt uit het enthousiasme om ook te reageren op een nachtelijke tweets. Veel sprekers en vrijwilligers zijn trots dat een dergelijk event in Rotterdam plaatsvindt en er is waardering voor de organisatie.

tweet smwrdam

Instagram wordt gebruikt om de sfeer weer te geven. Er zijn foto’s van activiteiten met vrijwilligers of een kek kiekje van Reinier van RauwCC, die geniet van een ontspannende massage van @amoorahnl; zij zal ook op het event aanwezig zijn.

Ook worden er foto’s geplaatst van site events, zoals bijvoorbeeld het team van art & food Raaf dat tijdens SMW tours gaat geven op Katendrecht (met als afsluiting een lekker diner). Visuele content werkt dus goed! De skyline van Rotterdam is een geweldige achtergrond en het Nhow hotel Rotterdam is een bijzondere plek.

insta1insta4

insta3insta2

Op Facebook moet er voor goede content gezorgd worden om de ongeveer 2100 volgers te bereiken. Dat is onder andere gelukt met de trailer ofmotion graphic van #SMWRdam. De posts met achtergrondinformatie over de sprekers worden goed geliked en leuke acties als de videowedstrijd en het winnen van een ritje naar je werk met de #SMWRdam Bumblebee doen het ook goed.

Er wordt twee á drie keer per week een blog geschreven op de website. Het webcare team is voorbereid door middel van een mini workshop op eventuele calamiteiten. Het webcare team bestaat uit twee ervaren communitymanagers van RauwCC en twee vrijwilligers die ervaring hebben met webcare. De samenstelling wisselt gedurende de week. De bezetting is het grootst op belangrijke momenten zoals de VSP opening op maandag en ook op dinsdag: de eerste dag van het reguliere programma.

Global/Local event

Rotterdam is volgens de New York Times een hotspot voor creativiteit en talent. Dat heeft Sanne gemerkt aan het enthousiasme van de community en is terug te vinden in SMW. De inspirerende sfeer en het krachtige uiterlijk van de stad Rotterdam vormen de basis voor de licentie voor SMW.

Behalve specifieke Rotterdamse cases zijn er bij dit internationale event ook interessante en boeiende Nederlandse en Vlaamse sprekers te vinden, zoals Yuri van Geest (Singularity University Summit Europe), Bart De Waele (CEO van digital agency Wijs), Jochem van Drimmelen (KLM), Michele Boccamazzo (Philips) en Freek Staps (NRC Q). De redactie van NRC Q zal de gehele week bij het event aanwezig zijn.

Toerisme op 25 september

Op het TravelNext podium in hotel nhow Rotterdam staan op 25 september tijdens Social, Innovation Sport & Leisure, Isabel Mosk (Think! Social Media), Tessa Dirks (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) en Anna-Maria Giannattasio (Puur Events). Bij hen kun je ook terecht voor creativiteit en talent. In hun sprankelende presentaties zullen ze nieuwe mogelijkheden laten zien hoe je social nu echt kunt inzetten ter versterking van je klant/ merk of destinatie/leisure beleving.

smw travelnext