TravelNext is host en partner tijdens Social Media Week Rotterdam. Ons doel? De kennis die wij vanuit travel hebben in onze community, delen met alle SMWRdeelnemers. Want eigenlijk is wat we in travel doen, te kopiëren voor heel veel branches. We begonnen de ochtend puur en praktisch, met TravelNexter Puur. Een sessie over travel in the year 2014 and beyond, maar eigenlijk over veel meer. We gaan terug naar het begin en vertalen het weer naar het nieuwe nu. Alles is sociaal. En op social media moet je ook ‘echt’ sociaal zijn. Maar vooral echt. ‘The nine’ volgens Anna-Maria.

Het vakantiescenario vroeger-toen-nu & vertrouwen

Social gaat over vertrouwen. We kennen allemaal het gevaar voordat je boekt, dat je vakantie bij elke klik met 10% in prijs omhoog gaat. Wat je belooft moet je waarmaken, 100 procent, geen horrorvakanties en al helemaal geen gezeur met De Consumentenbond. De plek of de persoon waar jij je vakantie boekt moet dat vertrouwen uitstralen.

vertrouwenspersoon smw

Vroeger – vertrouwen in vrienden

Vakantie was een pril iets. Het bestond niet, je werkte hard en op zaterdag ging je naar de kerk. Het gaat terug naar de oorsprong, toen de mensen met poen op vakantie gingen. Zij waren het die de mooiste plekjes binnen hun kringen door vertelden: hun verhalen, hun ervaringen en hun tips. Niet voor iedereen dus, maar voor de mensen die zo’n vakantie vroeger konden hebben.

Toen – vertrouwen in reisbureau

Daarna volgde al snel de evolutie van de vakantieganger. De jet setters, Amerikanen en uiteindelijk dus een verloop van chique naar simpel vakantievolk. Destijds trokken we een nummertje op het reisbureau en gingen we naar huis met stapels boeken (papier) en kortingsvouchers die geld waard waren. De dames (en heren) achter de balie snapten je, ze kenden je, ze maakten jouw wereld groter. Want met al die meters papier en mooie plaatjes lieten ze je de rest van de wereld zien.

vakantieganger smw

Nu – wie vertrouw je?

2014 and beyond. Een verschil van 2 werelden: een tsunami aan informatie, richtlijnen, testimonials en snobs. Er zijn ook travelbloggers die je vertrouwt. Maar hoe echt zijn ze? Als we het hebben over TripAdvisor en Zoover: iedere partij heeft zijn eigen rating. Neem een plek in Rimini, een hotel, beoordeeld met een 8. Maar door wie is het ingevuld? Het hotel had Nutella potten ter grootte van bloempotten en dat werkt enorm in de scores van bepaald publiek. Dus een 8 is een moeilijk cijfer, net als een 1. Of een 9.

Het bewijst des te meer dat we in een enorme niche markt zitten en dat je juist op social media enorm je best moet doen om te laten weten dat je het goed meent, extra je best doet en dat doe je met.. extraatjes!

Korting op de spa’s, extra handdoeken een gratis parkeerplaats, of een reisassistent die gewoon wéét dat jij geen ochtendmens bent en daarom ook nooit zal aankomen met ochtendvluchten voor jouw vakantieplannen.

Je hebt geen grip meer op de klant, het zijn early adopters van vlees en bloed, die real life dingen ervaren. Je kunt onmogelijk nep worden. En dus vertrouw je op een lonely planet of videobloggers die je laten zien hoe je hotelkamer eruit ziet.

Sociale liefde? KLM wil de Chinees

Terug naar liefde, aandacht, hulp en hoge sensitiviteit voor jouw wensen, voor jouw niche. De basis en sociaal contact staan centraal.

Een recent voorbeeld? KLM wil de Chinees. En dus geven ze  liefde aan de Chinezen via Chinese platformen. Gisteren kondigde KLM aan dat ze vanaf nu ook 24/7 beschikbaar zijn op de Chinese Social Media; Sina Weibo en WeChat. Dat komt nog eens bovenop de service op Twitter in 10 talen.

smw klm

The nine – 9 tips om online socialer te worden

Social gaat om het gevoel te hebben dat je als klant uniek bent, dat iets speciaal voor jou is gemaakt, of is uitgedokterd. Om dat te bewerkstelligen moet je als bedrijf en als persoon overlopen van liefde voor je werk of je product. Een goede copywriter kan dat zo opschrijven maar sociale liefde is ook echt te leren:

1. Begin er niet aan

Oke, begin er aan alleen als je echt wilt. Maar bepaal heel sterk of bijvoorbeeld Twitter wel het juiste kanaal voor je is. Je moet ‘de luiken open gooien’ en dat is niet voor ieder persoon achter het bedrijf, of voor ieder bedrijf, even geschikt. Je wordt pas interessant op social als wij als followers echt mee kunnen kijken en een gesprek met je kunnen voeren. Ogen en gezichten zien!

Als je niet houdt van communicatie maar je wilt er wel iets mee op social, post dan dingen die je frappant vindt.

2. Kies wat bij je past

Bijna alles is vlug. Twitterberichten zijn als een kauwgompje of als een ijsje, het smaakje blijft even hangen en is dan weg (of smelt voor de zon). Facebook berichten hangen langer, maar het medium zelf is ook ingewikkelder. Instagram is als een mooi ‘dingenlaagje’ voor je business, zoals een zebrahoes die je als het in de mode is om je bank doet, maar waar je na een tijdje misschien wel weer op uitgekeken bent.

3. Hou ervan

Maak er van wat het is. En maak het om van te houden. Beeld je in alsof je communiceert met personen die je goed kent en jarenlang niet hebt gezien. Durf vriendschappen aan te gaan met mensen die je niet kent via social media.

4. Ook in de nacht en ook in de ochtend

Dat betekent dat je altijd moet nadenken; wie wil er wat wanneer zien. Tijdens kantoortijd wil je als follower iets leuks zien. Iets wat buiten gebeurt, waar je als follower niet bij bent. Dat kan heel simpel: iets fris, iets nieuws, iets anders. Mensen moeten vooral blij kunnen worden van je content en dat geldt vooral voor je posts/tweets in de ochtend.

5. Oprecht

Verbaas je over de wereld als een vierjarige kleuter en wees oprecht. Als je die houding aanneemt zul je veel gemakkelijker kunnen communiceren over mooie dingen en leuke dingen, die voor social media kanalen interessant zijn en opvallen ook als bedrijf.

6. Geen vervangingen: en/en niet of/of

Initieer naast conversaties op Twitter ook ontmoetingen in het echt. Verzin een samenkomst, spreek af, jij bent als social gebruiker niet sneller dan de evolutie. Dus blijf niet alleen maar online, maar zorg ook voor offline contact en communicatie.

7. Wees geen snob.

Op verjaardagen kun je kiezen naast wie je gaat zitten; mensen die je kent met dezelfde kapsels, dezelfde verhalen, je weet wie ze zijn en waar de verhalen over gaan. Er is een twittergids, zodat je mensen om je heen kunt verzamelen die anders zijn, misschien wat schreeuwerig zijn. Blijf niet in Nederlandse accounts hangen, maar kijk ook naar concurrenten of vergelijkbare initiatieven/ bedrijven in China, Hongarije en laat je inspireren.

8. Sta niet stil

We hebben allemaal een corporate stramien. KLM tweette ooit iets op een minder handige wijze en dat werd de Adios Amigos ‘gate’. Bespreek het, accepteer het, praat erover maar haal nooit iets weg. Luister naar kritiek en accepteer het ook. Dan val je op op social media gebied.

9. Wees niet te serieus

Wees niet te serieus, zeur niet, blaf niet want niemand wacht daarop. Excuses en sorry die in een Twitter timeline van een bedrijf staan, die verwonderen niet. Die wil je als klant niet volgen. De klant wil verbaasd worden, blij gemaakt worden, vertrouwen krijgen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker is wat dat betreft een no go. Laat de wereld erachter dan maar zien, maak de connectie, creëer goodwill en wees echt puur.

engel smw