• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social monday: iedere reiziger heeft een mobiele telefoon maar niet ieder bedrijf heeft een full mobile strategy

12 september 2016 door Viola de Bruijn

SMS, Push, mobiele betalingen, SIP Trunk, m-ticketing; hoe ver zijn spelers in de travel & hospitality branche met hun mobiele strategie? Nederland is samen met Groot-Brittannië koploper in het aantal smartphone gebruikers, namelijk 80% van de Nederlands heeft een smartphone. Wereldwijd ligt dit een stuk lager, ongeveer 55%. Iedereen heeft een mobiel maar niet alle bedrijven hebben een mobiele strategie. Waar liggen kansen voor de travel & hospitality branche?

De kracht van SMS

Waarom SMS toevoegen aan je marketingstrategie? Dat wijzen verschillende onderzoeken en statistieken uit:

  • De open-rate van een SMS bericht is 98%; van een e-mail 22%.
  • De click through rate van een SMS is 19%; van een e-mail 4,2%.
  • De gemiddelde responstijd van een SMS is 90 seconden, van een e-mail 2,5 dagen.
  • Je kunt je klant altijd bereiken; voor e-mail heb je internetverbinding nodig, voor een SMS alleen je mobiele telefoon.
  • De kosten voor SMS-campagnes met een wijd bereik en hoge respons liggen in verhouding erg laag.
  • Het invullen van een enquête via een link in een SMS heeft een respons van 20%. De respons is 2 keer zo hoog dan een telefonische enquête en 5% hoger dan een online enquête.
  • SMS genereert 6-8 meer engagement dan e-mail.
  • SMS-kortingsbonnen zijn meer in trek dan kortingsbonnen via een ander kanaal.

SMS use cases in de reisbranche

Afname van klachten na verblijf

Klachten die bij thuiskomst gemeld worden, zijn vaak moeilijk in behandeling te nemen omdat reisorganisaties doorgaans in hun voorwaarden opnemen dat klachten direct bij constatering moeten worden gemeld. De inzet van SMS biedt hierin een geschikte oplossing. Je komt aan in je accommodatie en ontvangt een SMS ter verwelkoming en vraagt of alles naar wens is. In de SMS staat een link die je doorstuurt naar een mobiele pagina met een formulier waarop je via je mobiele device kunt aangeven wat er eventueel ontbreekt of waar je niet tevreden over bent. Het formulier komt direct bij de receptie binnen; de receptie neemt contact op met de klant of komt bijvoorbeeld meteen de ontbrekende handdoeken brengen. Voor een klant is dit zeer klantvriendelijk; een gezin met kinderen komt aan na een lange reis en heeft geen puf om bij ontevredenheid naar de receptie te lopen. Tevens reduceer je hiermee het aantal klachten na het verblijf.

Notificaties voor vertragingen en gatewijzigingen

Één van de grootste vliegmaatschappijen van België, Jetairfly, stelt haar personeel op de hoogte van roosterwijzigingen via SMS. Jetairfly stuurt updates via SMS over eventuele vertragingen en gatewijzigingen. De maatschappij gebruikt SMS omdat een data- of internetverbinding in het buitenland regelmatig ontbreekt. Door een gemiddelde responsetijd van 90 seconden zijn medewerkers direct op de hoogte. 

Hoe ga je van start met SMS?

Het versturen van SMS naar je klant is eenvoudig aan te passen aan elk business model. Je kunt SMS versturen via een gebruiksvriendelijke webinterface, via je eigen e-mailprogramma of via een API-koppeling. Veel bedrijven willen graag het aantal verstuurde berichten, afleverpercentages en aflevertijd inzien. Dit gaat eenvoudig via real-time monitoring. Welk percentage van je verkeer converteert, is direct zichtbaar via analytics.

Betalingen via mobiele devices zijn conversieverhogend

Mobiele boekingen zijn hard gegroeid. Tussen 2014 en 2015 is het aantal boekingen via mobiele devices bijna verdubbeld, van 12% naar 23%. Betalen via mobiele devices is conversieverhogend. Via een betaalknop in de reservering betaal je eenvoudig via je mobiele device. CM Telecom is een Payment Service Provider en biedt naast de bekende online betaaltransacties zoals creditcard, PayPal en iDeal ook een nieuwe betaalmethode aan: betalen middels een QR-code met iDeal.

CM heeft de mobiele app samen met Betaalvereniging Nederland ontwikkeld. Vakantieparken kunnen dit bijvoorbeeld inzetten door een QR-code op de TV van het vakantiehuis te plaatsen waarmee klanten direct de QR code kunnen scannen en via iDeal betalen, zonder gebruik van een identifier. Voorbeelden zijn betalingen voor diensten op een park zoals fietsverhuur, pizzabezorging, een film huren. Een andere mogelijkheid is betaling via QR-code met iDeal op een zuil bij de receptie van een vakantiepark of camping. Ook voor restaurants op een vakantiepark of camping is het een veilige en snelle betaalmethode. Je scant de QR-code op de bon en rekent eenvoudig af via je smartphone.

Naar verwachting gaat bijna 52% van de boekingen via een mobiel device in 2016. Gaat de reisbranche hierdoor hun mobiele strategie herbekijken en meer mobiele oplossingen integreren in hun marketingstrategie?

Gerelateerde Berichten

  • TripBarometer: Reiziger én hotelier richten zich op mobiel [Infographic]

    De TripBarometer van TripAdvisor komt elk jaar weer als een welkome verrassing. De grootste reviewsite…

  • KLM mobile first - op weg naar de eerste stappen in mobile revenue

    Javier Wanga en Jordan Wattimena zijn beide werkzaam in het IMO Commercial Mobile team van KLM. Javier is werkzaam…

  • De impact van mobiele technologie in de reis- en hospitalitybranche

    De technologische evolutie binnen de hospitality branche biedt mogelijkheden om met de inzet van mobiele…

Categorie: Apps, Mobiel, Technologie Tags: JetAir, mobiel betalen, SMS

Over Viola de Bruijn

Viola de Bruijn is in 2005 afgestuurd aan de NHTV en ruim 6 jaar werkzaam geweest als Account Manager in de reisbranche. Tevens heeft zij 3 jaar als e-Commerce Manager bij een touroperator gewerkt. Viola is sinds 2009 werkzaam op de NHTV als extern gecommitteerde bij afstudeerassessments. In haar voormalige rol als Account Manager bij Getty Images adviseerde zij diverse spelers in de reisbranche over de inzet van digitale content. Haar passie ligt op het vlak van digitalisering en vooral mobiele strategie; hoe zet je mobiele oplossingen effectief in? Sinds 2016 is Viola werkzaam als Senior Account Manager bij CM Telecom en adviseert zij spelers in de travel & hospitality branche over mobiele oplossingen zoals het versturen van SMS en Push berichten, Whatsapp, mobiele betalingen, SIP Trunk en Ticketing. Bloggen voor TravelNext geeft Viola de mogelijkheid om haar visie, ervaring uit het werkveld en creatieve ideeën te delen met de internationale travel & hospitality branche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reizen Vakantiebeurs Social Media TUI instagram NHTV Airbnb onderzoek technologie Booking.com Google reviews mobiel TripAdvisor Facebook KLM travel destinatiemarketing hotels Expedia

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring