Het wintersportseizoen is in volle gang dus het is weer tijd voor de  Social Travel Top 30. OBI4wan-Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode oktober tot en met december het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Een nieuw seizoen zorgt voor een nieuwe lijst.

Sinds de eerste editie is er uitgebreid naar zeventig merken die worden gemonitord met de Brand Monitor van OBI4wan-Buzzcapture. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal een nieuwe nummer 1, luchtvaartmaatschappij KLM.

Sinds de vorige editie zien we dat het aantal merken dat wordt gemonitord uitgebreid is van vijftig naar bijna zeventig reisorganisaties. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal een nieuwe nummer één. Luchtvaartmaatschappij KLM neem het stokje over van Landal Greenparks. En ook de rest van de top 5 ziet er totaal anders uit dit kwartaal.

KLM steeg zeven plaatsen naar de eerste plaats. De hoogste nieuwe binnenkomer is jongerenorganisatie GOGO tours op de vierde plaats. Ook op de vijfde plaats vinden we Vrijuit als nieuwe binnenkomer. Op de vierde plaats vinden wij de oude nummer 1 Landal Greenparks terug en op nummer 3 een spectaculaire stijging van Ryanair. TUI staat op nummer 2.

Er zijn twaalf nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30, waaronder EasyJet, srprs.me en @leisure. Zeven reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en dit kwartaal zijn er tien dalers te vinden. Kras behoudt de negende plek in onze social travel top 30.

Meest genoemd

Kijkend naar het volume van de berichten per organisatie vinden we ook deze editie weer grote namen in de top 5. KLM, Transavia, Ryanair, TUI Nederland en Landal Greenparks hebben dit kwartaal het meeste volume. Opvallend is dat vooral luchtvaartmaatschappijen veel genoemd zijn de afgelopen maanden. Er verschenen ruim zeventigduizend berichten over KLM, Ryanair en Transavia. Dit had onder andere te maken met honderden berichten over de stakingsplannen van de Ryanair piloten in verschillende Europese landen en het nieuws dat Norwegian Air gaat concurreren met KLM op de route Amsterdam-New York.

Ook Landal Greenparks werd de afgelopen drie maanden meer dan zesduizend keer genoemd. Dit had vooral te maken met het feit dat alle parken van Landal sinds december Green Key gecertificeerd zijn. Dit houdt in dat alle parken nu het keurmerk van duurzame organisatie in de recreatie- en vrijetijdsbranche dragen. Ook werd er veel gesproken over het feit dat je dit jaar samen met je huisdier, vuurwerkvrij oud en nieuw kon vieren op de parken van Landal.

Niche

Net als de vorige editie zien we een opvallend verschil in de top 5 wat betreft sentiment. Organisaties die zich richten op een niche markt genereren over het algemeen meer positief sentiment dan de grote reisorganisaties. Net als de vorige editie scoort Primavera Reizen het beste op sentiment. Bijna de helft van de berichtgeving omtrent de organisatie is positief en de andere helft neutraal. Echter was het dit kwartaal niet genoeg om de top 30 te halen.

Ook Natuuratuurhuisje.nl en Elizawashere richten zich op een nichemarkt en scoren een hoog positief sentiment. Natuurhuisje.nl scoort bijna vijftien procent positief sentiment en Elizawashere meer dan negen procent positief. We kunnen hieruit concluderen dat organisaties die zich specialiseren een positieve beleving bieden en dat dat graag wordt geuit via social media.