• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Social Travel Top 30: KLM en TUI beste in online berichtgeving

26 januari 2018 door Dylan Cinjee

Het wintersportseizoen is in volle gang dus het is weer tijd voor de  Social Travel Top 30. OBI4wan-Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode oktober tot en met december het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Een nieuw seizoen zorgt voor een nieuwe lijst.

Sinds de eerste editie is er uitgebreid naar zeventig merken die worden gemonitord met de Brand Monitor van OBI4wan-Buzzcapture. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal een nieuwe nummer 1, luchtvaartmaatschappij KLM.

Sinds de vorige editie zien we dat het aantal merken dat wordt gemonitord uitgebreid is van vijftig naar bijna zeventig reisorganisaties. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal een nieuwe nummer één. Luchtvaartmaatschappij KLM neem het stokje over van Landal Greenparks. En ook de rest van de top 5 ziet er totaal anders uit dit kwartaal.

KLM steeg zeven plaatsen naar de eerste plaats. De hoogste nieuwe binnenkomer is jongerenorganisatie GOGO tours op de vierde plaats. Ook op de vijfde plaats vinden we Vrijuit als nieuwe binnenkomer. Op de vierde plaats vinden wij de oude nummer 1 Landal Greenparks terug en op nummer 3 een spectaculaire stijging van Ryanair. TUI staat op nummer 2.

Er zijn twaalf nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30, waaronder EasyJet, srprs.me en @leisure. Zeven reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en dit kwartaal zijn er tien dalers te vinden. Kras behoudt de negende plek in onze social travel top 30.

Meest genoemd

Kijkend naar het volume van de berichten per organisatie vinden we ook deze editie weer grote namen in de top 5. KLM, Transavia, Ryanair, TUI Nederland en Landal Greenparks hebben dit kwartaal het meeste volume. Opvallend is dat vooral luchtvaartmaatschappijen veel genoemd zijn de afgelopen maanden. Er verschenen ruim zeventigduizend berichten over KLM, Ryanair en Transavia. Dit had onder andere te maken met honderden berichten over de stakingsplannen van de Ryanair piloten in verschillende Europese landen en het nieuws dat Norwegian Air gaat concurreren met KLM op de route Amsterdam-New York.

Ook Landal Greenparks werd de afgelopen drie maanden meer dan zesduizend keer genoemd. Dit had vooral te maken met het feit dat alle parken van Landal sinds december Green Key gecertificeerd zijn. Dit houdt in dat alle parken nu het keurmerk van duurzame organisatie in de recreatie- en vrijetijdsbranche dragen. Ook werd er veel gesproken over het feit dat je dit jaar samen met je huisdier, vuurwerkvrij oud en nieuw kon vieren op de parken van Landal.

Niche

Net als de vorige editie zien we een opvallend verschil in de top 5 wat betreft sentiment. Organisaties die zich richten op een niche markt genereren over het algemeen meer positief sentiment dan de grote reisorganisaties. Net als de vorige editie scoort Primavera Reizen het beste op sentiment. Bijna de helft van de berichtgeving omtrent de organisatie is positief en de andere helft neutraal. Echter was het dit kwartaal niet genoeg om de top 30 te halen.

Ook Natuuratuurhuisje.nl en Elizawashere richten zich op een nichemarkt en scoren een hoog positief sentiment. Natuurhuisje.nl scoort bijna vijftien procent positief sentiment en Elizawashere meer dan negen procent positief. We kunnen hieruit concluderen dat organisaties die zich specialiseren een positieve beleving bieden en dat dat graag wordt geuit via social media.

Gerelateerde Berichten

  • KLM Cityguide: Nieuwe social actie van KLM

    Vandaag bracht KLM een e-mailing naar buiten over hun nieuwe Cityguides. Met deze kLM Cityguide…

  • Flynt van KLM
    Ontmoet Flynt: De nieuwe social media V.I.P. van KLM

    De bibliotheek van social media cases in de travel wereld zijn redelijk vaak KLM-blauw gekleurd.…

  • Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie

    Duurzaamheid is helemaal in; ook in de reisbranche is deze trend razend populair. De ene…

Categorie: Social media, Technologie, TravelNieuws

Over Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is de Community Manager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij al enkele jaren als redacteur bij vakblad TravelPro en Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV Social Media technologie TripAdvisor TUI destinatiemarketing instagram hotels onderzoek Facebook travel Airbnb Expedia Google Booking.com mobiel reviews KLM Vakantiebeurs reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext