• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

“Sociale media zorgen niet voor méér boekingen”

30 september 2012 door Annelies Hulshof

Zo hard als het ene onderzoek verkondigt dat sociale media en de reisbranche een enorm goed huwelijk zijn, zo kondigt het andere onderzoek een scheiding tussen de twee aan. Een nieuw rapport van Phocuswright zegt dat reizigers wel degelijk sociale media gebruiken, om reviews te schrijven of het delen van de highlights van die geweldige reis naar Cuba. Maar dat het boeken via de sites uit blijft. Is dat dan wel het doel van sociale media? Dat kun je je als organisatie afvragen. 

Veel social media gebruik, maar geen doorkliks naar de site

Het onderzoek van PhoCusWright gaf aan dat 75% van de reizigers wel naar sociale netwerken gaan om daar een shopping gerelateerde deal te vinden, met zo’n 30% dat daadwerkelijk actief op Facebook naar deze deals zoekt. Maar sociale netwerken lijken maar goed te zijn voor een klein deel van de doorverwijzingen naar de website, waar de daadwerkelijke boekingen worden gedaan. In juli kwam maar 4% van het verkeer op travel websites van sociale media af, terwijl dit een drukke periode is voor de websites.

“Iedereen, en zelf hun grootmoeders, zitten misschien op Facebook, maar dat maakt het niet direct een medium waar je als organisatie je klanten vandaan haalt”, zegt Dougla Quirnby, PhoCusWright’s senior research director. “Travel marketeers zijn geobsedeerd door die laatste klik die de boeking definitief maakt, maar klanten gaan niet met de intentie om te boeken naar Facebook.”

Social media voor het opbouwen van het merk, niet voor boekingen

Brian Ek, de woordvoerder van Priceline, geeft aan dat, gezien het longtail effect waar we in de branche vaak mee te maken hebben, het moeilijk is om te zeggen hoe veel invloed sociale media hebben op de boekingen.

Maar hij geeft ook aan: “Wij gebruiken sociale media voornamelijk om belangrijke informatie te communiceren en om in contact te blijven met onze klanten en potentiële klanten. Als dat ook nog enig effect heeft op de boekingen, dan is dat alleen maar geweldig.”

De branche moeten sociale media dus misschien niet zien als money makers, maar als manier om met hun klanten in verbinding te komen en te zijn. In de branche als deze, waar mensen zulke sociale dingen doen als het plannen van hun vakantie, is het waarschijnlijk makkelijker om bezoekers en potentiële klanten aan je te binden op sociale platformen dan het voor andere branches is.

Wat vind jij, dienen sociale media als lead naar je bookingstool? Of zou je sociale media eerder gebruiken om klanten aan je te binden?

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Hotels en sociale media anno 2012

    In een onderzoek van Tripadvisor: ‘Tripadvisor Industry Index’ werden 9000 hoteliers wereldwijd ondervraagd over hun…

Categorie: E-commerce, Social media Tags: boeken, engagement, phocuswright, sociale media

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Reacties

  1. Martijn Kriens zegt

    1 oktober 2012 om 20:12

    Is het niet zo dat de facto de sociale media de context zijn geworden voor travel? Ik zou zelf niet snel een booking maken zonder dat ik op internet gezocht heb naar ervaringen met het reisbureau, de locatie e.d. Sterk nog, een review heeft vaak meer waarde als de review site niet gekoppeld is aan de leverancier zelf. Op die onafhankelijke sites staat uiteraard geen linkje om de reis of locatie te boeken. Daarvoor ga je naar de website van de aanbieder zonder dat die ziet dat je daar komt op basis van goede reviews ergens anders.

    Des te meer reden voor travel organisaties zorgvuldig tijd te besteden aan wat er over ze gezegd wordt, ook op plaatsen die ze niet onder eigen controle hebben …

    • Annelies Hulshof zegt

      2 oktober 2012 om 11:20

      Mooie aanvulling Martijn, ik denk zeker dat het waar is dat travelpartijen aardig wat tijd zouden moeten stoppen in webcare en online imago.

      Of het een meerwaarde aan reviews biedt als er geen link staat naar de aanbieder vraag ik me echter af. Denk je dan dat elke gebruiker dit ziet als een beïnvloeding op de review? Het kan namelijk ook heel handig zijn om gewoon door te kunnen klikken naar de aanbieder. Maar daar weet ik te weinig van af denk ik. Maar je punt: het tracken van dat verkeer, blijft in dit onderzoek inderdaad achter.

Trackbacks

  1. Maak deel uit van de online conversatie over je merk [infographic] - TravelNext schreef:
    5 oktober 2012 om 12:38

    […] netwerken invloed zouden hebben op de boekingen binnen de reis- en gastvrijheidsbranche is soms nog even de vraag. Is sociale media er nou om je merk te versterken, om je meer boekingen te bezorgen of allebei? Hoe […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com technologie reviews onderzoek Airbnb NHTV TUI KLM Vakantiebeurs mobiel Facebook reizen instagram Social Media TripAdvisor travel Expedia hotels destinatiemarketing Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring