• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#Socialmonday – een vraag aan KLM: betalen via social media; is dat service of commercie?

17 februari 2014 door Viola de Bruijn

Klanten konden de extra services van KLM al via sociale media regelen, maar de betaling verliep telefonisch. KLM heeft als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een betaalsysteem ontwikkeld waarbij betalen via sociale media mogelijk is. Klanten die via Facebook of Twitter een vlucht boeken of omboeken, een andere stoel reserveren of bijvoorbeeld extra bagage regelen, kunnen nu ook via Facebook en Twitter betalen. Innovatie, een verband tussen online engagement en koopintentie of een verbetering van de service?Met meer dan 5.000.000 Facebook fans, meer dan 800.000 volgers op Twitter en een breed scala aan sociale media initiatieven, is KLM door SocialBakers uitgeroepen tot “sociaal meest toegewijde bedrijf ter wereld” vanwege de aangegeven responstijd op Twitter die elke 5 minuten aangepast wordt en de 130 Social Media Service Agents die wekelijks op zo’n 35.000 vragen beantwoorden via Facebook en Twitter.

Dé uitdaging voor KLM in hun social media strategie!

KLM’s social media strategie is gebaseerd op drie pijlers: reputatie, service en commercie waarbij KLM aangeeft dat commercie het meest uitdagende onderdeel is van hun sociale media strategie. “Weinig bedrijven hebben met succes inkomsten verkregen uit social media, maar wij streven ernaar bij die weinige bedrijven te horen.”

Frederiek Filippo, Social Media Service Agent bij KLM, initieerde het idee om betalingen te laten verlopen via Facebook en Twitter. “Met 130 medewerkers reageren we snel. Vanwege het toenemende aantal verzoeken voor betalingen via sociale media, wilde ik een ‘socialere’ oplossing vinden. Wij proberen zo goed mogelijk een one-stop-shop te zijn, dus je wilt een klant niet met nog een telefoontje lastig vallen.”

Newcom Research & Consultancy heeft onderzoek gedaan naar het verband tussen enerzijds online engagement en anderzijds koopintentie. De eerste hypothese was dat online engagement van invloed is op de aankoopintentie. Hier bleek weliswaar een significant verschil gevonden te zijn, maar de voorspellende waarde is niet heel sterk. 9,1% van de verschillen in koopintentie kunnen voorspeld worden door online engagement. Er kan dus geconcludeerd worden dat er een zwak verband is tussen online engagement en koopintentie.

De vraag aan KLM is dan nu ook: valt het betalen via sociale media in hun sociale media strategie onder de pijler service of onder de pijler commercie? Gaat KLM het verband tussen online engagement en koopintentie optimaliseren of is het service?

Is betalen via Social media bij KLM een nominatie waardig voor de top 10 van airlinetrends in 2014?

Volgens Airlinetrends.com spelen mobiele apparaten een belangrijke rol in creatieve oplossingen en innovaties. Wanneer spreken we van een innovatie? Airlinetrends.com spreekt van een innovatie wanneer er niet alleen gelet wordt op verbeteringen in product en service maar ook in hoeverre hier rekening is gehouden met culturele, technologische en economische veranderingen die van invloed zijn op de wensen en behoeften van klanten.

Airlinetrends.com is van mening dat deze ontwikkeling van KLM wel degelijk innovatief is. “Met deze nieuwe betaalmethode waarbij ook nog het contact met de klant uitsluitend plaatsvindt via sociale media, zet KLM hun sociale media kanalen op gelijke voet met de andere twee boekkanalen, website en call center, als het gaat om het boeken van een ticket.”

We wachten af wat 2014 ons verder gaat brengen!

Bronnen:

1)      Zakenreis.nl

2)      RTV Noord-Holland

3)      Airlinetrends.com

4)     Newcom Research & Consultancy – Social Media onderzoek 2014 

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

  • D-reizen start vakantieadvies via sociale media

    D-reizen start een pilot met het geven van vakantieadvies via sociale media. De reisorganisatie biedt…

  • Interview: de sociale strategie van KLM

    We kennen KLM allemaal van de geweldige social media acties. KLM Surprise, Live Reply en Meet & Seat zijn allen…

Categorie: Social media Tags: Airlinetrends, KLM, social betalen, SocialBakers

Over Viola de Bruijn

Viola de Bruijn is in 2005 afgestuurd aan de NHTV en ruim 6 jaar werkzaam geweest als Account Manager in de reisbranche. Tevens heeft zij 3 jaar als e-Commerce Manager bij een touroperator gewerkt. Viola is sinds 2009 werkzaam op de NHTV als extern gecommitteerde bij afstudeerassessments. In haar voormalige rol als Account Manager bij Getty Images adviseerde zij diverse spelers in de reisbranche over de inzet van digitale content. Haar passie ligt op het vlak van digitalisering en vooral mobiele strategie; hoe zet je mobiele oplossingen effectief in? Sinds 2016 is Viola werkzaam als Senior Account Manager bij CM Telecom en adviseert zij spelers in de travel & hospitality branche over mobiele oplossingen zoals het versturen van SMS en Push berichten, Whatsapp, mobiele betalingen, SIP Trunk en Ticketing. Bloggen voor TravelNext geeft Viola de mogelijkheid om haar visie, ervaring uit het werkveld en creatieve ideeën te delen met de internationale travel & hospitality branche.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. KLM's social service: nog een wereld te winnen - TravelNext schreef:
    19 februari 2014 om 10:33

    […] van KLM via sociale media zijn inmiddels talrijk. De maatschappij heeft bewezen dat het op een creatieve en innovatieve manier kanalen als Facebook en Twitter kan inzetten bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Acties als […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel TUI onderzoek Booking.com reviews Vakantiebeurs Facebook destinatiemarketing Google Expedia hotels travel reizen TripAdvisor technologie Airbnb Social Media KLM NHTV instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring