Reiskundig.nl, een jong en dynamisch team, heeft zich gespecialiseerd in het organiseren van schoolreizen, studiereizen en werkweken voor middelbare scholen, het beroeps- en hoger onderwijs, studie- en studentenverenigingen. Daaronder vallen ook wintersportreizen. We gaan dit keer juist even offline en bespreken de beste tips en practices van een goede klantenrelatie. Geen dure marketingacties maar persoonlijk netwerken!

Een specialist in de markt, die kan voorzien in alle reiscomponenten; vervoer, verblijf en zowel educatieve als actieve activiteiten en excursies. Bart Epskamp en Jordy Verbeek zijn een half jaar geleden gestart met reiskundig.nl. Wat zijn hun drijfveren, wat is hun kracht en waar staan zij over een paar jaar?

Het begin van reiskundig.nl – ‘perfectionisme is onze basis!’

Hoe kennen jullie elkaar en wat waren jullie drijfveren om samen te beginnen met reiskundig.nl?
Jordy vertelt enthousiast: “Wij kennen elkaar van ons werk als reisleider voor Bizztravel, Beachmasters. In 2007 hebben wij samengewerkt op Kreta en 2 jaar later in Rimini, Italië. We zijn bevriend gebleven en hebben sinds vorig jaar de krachten gebundeld in de vorm van reiskundig.nl. De drijfveer om met reiskundig.nl te beginnen komt door onze passie voor de reiswereld en dat gecombineerd met de mogelijkheden die we zagen heeft ervoor gezorgd dat we zelf een reisorganisatie zijn gestart. Allebei een perfectionistische insteek; Bart en ik wilden het dan ook direct goed aanpakken! Zo hebben we eerst vele bestemmingen zelf nogmaals bezocht, hebben we diverse scholen bezocht en zijn direct aangesloten bij het SGR en Calamiteitenfonds. De keurmerken SGR en Calamiteitenfonds zijn een must binnen de schoolreiswereld. Het zorgt ervoor dat het geld van de deelnemers te allen tijde gedekt is en zo kunnen de scholen zeker en veilig op reis. Verder werken wij alleen met busbedrijven die voorzien van een Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf. Alles om ervoor te zorgen dat iedereen vertrouwd en veilig op reis gaat”.

Bart vertelt trots: “Wij zijn bekend met meer dan 50 bestemmingen en werken met vaste betrouwbare partners in Nederland en op bestemming. Aangezien al onze reizen maatwerk zijn, zijn er heel veel mogelijkheden. De meest populaire bestemmingen zijn toch wel Barcelona, Berlijn, Londen, Parijs, Praag en Rome.

2 kapiteins op 1 schip: hoe vergaat reiskundig.nl dat?

Bart geeft aan dat dit erg goed gaat! “Wij weten hoe het is om met elkaar samen te werken. Tijdens een seizoen als reisleider leef je zelfs 24 uur per dag op elkaars lip, dan leer je elkaar wel écht goed kennen. Wij zijn best welverschillend, al heeft dat ook zijn voordelen. Verschillende karakters, andere kwaliteiten en inzichten; daardoor af en toe een discussie maar altijd aan het einde op één lijn. Het helpt natuurlijk ook dat wij beiden dezelfde passie, hetzelfde belang en doel hebben!

Het bereiken van de juiste contactpersoon op scholen is niet zo makkelijk – reiskundig.nl ziet het als een uitdaging!

Bart zegt meteen: “Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Docenten zijn over het algemeen erg druk en niet altijd even makkelijk te bereiken maar door middel van bellen, nog eens terugbellen en door langs te gaan weten wij de juiste personen te vinden. Overigens is iedereen daarin belangrijk want elke persoon op een school kan vaak iemand al iets vertellen of je toch verder helpen”.

Jordy voegt hieraan toe: “Daarbij komt ook nog dat wij een goed verhaal hebben waarom ze met ons in ieder geval het gesprek willen aangaan; een half uur van de tijd met veel potentie voor zowel leraar als leerling kan nooit kwaad. Als er interesse is, dan plannen wij een afspraak in op de locatie van de school, onderwijsinstelling. Dan bespreken we de wensen en hoe wij daar invulling aan kunnen geven. Naar aanleiding van dat gesprek gaan wij aan de slag en komt er een voorstel dat echt op maat is en niet zomaar kant-en-klaar van de plank doorgestuurd wordt”.

De kracht van reiskundig.nl: enthousiasme en adequate kennis over bestemmingen

Over de kracht van reiskundig.nl hoeven Jordy en Bart niet lang na te denken. Jordy: “Onze kracht ligt in de persoonlijke benadering en de kennis van de bestemming”. Bart:  “Wij bezoeken de bestemmingen zelf, hebben veel activiteiten gedaan en hebben de accommodaties zelf gezien. Dan kun je iemand echt adequaat informeren! Daarnaast maakt onze persoonlijke benadering naar de klant het verschil; wij komen langs met een verrassing, denken actief mee en daarna krijgen ze een voorstel dat echt op maat is geschreven”! Jordy vindt het ook nog van toegevoegde waarde dat hun enthousiaste houding ook zeker het verschil maakt.

Veiligheid en risico’s tijdens school- en studiereizen; hoe gaat reiskundig.nl hiermee om?

Bart en Jordy zeggen beiden direct: “Veiligheid staat bij ons voorop”. Jordy gaat verder op veiligheid in: “Hiervoor hebben wij ook een aantal handige documenten voor de verantwoordelijke samengesteld. Nog een voorbeeld daarvan is dat wij alleen samenwerken met Nederlandse touringcarbedrijven die voorzien zijn van het Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf. Wij informeren de verantwoordelijke van de reis over de veiligheidsrisico’s, hebben een checklist en geven ze tips. Bijvoorbeeld een simpele tip is om de leerlingen en studenten van visitekaartjes te voorzien met de contactgegevens van de docenten en het adres van de accommodatie”.

Geen dure marketingcampagnes maar netwerken en een persoonlijke aanpak!

Reiskundig.nl benadert de markt anders, “het net even anders doen”. Jordy: “Dat is natuurlijk flauw om niet een direct antwoord te geven, maar het komt erop neer dat wij tijd en geld investeren door de mensen zelf te bezoeken, een persoonlijke aanpak. Geen dure marketingcampagnes in de vorm van advertenties of mailings; dit vinden wij ook niet fair naar de klant. Dit soort acties moet toch ergens van betaald worden en meestal zien klanten dat terug in de prijs. Netwerken, mond-tot-mond reclame, Facebook campagnes, beperkte Google Adwords en referrals belonen met een leuke verrassing dat zijn enkele elementen van onze marketingacties. Wij denken in een creatieve professionele aanpak”!

De toekomst van reiskundig.nl: “over 3 jaar organiseren wij minimaal 200 reizen jaarlijks”!

Bart: “Wij zien de toekomst met veel vertrouwen tegemoet! Onze aanpak gaat ervoor zorgen dat veel docenten en leerlingen graag met reiskundig.nl op reis zullen gaan. Over 3 jaar organiseren wij jaarlijks minimaal 200 schoolreizen, studiereizen of werkweken”. Jordy: Er liggen echt heel veel kansen, moeilijk in te schatten door er een getal aan vast te plakken. In ieder geval werken we hard en denken wij dat een persoonlijke en betrokken benadering, uitstekende service en kwaliteit, de basis ingrediënten vormen om het beste educatieve reisbureau van Nederland te worden”.

Laat je eens verrassen en nodig Jordy Verbeek of Bart Epskamp uit om de mogelijkheden voor een educatieve reis te bespreken. Deze ondernemers zijn zo enthousiast, pragmatisch, staan met beide benen op de grond en gaan voor kwaliteit en een persoonlijke benadering.

Bart: “Wil je nog even vermelden dat wij niet alleen busreizen organiseren maar ook vliegtuig-, trein- en bootreizen?”

Bronnen:

1)      Reiskundig.nl