• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#Socialmonday: hoe creëer je creatieve, innovatieve en logische zoek navigatie op een reiswebsite?

3 februari 2014 door Viola de Bruijn

Na het invoeren van je gewenste criteria voor je ideale vakantie, klopt het zoekresultaat niet. Een tweede poging resulteert in hetzelfde. Of de navigatie is zeer traag. Gevolg: je surft naar een andere reiswebsite! Een vakantie zoeken moet leuk zijn en geen ergernis. Er zijn nog steeds veel reiswebsites waarbij de zoeknavigatie en multiple filterkeuze niet goed functioneren.

Een voorbeeld: op een gerenommeerde reiswebsite van vakantiehuizen komen met de ingegeven zoekcriteria “Nederland” en “aan de kust” de zoekresultaten van vakantiehuizen in Drenthe(!) naar voren. Een ander voorbeeld: op de landingspagina vakantiehuizen van een vakantiepark staat een algemene zoeknavigatie, terwijl de pagina uitnodigt tot een zoeknavigatie waarbij “vakantiepark” het uitgangspunt zou moeten zijn voor je zoektocht. Ook vele reiswebsites tonen reizen met prijzen die hoger zijn dan het maximale bedrag dat je ingegeven hebt.

Hoe optimaliseer je de zoeknavigatie op basis van de criteria creativiteit, innovatie, snelheid en logische functionaliteit?

Verhoog de conversie door het inzetten van een Search Layer

De consument bepaalt op welke manier en op welk moment hij zoekt en boekt. Het bedrijf Qweery biedt een uitstekende oplossing. Qweery is de snelst groeiende zoek- en navigatiespecialist in Europa en zijn onder andere winnaar van de Thuiswinkel Innovatie Award in de categorie Software Innovatie. Bekende reisspecialisten waarvoor zij werken zijn Topic Travel Vakantiehuizen, Peter Langhout Reizen en Weekendjeweg.nl.

Qweery heeft een zelflerend zoekplatform ontwikkeld waarmee de ‘Search Layer’ ingezet kan worden. Tijdens het intypen van een zoekopdracht en nog voor deze compleet is uitgeschreven, geeft  Qweery zoekresultaten weer (met o.a. foto, omschrijving en prijs), die automatisch de juiste volgorde hebben door de in-house ontwikkelde zelflerende algoritmen.  De multiple filterkeuze van Qweery maakt het mogelijk om meerdere filters tegelijkertijd aan te vinken en in 1 zoekopdracht te zoeken naar een reis in Frankrijk en Italië, met de faciliteiten zwembad, aan het strand, met airconditioning, met zeezicht. Direct nadat de bezoeker de gewenste filter aanklikt verschijnen de resultaten, ook wanneer er meerdere filters tegelijkertijd c.q. direct achter elkaar worden aangevinkt. Met de Search Layer kunnen niet alleen bepaalde reizen, locaties en andere criteria zoals faciliteiten worden ingegeven, maar ook onderwerpen uit een nieuwsbrief of uit de veelgestelde vragen rubriek (FAQ).

Bij een test op Topic Travel Vakantiehuizen blijkt dat de zoeknavigatie van Qweery perfect werkt en ook nog eens razendsnel is. Als je bij Topic Travel een zoekterm in de zoekbalk ingeeft, bijvoorbeeld hond, dan past het zoekresultaat zich direct aan. Ook het zoeken op een bepaald thema is aantrekkelijk naast het ‘suf’ zoeken op faciliteiten. Opvallend is de tab “Best Match”; een creatieve manier om je ideale vakantiehuis te vinden en daarbij tevens een zoekmethode met goede en logische criteria.

Best Match Topic Travel

Kortom: snel, functioneel, logisch en de optie “Best Match” maakt het ook nog innovatief en creatief.

Qweery heeft een korte maar krachtige en duidelijke missie: “Wij verhogen conversie van een webwinkelier, ongeacht het kanaal, het moment of de locatie waar vanuit een consument bij deze winkelier rondkijkt. Het bereiken van conversieverhoging moet met minimale inspanning van de winkelier bereikt kunnen worden. Innovatie vanuit een klantgedachte speelt een belangrijke rol bij die conversieverhoging. Qweery ontwikkelt haar techniek vanuit een marktbehoefte of vanuit de visie dat er een groeimarkt komt.”

Lange termijn strategie: flexibiliteit is noodzakelijk!

De zoeknavigatie is een belangrijk onderdeel van het boekingsproces. Het is daarom van belang erbij stil te staan dat de zoeknavigatie voortdurend dient te voldoen aan geavanceerde zoektechnieken. Denk binnen de zoeknavigatie ook aan extra functionaliteiten zoals het bewaren van je boeking zodat de bezoeker op een later moment de boeking af kan maken. Ook het onthouden van eerder ingegeven zoekcriteria; wordt dit wel of niet voor de klant bewaard? Wat is de ideale cookietijd hiervoor? Zorg voor flexibiliteit zodat je de zoeknavigatie en het gehele online boekingsproces gemakkelijk en blijvend kunt optimaliseren.

Bronnen: Qweery, Topic Travel Vakantiehuizen

Gerelateerde Berichten

  • Wimdu
    Wimdu en Airbnb, zoek de verschillen

    Eén van de keynote speakers op eTravel gisteren was Carmen Gayoso van Wimdu. Zij vertelde…

  • Travel Search Event

    Eerste Travel Search Event Dinsdag 15 juni organiseren OmnIT, Emid en Exalead het eerste Travel…

  • Affiliatedag 2012 in teken van rendement en usability

    Donderdag 31 mei vindt de vijfde editie plaats van de Affiliatedag in Utrecht. Dit jaar staat de…

Categorie: Usability & design Tags: Best Match, Qweery, reiswebsite, Search Layer, Topic Travel, zoeknavigatie

Over Viola de Bruijn

Viola de Bruijn is in 2005 afgestuurd aan de NHTV en ruim 6 jaar werkzaam geweest als Account Manager in de reisbranche. Tevens heeft zij 3 jaar als e-Commerce Manager bij een touroperator gewerkt. Viola is sinds 2009 werkzaam op de NHTV als extern gecommitteerde bij afstudeerassessments. In haar voormalige rol als Account Manager bij Getty Images adviseerde zij diverse spelers in de reisbranche over de inzet van digitale content. Haar passie ligt op het vlak van digitalisering en vooral mobiele strategie; hoe zet je mobiele oplossingen effectief in? Sinds 2016 is Viola werkzaam als Senior Account Manager bij CM Telecom en adviseert zij spelers in de travel & hospitality branche over mobiele oplossingen zoals het versturen van SMS en Push berichten, Whatsapp, mobiele betalingen, SIP Trunk en Ticketing. Bloggen voor TravelNext geeft Viola de mogelijkheid om haar visie, ervaring uit het werkveld en creatieve ideeën te delen met de internationale travel & hospitality branche.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Vakantiebeurs travel Social Media Expedia Booking.com KLM mobiel instagram Facebook hotels Airbnb reviews technologie destinatiemarketing onderzoek TUI Google NHTV TripAdvisor reizen

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring