Na het invoeren van je gewenste criteria voor je ideale vakantie, klopt het zoekresultaat niet. Een tweede poging resulteert in hetzelfde. Of de navigatie is zeer traag. Gevolg: je surft naar een andere reiswebsite! Een vakantie zoeken moet leuk zijn en geen ergernis. Er zijn nog steeds veel reiswebsites waarbij de zoeknavigatie en multiple filterkeuze niet goed functioneren.

Een voorbeeld: op een gerenommeerde reiswebsite van vakantiehuizen komen met de ingegeven zoekcriteria “Nederland” en “aan de kust” de zoekresultaten van vakantiehuizen in Drenthe(!) naar voren. Een ander voorbeeld: op de landingspagina vakantiehuizen van een vakantiepark staat een algemene zoeknavigatie, terwijl de pagina uitnodigt tot een zoeknavigatie waarbij “vakantiepark” het uitgangspunt zou moeten zijn voor je zoektocht. Ook vele reiswebsites tonen reizen met prijzen die hoger zijn dan het maximale bedrag dat je ingegeven hebt.

Hoe optimaliseer je de zoeknavigatie op basis van de criteria creativiteit, innovatie, snelheid en logische functionaliteit?

Verhoog de conversie door het inzetten van een Search Layer

De consument bepaalt op welke manier en op welk moment hij zoekt en boekt. Het bedrijf Qweery biedt een uitstekende oplossing. Qweery is de snelst groeiende zoek- en navigatiespecialist in Europa en zijn onder andere winnaar van de Thuiswinkel Innovatie Award in de categorie Software Innovatie. Bekende reisspecialisten waarvoor zij werken zijn Topic Travel Vakantiehuizen, Peter Langhout Reizen en Weekendjeweg.nl.

Qweery heeft een zelflerend zoekplatform ontwikkeld waarmee de ‘Search Layer’ ingezet kan worden. Tijdens het intypen van een zoekopdracht en nog voor deze compleet is uitgeschreven, geeft  Qweery zoekresultaten weer (met o.a. foto, omschrijving en prijs), die automatisch de juiste volgorde hebben door de in-house ontwikkelde zelflerende algoritmen.  De multiple filterkeuze van Qweery maakt het mogelijk om meerdere filters tegelijkertijd aan te vinken en in 1 zoekopdracht te zoeken naar een reis in Frankrijk en Italië, met de faciliteiten zwembad, aan het strand, met airconditioning, met zeezicht. Direct nadat de bezoeker de gewenste filter aanklikt verschijnen de resultaten, ook wanneer er meerdere filters tegelijkertijd c.q. direct achter elkaar worden aangevinkt. Met de Search Layer kunnen niet alleen bepaalde reizen, locaties en andere criteria zoals faciliteiten worden ingegeven, maar ook onderwerpen uit een nieuwsbrief of uit de veelgestelde vragen rubriek (FAQ).

Bij een test op Topic Travel Vakantiehuizen blijkt dat de zoeknavigatie van Qweery perfect werkt en ook nog eens razendsnel is. Als je bij Topic Travel een zoekterm in de zoekbalk ingeeft, bijvoorbeeld hond, dan past het zoekresultaat zich direct aan. Ook het zoeken op een bepaald thema is aantrekkelijk naast het ‘suf’ zoeken op faciliteiten. Opvallend is de tab “Best Match”; een creatieve manier om je ideale vakantiehuis te vinden en daarbij tevens een zoekmethode met goede en logische criteria.

Best Match Topic Travel

Kortom: snel, functioneel, logisch en de optie “Best Match” maakt het ook nog innovatief en creatief.

Qweery heeft een korte maar krachtige en duidelijke missie: “Wij verhogen conversie van een webwinkelier, ongeacht het kanaal, het moment of de locatie waar vanuit een consument bij deze winkelier rondkijkt. Het bereiken van conversieverhoging moet met minimale inspanning van de winkelier bereikt kunnen worden. Innovatie vanuit een klantgedachte speelt een belangrijke rol bij die conversieverhoging. Qweery ontwikkelt haar techniek vanuit een marktbehoefte of vanuit de visie dat er een groeimarkt komt.”

Lange termijn strategie: flexibiliteit is noodzakelijk!

De zoeknavigatie is een belangrijk onderdeel van het boekingsproces. Het is daarom van belang erbij stil te staan dat de zoeknavigatie voortdurend dient te voldoen aan geavanceerde zoektechnieken. Denk binnen de zoeknavigatie ook aan extra functionaliteiten zoals het bewaren van je boeking zodat de bezoeker op een later moment de boeking af kan maken. Ook het onthouden van eerder ingegeven zoekcriteria; wordt dit wel of niet voor de klant bewaard? Wat is de ideale cookietijd hiervoor? Zorg voor flexibiliteit zodat je de zoeknavigatie en het gehele online boekingsproces gemakkelijk en blijvend kunt optimaliseren.

Bronnen: QweeryTopic Travel Vakantiehuizen