De klassieke skivakantie is voor veel skiërs empirisch: prachtige uitzichten, vol met adrenaline, veeleisend betreft hun skiprestaties, volop mogelijkheden om nieuwe mensen te ontmoeten en met vrienden en familie veel plezier maken. Momenteel is hét moment voor de Europese skigebieden om zich klaar te stomen voor de piek van het skiseizoen in 2014. Maar hoe doen zij dat?   Vanwege de indrukwekkende ervaring tijdens een skivakantie worden de Social media gebombardeerd; ontelbaar veel beelden en video’s worden gedeeld op Facebook, Twitter en YouTube, maar vooral Instagram en Pinterest zijn favoriet. Het triggert skiërs om alles te delen wat zij ervaren. Maar hoe ver gaat dit?

Nieuwe technologieën om nóg meer te delen

In steeds meer skigebieden wordt er gebruikt gemaakt van de RFID-technologie; het opslaan in en aflezen van RFID-tags door identificatie met radiogolven. Zo kunnen skiërs direct via hun skipas inzien welke skilift zij kunnen gebruiken en waar zich bijvoorbeeld de rode en zwarte skipistes zich bevinden.

Is het delen van foto’s en video’s op de sociale media genoeg? En het vinden van de juiste skilift en pistes via de RFID-technologie? Nee, skiërs willen meer dan dat! Hun ervaringen moeten verder gedeeld worden dan alleen op de sociale media. Skiërs en snowboarders willen presteren! En dus moeten óók hun prestaties gedeeld worden.

EpicMix: biedt deze applicatie nieuwe kansen voor Europese skigebieden?

Een mobiele en online applicatie waar alles in zit wat een skiër zoekt, is EpicMix. Met deze applicatie kan je je skiscores invoeren zoals snelheid en duur en kan je een vergelijking maken met de prestaties van andere skiërs en snowboarders in hetzelfde skigebied. Van nature willen mensen zien hoe ze presteren ten opzichte van anderen. EpicMix heeft zelfs een “leaderboard”. Je kunt op EpicMix een account aanmaken en alles delen: je routes, foto’s, prestaties. De EpicMix verbindt je met vrienden en familie boven op de berg. Hoe werkt EpicMix? Ook via de RFID-technologie in je skipas.

Tot nu toe wordt de applicatie EpicMix alleen in Amerika gebruikt. Skigebieden in Europa beperken de technologie en het sociale aspect van een skivakantie alleen met Facebook pagina’s en QR codes. Daarbij worden de skiërs ook nog niet aangemoedigd door de Europese skigebieden én touoroperators om actief hun ervaringen te delen.

Goede marketeers van touroperators zouden zich moeten beseffen dat actieve skiërs op Social media inspirerende content aanleveren en van grote betekenis kunnen zijn voor goede branding. Ook voor de bestemmingen zelf heeft dit een toegevoegde waarde, denk bijvoorbeeld aan een selfie op de top van een berg.

Op dit moment is de vraag of het investeren in zo’n soort applicatie als EpicMix rendeert. Het is een erg dure investering en zeer arbeidsintensief om de kwaliteit van de applicatie te waarborgen. Vooral voor particuliere hotels en kleine skigebieden is het een forse investering. Natuurlijk is er wel de mogelijkheid om krachten te bundelen dus bijvoorbeeld met meerdere hotels samen over te gaan tot een applicatie als EpicMix.

Hoe kunnen Europese skigebieden en touroperators toch verder kijken dan alleen het stimuleren van likes voor hun Facebook pagina? Gaan zij Amerika achterna?

Bron: Tnooz
Credits afbeelding: Marfish75