Op vakantie gaan begint bij Shiphol, zeggen ze wel eens. Echter zien veel reizigers dit anders. Gister had ik al een blog geschreven over NFC (Near Field Communication), wat het is, hoe het werkt, en wat de voordelen en obstakels zijn van het gebruik van NFC. In deze post zal ik specifiek in gaan op wat NFC voor luchthavens kunnen en ook zullen gaan betekenen. Het zal het proces van begin tot het eind namelijk zo sterk beinvloeden, dat dit volgens onderzoek van IATA zo’n $ 1,5 miljard over de gehele industrie zal opleveren.

In-checken

De lange rijen, het wachten en het inchecken zelf is niet bevorderlijk voor het beoogde vakantiegevoel. Zelf vind ik de zelfservice balies waar je je boardingpass zelf uit kunt printen al een hele uitkomst.

Maar het kan dus nog makkelijker. In de toekomst zal het ook via mobiel makkelijk zijn om in te checken door middel van NFC. Geen uitgeprinte vliegtickets meer, geen papieren boarding passes, alles staat dan opgeslagen in de smartphone.

Bagage check-in

Met een smartphone kan een reiziger bij een kiosk de bagagelabels uit printen en deze aan je koffer bevestigen. De reiziger gaat naar een drop-off punt en identificeert zichzelf wederom met zijn of haar smartphone en geeft de bagage af en kan doorlopen.

Security checkpoint

Bij security checkpoint beginnen de lange rijen pas echt, op sommige luchthavens moeten de schoenen uit, de tassen uitgepakt of wordt je eruit gepikt voor een grondige check.

NFC kan dat laatste allemaal niet verhelpen, wel kan ervoor gezorgd worden dat je bijvoorbeeld twee uur voor het boarden pas toegang krijgt tot security of de juiste rij aangewezen krijgt door je telefoon om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Misschien kun je in de Fast Track Lane gaan staan omdat je met een handomdraai je boarding pass kunt laten zien.

Mobiel betalen

Na security rest de reiziger een lange tijd vol hangen, slapen, eten of winkelen. Je smartphone wordt op dat moment getransformeerd tot een digitale portemonnee. Betalen wordt met NFC wordt namelijk een stuk makkelijker voor alle nationaliteiten. Het wereldwijd erkende betaalsysteem werkt door de smartphone voor de lezer te houden en eventueel een pincode in te toetsen.

Boarden

Ook het boarden zelf kan gebeuren doordat de NFC chip in je smartphone kan dienen als boardingpass. Bij het boarden loop je dan langs het systeem en hou je je smartphone voor de scanner en vliegen maar! Wellicht zou hier een programma aan gekoppeld kunnen worden dat je de weg wijst naar de juiste gate voor het boarden.

Na het vliegen

Om van het vliegveld op de daadwerkelijke plaats van bestemming te komen is altijd een uitzoekwerkt. De lonelyplanet wordt erbij gepakt of van te voren is al grondig onderzoek gedaan naar de mogelijkheden hiervan. Wat NFC zou kunnen bewerkstelligen is dat de luchthaven je bijvoorbeeld een treinticket aanbiedt wanneer zij jou de vliegtickets verkopen. Deze treintickets kunnen naar de smartphone worden gestuurd en direct gebruikt bij het transporteren naar de stad.

Eigenlijk kun je zo eindeloos door gaan met opties die mogelijk zijn door NFC. Hebben jullie nog mooie opties? Deel ze even met ons in de comments.

Lees hier het hele rapport van IATA.