• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

SoLoMo: dé trend in travel

27 april 2012 door Annelies Hulshof

Een term die we steeds vaker voorbij zien komen in de reisbranche is SoLoMo, kort voor social, local en mobile. Blogposts op EyeforTravel enKMP Digidata  geven aan dat dit dé trend op het gebied van travel is in 2012. De drie componenten hebben namelijk alles te maken met het gedrag van een reiziger. Maar wat is SoLoMo precies en hoe speelt de reisbranche hier op dit moment op in?

Social

Sociale interactie heeft een grote invloed op de inspiratie- en planningsfase van een reiziger. De mening van vrienden en kennissen wordt hoog gewaardeerd als het gaat om keuzes. Met name bij het zoeken naar nieuwe bestemmingen staan de aanbevelingen van bekenden hoog op het lijstje. En deze aanbevelingen komen voor een groot deel via sociale media.

Een grote groep reizigers maakt ook tijdens het reizen gebruik van sociale media. Zo geeft een onderzoek van Google aan dat maar liefst 53% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen online foto’s delen met vrienden en familie. 40% geeft aan via postings op sociale media de familie en vrienden op de hoogte te houden van zijn of haar avonturen.

Jetpac

Jetpac is een initiatief dat gebruikmaakt van het feit dat reizigers graag van vrienden en kennissen tips krijgen over nieuwe vakantiebestemmingen. Je Jetpac-account wordt gekoppeld aan Facebook, waardoor jouw informatie inzichtelijk wordt, maar ook die van al je Facebookvrienden, zonder dat zij zich hoeven aan te melden. Jetpac maakt gebruik van de foto’s van jou en je vrienden en de locaties die daarbij aangegeven zijn. Je kunt direct zien hoeveel procent van de wereld jij en je vrienden al hebben gezien, maar de foto’s geven de inspiratie. Zo kun je bijvoorbeeld alle foto’s uit Australië bekijken die je vrienden hebben gemaakt, en kun je doorklikken op plaatsen of personen. Al na een paar minuutjes rondkijken staan er zo weer tien landen bij op mijn bucketlist.

Local

Tijdens het reizen geven locatiegebaseerde diensten als Foursquare de exacte locatie van de reiziger aan. Dit inchecken in hotels, vluchten en andere toeristische plekken gaat steeds vaker gepaard met aanbiedingen en tips over de omgeving. Door deze trend kunnen lokale reizigers naar een hotel of andere attractie worden gelokt tijdens het reizen, en niet meer alleen in de planningsfase.

The History Channel

The History Channel heeft op Foursquare een brandpage die je als Foursquare-gebruiker kunt volgen. Wanneer je incheckt op plaatsen als Times Square in NY of City Hall in London krijg je van Foursquare een pop-up in je scherm met een leuke geschiedenis of fun fact over de ingecheckte plek. Dat maakt een rondje lopen door een onbekende stad toch een stuk informatiever.

Mobile

De reiziger wordt steeds mobieler, en de mobiele apps voor reizigers schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Vele platformen kennen hun iPhone-app of mobiele website die het leven van een reiziger gemakkelijker, overzichtelijker en betrouwbaarder maken door onder andere gebruik te maken van locatie gegevens. Volgens Google gebruikte maar liefst 27% van de reizigers in 2011 tijdens het reizen van een smartphone, dat is 9% meer dan in 2010. En deze trend zet door. De smartphones worden onder andere gebruikt om in te checken, onderzoek te doen naar nieuwe bestemmingen en reviews te bekijken van andere reizigers.

Ontdek Delft

Delft heeft onlangs de app ‘Ontdek Delft’ gelanceerd met een een nieuwe functionaliteit ‘Make My Day’. De app is bedoelt om bezoekers en inwoners al het moois van Delft te laten zien en geeft anwoord op de grote vraag: “Wat kan ik vandaag doen in Delft?” Met één druk op de knop krijg je in ‘Make My Day’ unieke suggesties voor een fijn dagje Delft. Het mooie van de app is dat je in de middag andere hotspots krijgt dan in de avond. Zo krijg je ’s middags een leuke optie voor een leuk lunchtentje en ’s avonds de gezellige plekjes voor een borrel. Zo sta je nooit voor een dichte deur en heb je gegarandeerd een grandioze dag in Delft.

Nederland

Er zijn erg veel voorbeelden te vinden op dit gebied die afkomstig zijn van Amerikaanse gronden. Ik ben erg benieuwd wat Nederlandse reisorganisaties nu doen of in de toekomst gaan doen met de trend SoLoMo, er is volgens mij nog een wereld te winnen! Een interessante case? Laat hem zeker even achter in de comments!

Gerelateerde Berichten

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • De impact van social media in travel en hospitality

    Dat de hele wereld in de greep is van social media weten wij als online…

Categorie: Mobiel, Social media

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Save the date: inspiratie en praktijk op het TravelNext Congres op 29 november 2012 - TravelNext schreef:
    6 september 2012 om 17:45

    […] beleven en nagenieten. Nog niet elke organisatie kan of durft hierop in te springen, hoewel ‘SoLoMo’ (social, local, mobile) een  ontwikkeling is die inspringt op de behoeften van die […]

  2. William Bakker spreekt op het TravelNext Congres - TravelNext schreef:
    18 december 2012 om 10:31

    […] én praktische antwoorden op hoe je online marketing in het algemeen en de ontwikkeling SoLoMo in het bijzonder, kunt inzetten voor jouw […]

  3. 4 nieuwe SoLoMo ontwikkelingen - TravelNext schreef:
    16 oktober 2013 om 10:53

    […] Social, Local & Mobile houden ons bezig. Het aantal toepassingen, apps en sociale media neemt dagelijks toe. Hoewel ieder medium haar eigen format heeft zijn ze er op gericht de nieuwe reiziger te helpen die zoekt naar unieke authentieke belevenissen. Uiteraard vergeten ze hun eigen business model daarbij niet…  Nieuwe toepassingen die ik afgelopen week tegen kwam: Foursquare’s nieuwe iPhone app en Small Business ads, Google Maps iOs update, Special Offers op TripAdvisor en Promoted Pins op Pinterest. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Expedia Vakantiebeurs travel technologie Google destinatiemarketing Airbnb TUI Social Media instagram onderzoek TripAdvisor mobiel KLM reizen reviews Facebook hotels Booking.com NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 · TravelNext