Op 9 april om half negen in de ochtend stapte Charel van Dam, Online Manager van Amsterdam Marketing en presentator van #SoMeT14EU, op het podium in het Arktikum Science Museum in Rovaniemi, Finland. Wat hij zag was een conferentieruimte gevuld met destinatiemarketeers, marketingprofessionals en één vertegenwoordiger van ruimte toerisme, afkomstig uit negentien landen van vijf continenten. We delen en benchmarken de meest opmerkelijke getallen van #SoMeT14EU.

Na jaren van planning, locatie selectie en outreach was het wereldwijde potentieel van SOMET eindelijk werkelijkheid worden. Met een warm welkom opende Van Dam officieel de eerste Europese conferentie uitsluitend gewijd aan sociale media in het toerisme. #SoMeT14EU trapte af op de poolcirkel.

De social getallen

Twee dagen lang werden er presentaties gegeven over uiteenlopende onderwerpen.

Van inventieve wereldwijde social media campagnes tot niche blogger selectie, en van de ROI van social media tot zelfs het vermarkten van de Kerstman. Deelnemers werden opgeleid en vermaakt, en de lancering van Europa’s eerste SoMeT was een daverend succes. Hierbij een overzicht van een paar interessante en opmerkelijke getallen van #SoMeT14EU:

2718 Twitter berichten met de hashtag #SoMeT14EU

507 unieke gebruikers twitterden de #SoMeT14EU hashtag

1.310.000+ was het Twitter bereik van #SoMeT14EU hashtag

8.100.000+ was het totaal aantal indrukken van # SoMeT14EU hashtag

18 landen vertegenwoordigd in de # SoMeT14EU registraties : Argentinië, Australië, België, Canada, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, IJsland, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten

5 continenten vertegenwoordigd op #SoMeT14EU: Afrika, Australië, Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika

113 #SoMeT14EU tagged tweets tijdens de 35 minuten durende presentatie van Sveinn Birkir Björnsson. Dat is een tweet elke 18 seconden! (de presentatie won uiteindelijk de award voor meest inspirerende spreker)

38.000 kilometers gevlogen round-trip door speaker Chris Chambers van Queensland , Australië

21 sprekers in twee dagen

De getallen gebenchmarkt met voorgaande edities

Ter vergelijking zagen we op het eerste congres in Australia 3081 Twitter berichten van 401 unieke gebruikers met een bereik van 543.867 en 6.49 miljoen impressies, en op het vijfde congres in de VS waren er 7000 Twitter berichten van 760 unieke gebruikers met een bereik van 10.000.000+ miljoen. Kortom, de eerste Europese editie mag trots zijn op een mooie social score!

Binnenkort volgen nog een paar blogs met enkele lessen van #SoMeT14EU. Vaststaat dat we ons nu al verheugen op #SoMeT15EU!