TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van de Amsterdam Travel Guide. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Ik ga in gesprek met Joshua Spijker, mede-oprichter van Amsterdam Travel Guide.

Bijzondere adresjes

“Op Amsterdam Travel Guide kunnen niet alleen leisure en business travellers bijzondere en leuke tips en aanbevelingen vinden, maar ook inwoners van Amsterdam.  Wij pretenderen niet om een complete travel guide te zijn, of te worden. Bij ons vind je vooral de bijzondere adresjes in Amsterdam en de door ons gegeven tips en aanbevelingen zijn gebaseerd op onze eigen ervaringen.  Op Amsterdam Travel Guide vindt men rubrieken als restaurants, musea, events, accommodatie, openbaar vervoer informatie, et cetera.”

Maar travel guides hebben we wel meer, wat maakt jullie uniek?

“Waarin wij ons onderscheiden van andere travel guides is de rubriek ‘Amsterdam in Days’. Hier bieden wij complete programma’s aan voor de hoeveelheid tijd die de bezoeker in Amsterdam heeft. Deze programma’s zijn onderverdeeld in vijf interessegebieden: culinair, historisch, cultuur, actief en architectuur. Men kan nu nog kiezen uit programma’s voor een halve dag, één dag, twee dagen, drie dagen of vier dagen, maar dit moet in de toekomst veel interactiever worden, met meer variabelen waarop onze bezoeker kan filteren.”

Amsterdam Travel Guide 2Hoe kwamen jullie op het idee?

“Amsterdam Travel Guide is geboren vanuit onze passie, kennis en ervaringen van en in Amsterdam en de herhaaldelijke vragen die wij krijgen van (buitenlandse) vrienden voor tips en aanbevelingen voor de beste hotels en leukste plekjes en activiteiten in Amsterdam. Door deze vragen hadden wij diverse lijstjes met restaurants, hotels en de leukste dingen om te doen. Het was toen nog maar een kleine gedachtestap om dit te willen gaan publiceren en professionaliseren. Aangezien alle partners ruime ervaring hebben met (online) marketingcommunicatie, reizen en internet is vervolgens de website Amsterdam Travel Guide ontstaan.”

Wat is jullie visie?

“Amsterdam Travel Guide wil dé vertrouwde guide worden en baken in de overload aan toeristische informatie, voor inwoners en bezoekers van Amsterdam, die een leuke (vrije) tijd willen hebben in Amsterdam en die wij als onze vrienden zouden willen beschouwen.“

En wat zijn daarbij de succesfactoren?

“De grootste succesfactor voor dit moment is dat wij vindbaar worden/zijn. Omdat wij onze site nog maar recent hebben gelanceerd, zijn wij nog praktisch onvindbaar voor Google, terwijl een groot deel van onze doelgroep zoekmachines gebruikt om aan informatie over hun bestemming te komen.

Daarnaast is uiteraard ook erg belangrijk dat wij de kwaliteit leveren die wij beloven – wij vragen om het vertrouwen van onze bezoekers dat wij inderdaad de beste en leukste dingen er voor hen uitfilteren. Het zou natuurlijk zuur zijn als ze na hun verblijf in Amsterdam met een ontevreden gevoel blijven zitten, omdat ze liever iets anders hadden willen doen of zien.”

Wat is het businessmodel?

“Amsterdam Travel Guide is enkele affiliates aangegaan. Zo hebben we een affiliate met Booking.com voor de hotels die wij aanbieden en gaan we nog een affiliate aan met Short Stay Group, voor de short stay apartments.  Voor restaurants hebben wij een affiliate met Seat Me en voor museumtickets en andere tickets een affiliate met TicketBar en Amsterdam City Tours.

Op het moment dat wij de sectie ‘Amsterdam in Days’ verder ontwikkelen, gaan wij ook kijken of we daar een verdienmodel aan kunnen koppelen.”

Een kijkje in de glazen bol

“Over een jaar moet Amsterdam Travel Guide haar vele bezoekers van informatie hebben voorzien waar zij naar op zoek waren en hebben we onze bezoekers geholpen om een leuke tijd in Amsterdam te hebben. De site moet dan tevens genoeg inkomsten genereren, die wij weer investeren in het bedrijf en waarmee wij onder andere een mobiele versie van de site willen ontwikkelen.

Over vijf jaar hebben wij travel guides voor meerdere steden en hebben wij, naast de meer interactieve functionaliteiten voor ‘Amsterdam in Days’, nog andere vernieuwende (mobiele) functionaliteiten die ervoor zorgen dat onze bezoekers nog makkelijker van de juiste informatie over Amsterdam worden voorzien.”

Credits afbeelding (cc): Psicoloco