TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van de Suggestme. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die online gedreven zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Ik ga in gesprek met Henk Jan Bijmolt, mede-oprichter van Suggestme.

Wat is Suggestme precies en wat kun je er mee?

“Suggestme is een reisgids die gegenereerd wordt op basis van social media. Op Suggestme.com kunnen reizigers zelf een persoonlijke reisgids samenstellen aan de hand van reissuggesties van anderen. Deze reissuggesties haalt Suggestme via een inhouse ontwikkelde software uit social media bronnen als twitter, facebook en foursquare. Zo ontdekt men op de site actuele tips voor dingen te doen tijdens een stedentrip.”

Hoe werkt Suggestme?

1. Je kiest een stad waar je naartoe wilt gaan. Je hebt momenteel de keuze uit Londen, Barcelona, Berlijn, New York of Amsterdam.

2. Je kan highlights die je aanspreken opslaan in je favorieten lijst. Zo maak je een lijst met je persoonlijke hotspots voor je citytrip. Uniek is dat we uitsluitend actuele suggesties tonen dankzij onze ‘social’ laag. Zo hebben onze bezoekers altijd een 100% up-to-date reisgids op zak.

3. Men kan vervolgens zijn of haar zelf samengestelde reisgids met alle gevonden hotspots inclusief detailinformatie en stadskaart gratis thuis printen. Ook kan men de gegenereerde PDF openen op een tablet, mobiel of desktop computer.

Wat is de gedachte achter de naam Suggestme en wie maken de site?

“Suggestme zien wij als volgt: ‘Suggest’ staat voor de reissuggesties die wij tonen. Met ‘Me’ willen we het sociale en het persoonlijke benadrukken. Inhouse door de co-founders Peter Bosma en Arne Bos wordt de techniek verzorgt. Ik, Henk-Jan Bijmolt, ben co-founder, bekend van de verkoop van Cleafs aan affilinet in 2012, en verzorg de marketing van het concept. Henk Wijnholds en De Jongens Ronner zijn betrokken bij het ontwerp en interactive design.”

suggestme2

Hoe is Suggestme ontstaan?

“We reizen zelf allemaal behoorlijk veel. De Lonely Planet gidsen zijn leuk, maar vaak niet actueel, onpersoonlijk en niet handzaam. Ik ben de meest actieve reiziger van het stel en kwam op het idee een sociale laag over een digitale reisgids heen te leggen. Zo krijg je continue variatie in bezienswaardigheden, activiteiten, evenementen en horeca tips waar andere locals en toeristen over praten. Dikke papieren reisgidsen raken snel verouderd en zijn volgens ons straks echt verleden tijd. Met onze site (en later via mobiel) proberen we reizigers actuele en persoonlijke reisinspiratie te bieden.”

En hoe is de ontwikkeling van Suggestme verlopen?

“Na een jaar van ontwikkelen zijn we sinds april 2013 live met een beperkt aantal steden. We hebben heel veel positieve feedback gehad over het concept “social city guides”. Ook hebben we veel nuttige feedback ontvangen waarmee we de website nog beter kunnen doorontwikkelen. Een aantal tips hebben we dan ook meteen aangepakt. Zo tonen we geen vliegvelden en andere vervoer spots meer. Onze site sorteert hotspots waar men het meest over praat op social media. De airports stonden daardoor steevast bovenaan omdat men hier veel over praat in de zin van: net aangekomen op Schiphol enzovoorts. Echter, hebben die plekken voor de reiziger niet veel toegevoegde waarde.”

Waarom moeten mensen Suggestme gebruiken? Wat maakt jullie uniek?

“Omdat je toch niet wilt dat je in een vreemde stad verblijft, en er iets gaafs te doen is waar jij niets van af weet. Kortom, een actuele reisgids wil iedereen graag op zak hebben. Dat onze reissuggesties elke keer weer veranderen en actueel zijn maakt ons uniek. Waar andere locals en toeristen over praten op social media springt op onze site steeds weer naar voren. Dit geeft je als reiziger een gevoel niet achter de feiten aan te lopen maar live met locals en reizigers die de stad al wat beter kennen mee te doen.”

Hoe gaan jullie geld verdienen met Suggestme?

“We hebben diverse businessmodellen ontwikkelt voor Suggestme.com. Hotel affiliate fees en advertenties vormen nu nog de inkomsten. In de toekomst moet dit opschuiven naar het gebruik van de persoonlijke reisgidsen en stadskaarten. Zowel offline via printservices voor grootformaat stadskaarten als online voor gebruik van onze kaarten en gidsen via mobiele toepassingen.”

Hoe financieren jullie het project?

“We financieren het project zelf. Suggestme is onderdeel van Travelmap BV, waartoe ook het bijna 10 jaar bestaande Travelmap.nl toe behoort.”

Hoe gaan jullie de wereld veroveren met Suggestme (marketing, social, andere tactieken)?

“Daarvoor hebben we een uitgebreid marketingplan gemaakt. Het grootste deel van onze marketingbudget zit in het product zelf: onze reisgidsmakers en -lezers een unieke ervaring bezorgen waar ze superenthousiast over zijn, graag over willen praten en bij willen horen. Het andere marketingdeel is zichtbaarheid. Bijvoorbeeld in Google, op Twitter via onze populaire stadaccounts (bijna 3000 mensen volgens ons Londen account zie https://twitter.com/cm_london1).”

Hoe ziet de toekomst van Suggestme er uit?

“We hebben nu al meer bezoekers dan verwacht. We worden internationaal veel genoemd in de startup en reisbranche. De teller van het aantal persoonlijk gemaakte reisgidsen is voor ons nu belangrijker dan het aantal bezoekers. We verzamelen zo de gewenste gebruikerservaringen om de dienst de komende maanden te verbeteren. Daarna worden de bezoekersaantallen weer belangrijk. We werken nu hard aan onze 2.0 versie met nieuwe steden, betere ‘social’ suggesties en premium producten die vanaf het derde kwartaal 2013 euro’s moeten opleveren.

Komende zomer komen we met slechts enkele nieuwe steden. Want: Kwaliteit gaat voor kwantiteit, een van ons bezoekt altijd een stad eerst zelf om de juiste feeling bij belangrijke hotspots, wijken en bijzonderheden te kregen voordat deze live gaat. Daarbij hebben we onze eigen redactie die checkt en vult de suggesties uit social media aan.”