TravelNext volgt Startups met deze keer ‘het begin van Tinker’. In deze rubriek volgen we in een drieluik de ontwikkelingen van verschillende startups binnen de travel- en hospitality branche die gelanceerd zijn. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar annelies@travelnext.nl.

Een lastig onderdeel van reizen is vaak het vervoer naar de luchthaven. Tinker vervoert reizigers per auto van en naar diverse luchthavens, te beginnen met Schiphol. Ik ging met de enthousiaste Rob van Strien en Brent de Waal in gesprek om het verhaal achter Tinker te horen!

Wat is Tinker?

Tinker is een travelnetwerk. We gaan passagiers op een zo efficiënt mogelijke manier van A naar B brengen. Tinker maakt het vervoer naar luchthavens comfortabeler en makkelijker, en je betaalt voor een ritje Den Haag – Schiphol € 33,- en vanuit Amsterdam zelfs € 10,-. We zijn begonnen met vervoer naar Schiphol, maar willen natuurlijk vervoer naar veel meer luchthavens verzorgen.

Hoe gaat dat precies?

Tinker biedt vervoer aan per stoel en combineert dit met een een ‘smart’ online boekingssysteem. Daardoor kunnen we meerdere passagiers combineren per auto en wordt reizen socialer en slimmer, en daardoor dus ook voordeliger voor de consument. In principe pikt de taxi meerdere personen op tijdens de rit naar de bestemming. Maar we willen hierbij nog veel verder gaan in de toekomst, waarbij we met efficiënt ook echt efficiënt in de breedste zin van het woord bedoelen.

Efficiënt, in de breedste zin van het woord?

Voor ieder wat wils, waar hij of zij zich het fijnst bij voelt. We beginnen nu zo simpel mogelijk om het platform te optimaliseren, dat is met taxi’s naar Schiphol. Maar in principe is Tinker vervoerstype en bestemming onafhankelijk. We willen naar een situatie toe waarbij het voor de klant mogelijk is om zelf te bepalen hoe zijn of haar routes gaan lopen met een eigen gekozen vervoerstype. Wie weet gaat onze klant in de toekomst met het vliegtuig direct vanuit Enschede naar Milaan, als dat efficiënter of wenselijker is voor de klant.

Wow, dat is een mooi streven!

Dat is het zeker, maar dan is het eerst zaak om in Nederland alles goed te hebben lopen. We moeten het huidige platform verder optimaliseren zodat klanten tevreden zijn, weten wat we doen en ons kunnen vinden. Pas dan kunnen we kijken naar alternatieve manieren om passagiers te vervoeren.

Hoe kwamen jullie op het idee voor Tinker?

Stel je eens voor dat je telefoonlijn niet tot huis zou lopen: je wilt bellen, en moet daarvoor eerst naar het hoofdkantoor van KPN, om vervolgens enkel te kunnen bellen naar andere mensen die KPN als provider hebben. Wil je naar iemand bellen die zelf met Vodafone belt, dan moet je eerst naar het hoofdkantoor van Vodafone. Dat zouden we te zot voor woorden vinden, maar dit gebeurt in principe wel bij vliegen. We gaan allemaal naar een luchthaven om daar vervolgens op een vliegtuig te stappen van een bepaalde luchtvaartmaatschappij.

Wij geloven erin dat de vakantie niet pas begint als de reiziger op de destinatie is aangekomen, maar al als een reiziger de voordeur uit gaat. Dat moet zo comfortabel mogelijk en naar eigen wens ingevuld worden, en daarvoor hebben we Tinker gemaakt. Samen met Cees de Wildt, Gerben Abbink, Marc op de Weegh, Jasper Spoel en Frank Keijzers zijn we enthousiast met dit idee aan de slag gegaan!

Waarom is Tinker zo succesvol?

Dat heeft drie redenen:

  1. Tinker is zelf geen vervoerder, maar kijkt naar de bij de klant dichtstbijzijnde vervoerder zodat er minder lege kilometers worden gereden
  2. Tinker verkoopt de ritten per stoel en niet per taxi, dat scheelt ontzettend veel kosten voor de reiziger
  3. De prijzen op Tinker zijn geen set prijs: de personen die ver van te voren boeken betalen minder dan passagiers die later boeken (en daarvoor bereid zijn om meer te betalen).

Wat is het businessmodel van Tinker?

Wij betalen een vaste prijs per beladen kilometer aan de vervoerder. De passagier betaalt vervolgens haar ritprijs aan Tinker, die via haar netwerk en platform probeert om de auto op weg naar de bestemming zo vol mogelijk te krijgen. Hierdoor kunnen kosten dusdanig laag aan de consument worden aangeboden via Tinker, maar verdienen wij ook ons deel. Zo ontstaat voor elke partij in het netwerk een win-win situatie.

Redactie: Leuke startup en geweldige toekomstplannen, heel veel succes met Tinker heren!